Ford-Camilli till VW(?), klartecken från FIA till Wales upplägg, SM-tipset inför SSR, Lotus-Bencsik i premiären, klent TV-intresse för STCC och världens snabbaste bil, en Opel…

Fick en trist känsla av att där precis gick ett tåg mot WRC för Pontus Tidemand där jag fått för mig att testerna av VW:s nya R5 Polo skulle bli en språngbräda mot än större mål. Kanske jag tänker helt fel, men idag bekräftade Eric Camilli, franska bilsportförbundet och M-Sports påläggskalv att han tar plats hos Volkswagen Motorsport för att utveckla den ny modellen. Troligen en bekräftelse som inte var helt förankrad hos VW då ”Nice-pågen” bara besvarade en fråga på Instagram, men inte kopplade in hjärnan. I svaret skriver Camilli att han ska köra M-Sports Fiesta parallellt med Polo-testerna. För att återgå till Tidemand så väcker det alltid oro hos mig när nya icke blå/gula-förare dyker upp i sammanhang där vi vill se svenskt.

*

Det var som bekant mycket liv när arrangören av WRC Rally Wales GB ville förlägga power stage på i sammanhanget klassiska sträckan ”Great Orme Llandudno”. Man hade jobbat stenhårt på detta och där bland annat sträckan skulle avsluts i de centrala delarna av Llandudno allt för att göra det extremt publik och tv-vänlig. Problemet visade sig vara att asfalten som sträckan består av och inte är som FIA kräver, ”en väsentlig del av banan”. Ett krav som FIA ställde och till en början hade svårt att vika sig ifrån. Fick då ett intressant inlägg från påläste Jens Johansson som hade lite bakgrund i ärendet. Jens skriver (har kortat lite i brevet): ”Kan kanske ”vara på sin plats” med lite support för arrangörerna och deras idéer vad gäller inte bara Great Orme, utan hela filosofin runt Wales Rally GB.

70 och 80 – talets Lombard RAC Rally var en riktig maratontävling och gick till största delen på världens kanske mest svårkörda grussträckor i Wales, England och Skottland, men även ett stort antal sträckor kördes pâ ASFALT vid ”stately homes”, djurparker, industriområden och racerbanor. Den tidens ”Mickey Mouse-sträckor” har inget med de senaste årens ”Rally Fest” publiksträcka att göra. Att jämföra Cholmondely Castle med t.ex. Chatsworth är som att jämföra värmeutvecklingen från en tändsticka med ett vulkanutbott. Pâ senare år har det också körts någon sträcka på asfalt (Halfway) ute på ”Epynt military ranges”. Dåtidens publiksträckor kunde dra in 10 – 20 000 åskådare per sträcka och det kan man väl bara drömma om idag.

Om det är ngn arrangör i rally – VM förutom Monte Carlo som försöker att hålla kvar vid uthållighetstemat så är det nog Wales Rally GB, så jag tycker inte att de bör bli klandrade för sitt ”nytänk” vad gäller Great OrmecLlandudno, eftersom det snarare ligger helt i linje med ”gamla hederliga” Lombard RAC Rally. Personligen är jag en renodlad ”hardcore” rallyfan och förespråkar definitivt långa rallyn med många specialsträckor. Under 1989 ârs Lombard RAC Rally åkte min gamle kompis (numera avliden) Nisse Svedberg från Hallstahammar och jag 350 mil under 5 dagar för att följa rallyts 55 specialsträckor. Jag skulle ge vad som helst för att få återuppleva en sådan tävling…

Hemligheten med att dra in storpublik till idrottsevenemang är ofta att hålla fast vid traditioner som datum, plats, upplägg etc. Stödet från Wales ”regering” är unikt i Europa och något alla arrangörer borde vara avundssjuka på och fråga sig hur de kan lyckas få till det…”.

Nu verkar det som att FIA går på både Jens och arrangörens linje och gett klartecken för ”nytänket”.

*

Motorbloggens närmaste framtid torsdag och fredag är extremt oviss, (torsdag mycket jobb och fredag SSR-start) chansar jag inte utan lämnar SM-tipset redan i dag. Tar tipsen i  startordning och börjar med J-SM Otrimmat.

  1. Victor Karlsson     Ford
  2. Jari Liiten              Peugeot
  3. Eddie Lundquist    Ford

Tror på proppen ur för Vimmerbys R2-åkare och i Småland trivs Victor och  Jonas Magnér.

Otrimmat 2WD.

1.Tom Kristensson Opel

2. Christoffer Jacobsson Ford

3. Jonas Bodin Peugeot

Här blir det för SM-åkarna att kämpa om titeln ”Best of the rest”, att rå på ERC-Tom i sin Opel Adam och med Henrik Appelskog vid nothäftet blir en för svår uppgift för övriga.

J-SM Trimmat.

  1. Markus Theorin            Golf
  2. Daniel Röjsel                 Opel
  3. Pontus Jakobsson         Toyota

Går all in på Markus som i Silverkongen visade vad han och Henrik Söderkvist förmår när materialet är på deras sida. Skulle jag varna för någon så är det faktiskt SMK Hörbys Pontus Berglund/Julia Thulin som har kapaciteten, men även här måste materialet var med hela vägen till Älmhult på lördageftermiddag…

Trimmat 4 WD(R5).

  1. Fredrik Åhlin              Skoda
  2. Jörgen Jonasson           Skoda
  3. Mattias Adielsson         Skoda

Ser ni någon i lösmustasch och solglasögon i Älmhult kan det vara jag. Så klart tufft att tippa SM-ledaren som trea men magkänslan slår ibland det sunda förnuftet.

4WD Övriga.

  1. Tobias Johansson        Mitsubishi

2. Stig Andervang                 Mitsubishi

3. Robin Adolfssobn             Mitsubishi

Tobias med WRC-gener är på pappret den som alla måste slå men jag tror faktiskt ingen lyckas. Andervang har tempot men tyvärr är det alltid något krångel på vägen mot seger.

Trimmat 2WD.

  1. Patrik Flodin                BMW
  2. Kristian Johansson        Golf
  3. Daniel Wall                    Volvo

Inte så mycket som stämmer med förhandssnacket mellan ”experter” men känns som att Flodin som nu kommer med ny frisk BMW-koppling och Wall är på G. Borde så klart även tryckt upp Oskar Sundell, Elias Lundberg, Johan Green och min egen favorit Mattis Olsson på pallen. Men som bekant är utrymmet på pallen starkt begränsat….

I Föråkar-klassen syns inte proffset Lars Servin och i avsaknad av honom lär klubbkompisen Fredrik Nilsson bjuda på mest sladd den här helgen med sin metallic-blå 940. Håll även ögonen på svågern #903 Ola Wingren/Anders Östberg med den helt nybyggda VOC-940:an.  ny att de första testerna kördes i tisdags…

*

 Det blev som jag trodde med en M-Sport R5 Fiesta som Indiens och APRC:s stora rallystjärna Gaurav Gill gör debut i WRC2. Debuten blir på Sardinien som är Italiens bidrag till WRC-cirkusen och efter detta ska Gill köra ytterligare fyra  tävlingar, alla på grus med MRF Racings Fiesta. Anmälan kommer att skickas till Finland, Turkiet, Wales och Australien. Nu tror jag inte Pontus Tidemand är orolig för nytillskottet i klassen men kan ändå lugna med att Gill inte får räkna VM-poäng då han tävlar på icke-godkända MRF-däck…

*

Nu börjar det våras även hos racingåkarna och i helgen som gick var det premiär för STCC med vidhängande klasser. Kommande helg är det dags för gänget som hellre tävlar med äldre bilar i Racinghistoriska Cupen. Premiär på Kinnekulle Ring där SSK står som arrangör 

Kinnekulle är en teknisk bana som ”sållar agnarna från vetet” och som förare gäller det att vara på helspänn hela tiden, berättar Bengt-Åce Gustavsson.

Minsta misstag kostar dyrbar tid som ej går att ta igen…

Banan gynnar motorsvagare bilar och det är också dom som dominerar bland de 99 anmälda. Största klassen är Formel Vee där Bromölla-föraren Jerker Vinberg i sin Dolling får försvara de nordostskånska färgerna.

I klassen GT/GTS-65 är det Yngsjös snabbe Lotus Elan-åkare Tommy Bencsik som är hoppet från den här delen av landet.

Tuffaste klassen enligt min mening är ”1000-cupen” där mixen av bilar är stor, Saab 96/Sport,Austin A35”A40 Futura, Fiat Abarth 850 TC/1000TC plus en enda udda Morris Cooper S 970 körd av Torbjörn Andersson, Falkenberg.

*

Även om STCC känns hetare än på länge blev premiären en rejäl flopp om man tänker på antalet som inte följde tävlingarna på plats. Redan när det aviserades att STCC inte längre skulle sändas i SVT2 utan via för mig helt iskalla ”Sportkanalen”, misstänkte jag att man ”peakat” vad gäller tv-tittare. Tyvärr fick jag rätt och nu har PeO KjellströmTeknikens Värld bekräftat mina farhågor och enligt TV lockade helgens premiär bara 1000  tittare. Detta att jämföra med när samma tävling 2017 sändes via SVT2 och då kunde visa upp 86 000 som bänkat sig för att se TCR-racing. På plats vid Söderåsens sluttning fanns officiellt 6500 i publiken.  Från STCC har ansvarige Daniel Sporre förklarat för TV och PeO.

Det är klart vi måste göra en analys av detta…

En analys som i mina ögon är enkel, väldigt få motorsportintresserade har dyra och svårt boll/puckfixerade Sportkanalen i sitt normala utbud, jag själv har det till exempel inte. Har inte heller några funderingar på att skaffa, så tyvärr STCC…

*

I dag rapporterade Teknikens Värld om världens snabbaste bil och föga förvånande var det så klart om en Opel det handlade. Men till att en Opel Astra skulle kunna klämma upp sig i 696 km/t måste även en Opel-lover ställa sig lite skeptisk. Det var på en 60-sträcka i Belgien som en fartkamera (eller livräddare som myndigheterna föredrar att de kallas) som knäppte en bild på Astran när den passerade. Snälla som polisen var skrevs hastigheten ner till 652,24 km/t vilket renderade föraren en böteslapp på 69 400 kronor.

Nu visade det sig att datorn i sin förtjusning över att ha en Opel på bild bluddrade med siffrorna och skrev i någon intern sifferkod i utrymmet för hastighet. Men som vi brukar säga, ska det vara, ska det vara i en Opel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *