Flodin bröt Opel-premiären, Sandells nya WRC-Fiesta och lite uppsop från Rally Monte Carlo!
Det ville sig inte alls för Patrik Flodin på hans stora dag, alltså när det var dags för Opelåkande i lördagens Hälsingerally. Flodin hade fått låna bröderna Nilssons Opel Manta där både han och publiken såg fram emot den stora händelsen. Men tyvärr, redan efter fjorton kilometer på SS1 brast en kylarslang och så var dagen förstörd.
– Verkligen jätte tråkigt att kylslangen sprack alldeles innan mål, berättar Patrik besviket på sin hemsida.
Jag fattar inte hur där kunnat smyga sig in en Ford-slang eller annat i ett Opel motorrum? Så mycket är helt säkert, en äkta Opel slang hade aldrig gått av…
Vann Hälsingerallyt:s 2WD-klass gjorde Tobias Söderqvist före Mattias Hägg. I totalen var det Markus Hällbo före Niklas Hägg.
Exakt klockan 18.00 stänger anmälan till Vinterpokalen, SM-premiären i Sandviken. Antalet anmälda har ökat markant och är nu uppe i 62 bilar, med lite tur kan det kanske bli sjuttio innan man drar repet…
En anmälan med Skåneintresse dök upp, östgöten Mikael Lindqvist fortsätter med EVO X:an och där Hässleholmaren Pär ”Börje” Andersson läser noter.
I helgen kör Patrik Sandell sin första SM-tävling på åtta år, när han och Emil Axelsson ställer upp i Rally SM-sprinten i Falun. Nu visar Patrik hur den Ford Fiesta WRC han kommer att tävla i ser ut, riktigt frän tycker jag.
– I helgen körde vi 10 mil full fart i Kall för att jaga upp lite tävlingstempo med min egen Mitsubishi, meddelar Patrik.
– Vi kommer att genomföra ytterligare ett test och då med den Ford Fiesta WRC som vi skall tävla i. Det testet kör vi på fredag i trakterna kring Falun.
Sprint-SM körs på lördag och genomförs i två kvalheat där de tio snabbaste 2WD- och 4WD-bilarna går till en direkt avgörande final.
Visst var det oförlåtligt att stava fel till racinglegendaren Jacky Ickx i gårdagens blogg? Ber så klart om ursäkt för detta och nu är det bara att hålla tummarna att inte Jacky själv har sett missen, antar att det kan försämra våra relationer?
För er som inte riktigt vet vem Jacky är kan jag informera att han är sextioåtta år gammal, med tretton säsonger i Formel 1 bakom sig. Blev aldrig världsmästare men tvåa två år i rad 1969-70. Belgaren var dessutom teamkompis med Ronnie Peterson åren 1974-75 hos John Player Lotus. Vid sidan av Formel 1 har Jacky även varit tämligen framgångsrik på Le Mans med sex segrar och tre andra platser på femton starter. Som sagt tämligen okej facit…
Har ännu inte hunnit smälta alla intryck från mitt första besök på Rally Monte Carlo. Fick frågan hur det ser ut på Col de Turini , är det folkfest? Svaret är enkelt, en stor dj-la folkfest med en publik tillströmmning som t.o.m får Colins Crest att kännas lite glesbesökt. Svårt att uppskatta antalet men bara på toppen med den berömda S-kurvan var där säkert minst tiotusen personer. Av dessa fick man känslan att minst hundra var poliser och flera av dessa hade som huvuduppgift att tjafsa med ”västklädda fotografer”. I mina ögon väldigt onödigt då alla som jag såg stod vettigt placerade, inga ”kamikazeaspiranter” syntes från min del av sträckan.
Däremot blev jag glad när en fransman i publiken vecklade ut en stor ”Heja Latvala-banderoll”. Tråkigt nog till ingen större nytta då Latvala bröt långt innan han nådde denna ”Kiviksmarknad varianten” av rally.
Var så klart även på service lördagskväll vilket inte var så kul i hällregnet. Fick faktiskt acceptera erbjudandet om att låna ett paraply (hatar att bära omkring på dessa gammeldags regnskydd) och då blev det åtminstone något så när drägligt. Problemet var att där var ytterligare ett tusental andra paraplybärare som trängdes vid serviceplatsen i Monte Carlos hamn.
Alltid kul att se när mekarna jobbar på bilarna, alla sex runt bilen vet exakt vad de ska göra. Just den här gången, man skulle ut på de två sista sträckorna som sedermera ströks, byttes t.ex bromsskivorna på Ogiers Polo R WRC. Det som fascinerade mig mest vid servicetillfället var ändå killen som torkade hela bilen torr med hjälp av torkpapper. De andra slet som djur medan han lunkade runt med pappersrullen och snyggade till. För mig kändes det tämligen meningslöst, skulle uppskatta att hans jobb ruinerades på under tio sekunder efter att den vita Polon rullat ur tältet…
Riktigt roligt var det så klart med Sebastien Ogiers drömstart på säsongen, tvåa från ingenstans och en perfekt plattform inför resten av året. I VW-tältet avslöjade han att han tyckte det var synd att inte Loeb skulle köra så mycket i år. Han hade sett fram emot att få tillfälle längre fram att visa vem som är snabbaste fransman i WRC, alltså ” en ny sheriff i sta´n”. Nu tror jag inte det hade varit så enkelt, Loeb är helt enkelt omänskligt snabb och då hjälper det inte bara med nya sheriffer…
En som var snabb att gratulera Ogier till framgången var Bilsport-reportern Mikael Johansson, men där blev något fel. Är det inte fransmän som dricker vin medan vi svenskar klipper ”en stor stark”. De bådas glas måste ha förväxlats i röran…