Flash kör Saab i TTA och gallras det i Simrishamnsmixen?
Saab lever vidare, åtminstone tillfälligt i TTA/Elitserien. Idag kom Janne ”Flash” Nilsson med den minst sagt överraskande nyheten att han tillsammans med Linus Olsson och Mattias Andersson kommer att köra en Saabtäckt ”järnsäng” i TTA. Måste vara uppriktig på två punkter, jättekul att ha Saab på tävlingsbanan igen även om det känns lite to late och att jag aldrig förstått att Flashs hjärta bultade för Trollhätteprodukter. Men där hade jag fel enligt honom själv.
– Jag har längtat i 40 år efter att få se fighten mellan Saab och Volvo på racingbanan. I sommar händer det äntligen och min största dröm är att alla Saab-fans i Sverige åker till TTA-tävlingarna och hejar fram oss.
Team Tidö som tidigare mest varit känd för att sponsra Waldegård, Persbrandt och andra kändisar i Midnattsolsrallyt blir nu partner till Flash Engineering i vad som kallas ”Tribute2Saab”. Ett sätt att hedra det konkursade bilmärket med en anrik, framförallt rallyhistoria. Inget ont i ambitonen, tvärtom men jag förstår inte riktigt valet av plastkaross, en Saab 9 3. Skulle detta nu verkligen vara en ”tribute” så skulle järnsängen självklart kläs med en Saab 96 och allra helst en ”trubbnos”. Då hade det verkligen varit häftigt och en riktig hyllning!
Konstaterar samtidigt att TTA nu leder maktkampen mot STCC klart på poäng. Nu måste där snart komma en reaktion om inte utbrytarna bara kan konstatera ”schack matt”…
Angenäma problem har anstormningen till rallypremiären Simrishamnsmixen gett arrangörerna. De senaste dagarna har antalet legat stadigt strax under 170 ekipage, men maxgränsen är satt till 150. Hur gör ni Rickard Nilsson i Simrishamns MK?
– Problemet är markägarna som har lite synpunkter på så många bilar, men vi håller på att diskutera fram en lösning, berättar Rickard.
Han lovar dock att några fler bilar än maxgränsen blir det den 31 mars och förhoppningsvis har alla som vill åka anmält sig vid det här laget. Målsättningen är att ta med alla anmälda, men skulle det behövas gallring så är den enkel.
– Vi går stenhårt på datumet när anmälningsavgiften är inkommen och gallras det så blir det på sist inkomna pengar, avslöjar Rickard.
– Ett gott råd är därför betala in så snabbt som möjligt och självklart stängs möjligheten att efteranmäla sig…
En dryg månad senare var det tänkt att det skulle köras Regularitytävling i regi av Rally Österlen. Är till och med säker på att den fanns med i kalendern för nystartade Nordiska Regularitycupen. Nu kan jag dock inte hitta någonting om tävlingen och i kalendern för cupen är det SVK-Kannan i Västerås som är premiär den 26 maj. På tävlingsdagen den 5 maj när man skulle ha kört på Österlen finns nu istället ”Rally Österlens Svampasprint”. Något har hänt men vad?
Nordiska Regularitycupen körs med åtta deltävlingar i alla de nordiska länderna förutom Island. Även Öresundsrallyt där Hässleholms MK är med som delarrangör ingår i cupen.
Hej Tommy
Svampasprinten skall köras den 27Juli enligt Lars Matsson….. sen vet jag inte mer om resten.
Stabilt startfält i Hörby :).
Ha de gött
Mvh // Asfaltkungen (än så länge) :).
Hej.
Använde faktiskt Asfaltcup.se för att kolla kalendern och där står att Rally Österlen Rallysprint körs den 5 maj. För mig är hemsidan nästan som en ”RS-bibel”, så detta är inget man ifrågasätter…
Startfältet är mer än stabilt, ”Silver-VOC:en” är redan nervös!
MVH
Tommy
Enligt ett mail som jag fick i början av veckan ska Rally Österlen köras som planerat den 5/5. Att tävlingen i Västerås är den första i den nordiska cupen är korrekt. Rally Österlen ingår endast i den svenska cupen.
Hej.
Bra, jag har sökt med ljus och lykta efter information men misslyckats. Har däremot noterat att den RS-tävling som Asfaltcup har på sin hemsida att köra den 5 maj är flyttad till den 28 juli.
Ser fram emot mer info om Rally Österlen.
MVH
Tommy