Finland klart för WRC 2022 men vem får de två sista platserna, Fløene hoppar in i Bergkvists Audi till Kil, Göthberg vann, Dybeck skrällde, Kruse bröt i ”Violen”, mycket godis i Gammelvala, Olivers Saab-debut gick så där och Victoria längtar till hGP!

Då verkar WRC-kalendern för 2022 var klar om de källor som DirtFish klämt på, vet vad dom snackar om. Nio tävlingar har varit klara sedan ett antal veckor medan det varit ovisst vilka FIA och promotorn skulle plocka till de fyra återstående. Varit lite nervigt på andra sidan Bottenviken då varken Arctic Rally Finland eller sommarupplagan Rally Finland ännu varit bland de utvalda. Tänkvärt då många svenskar med emfas hävdar att Finland är så stort som rallyland att dom rätteligen borde ha två deltävlingar.

Foto: Rally Finland

Samma gäng sticker inte heller under stol med att dom är beredda att offra Rally Sweden till förmån för ”Suomi”.  Nu verkar det ändå som att Rally Finland får en plats i kalendern däremot inte vintervarianten, exakt som jag förutspått hela tiden. Förutom rally kring Jyväskylä blir det även en helt ny tävling i ett helt nytt land, då WRC drar till Nordirland för att där avgöra Storbritanniens bidrag. Ett drag från de styrande inom bilsporten som inte fallit i så god jord hos till exempel Wales som haft hand om Rally GB de senaste åren som det körts. Men när myndigheterna på Irlands nordspets klev in och tog aktiv del i spelet lyssnade WRC och FIA.   

WRC-promotorn har hjälpt Bobby Willis (tungt namn inom bilsporten i NI)  att aktivt att förhandla med regeringen eftersom vi tror att det definitivt är ett stort värde för rally-VM om vi kör här nästa säsong, säger WRC Promotorns Simon Larkin till Dirtfish.

Förhoppningsvis kommer regeringen också att se fördelarna med evenemanget och fatta ett snabbt beslut!

Att man i Wales inte är imponerade är inte så konstigt då rallyt hållits här sedan år 2000. Det har inte heller varit någon hemlighet att det varit tufft för walesarna att få ihop ekonomin, något som konstigt nog verkar lättare kring Belfast. De två sista platserna lär vara vikta för Kroatien och Nya Zeeland något som Larkin dock inte vill bekräfta.

– Även Rally Australia är med matchen så vi får avvakta…

*

I går publicerade EKS/JC bilder på den nya Audi S1 i rallykostym och som Mattias Ekströms Dakar-kartläsare Emil Bergkvist ska köra. Vid sin sida får han lite överraskande sin gamle parhäst Ola Fløene som precis avslutat samarbetet med Andreas Mikkelsen i WRC2/ERC.

Foto: Tommy Svensson

Ingen ny bekantskap då Ola åkte med Emil i de sista R5-tävlingar 2017 och likaså inledde paret Junior-WRC året därpå. Premiär för Emil, Ola och Audi blir i Rally Killingen om två veckor och även om detta inte är en renodlad Rally2-bil så lär ändå prestanda vara likvärdig.

Foto: EKS/JC

Dock har jag inte lyckats hitta deras namn bland de 135 som finns anmälda till SM-premiären men när man öppet deklarerar att man ska köra, så är detta säkerligen bara någon sorts ”bugg i systemet”.

Foto: Mattias Adielsson

Runt 100 SM-åkare kompletteras med strax över 30 i SverigeSerien och vet inte, men frågan är om det varit en starkare klass i SM de senaste åren än i ”Internationella 4WD”? 18 anmälda och där jag förväntar mig en jättefajt mellan internationellt meriterade Pontus Tidemand, PG Andersson och Mattias Adielsson (bilden). Bakom dom flåsar ett gäng ”vi som vill upp” med främsta namn som Lars Stugemo, Dennis Rådström, Stig Andervang och Per Göthberg. Direkt under dessa kommer så ett helt koppel snabba sydsvenskar som Robin Adolfsson, Mattis Olsson, Daniel Brorson, Jonas Åkesson. Mitt i allt detta ska då Emil och Ola visa vilken snabb Audi som dom sitter i, kan bli tufft…

*

Många som ska köra i Kil den 14 augusti tog tillfället i akt att skaka av sig rattrost i på grund av Covid-19 framflyttade  ”Violenrallyt” i Flen. Allra bäst ”skakade” Eskilstunas Skoda-åkare Per Göthberg med John Stigh till höger. Utan att vilja trampa någon på tårna så utser jag ändå Gävles Patrik Dybeck/Håkan Jacobsson till ”showstoppers”. Vinnare i 2WD med Toyota Corollan, men även tvåa totalt och bara 20,2 sekunder bak Skodan imponerar stort. Trea totalt och 8,8 sekunder efter Dybeck kom allt mer framfusige Lars Stugemo/Kalle Lexe även dom i Skoda men av senaste modell till skillnad från Göthbergs något äldre variant. I 2WD-klassen slutade Opel-åkaren Robert Andersson, Eskilstuna tvåa i hop med Niklas Lundkvist och som trea, Patrik Åkerman/Mikael Johansson från Ljusdal. 

Foto: Pontus Berglund

Bästa bakhjulsladdare och precis som jag förvarande om blev SMK Hörbys Pontus Berglund med pappan och landets snabbaste pianist, Peter Berglund i Volvons högerstol. Den vita 940:an hade dock en bit upp till Dybeck, lite över minuten. Tilläggas kan att Pontus är en dj-el på att köra bil men att ta selfies är inte hans bästa gren.

Foto: Team NYBE

Bittert för Team Nybes Jonas Kruse och Maja Bengtsson som tråkigt nog fick bryta sin Toyota-debut. Efter fem sträckor var expertkommentatorn hos SVT trea i 2WD-klassen och cirka halv minuten efter ledande Dybeck vilket  i sig var ett styrkebesked inför Kil. Orsaken är okänd men något form av tekniskt fel. Något man inte var ensamma om då det enligt brutit listan inte var ett enda ekipage som fick ge upp på grund av att ha hamnat i naturen, istället var det ”Tekniskt” förutom tre som hade ”Okänd orsak”…

I SverigeSerien fick storfavoriten Kristoffer Karlsson/Albin Timell bryta efter sträcka tre på grund av ”Tekniskt”. Istället klev värmlänningarna Emil Andersson/Kim Rauseus fram och vann A-klassen . Tvåa slutade Dennis Persson/Fredrik Rudmalm, Laxå och trea, nya värmlänningar med Patrik Fredriksson/Per Wiksten.  Däremot klarade Falköpings Robin Bäckström/Johnny Bäckström favoritrycket i B-gänget och vann före Hälsinges Magnus Westman/Michael Andersson med Magnus Lindquist/Sara Ridde, Laxå som trea.  Daniel Jonsson/Peter Söderlund, Ilsbo var snabbast bland C-förarna före Adam Martinsson/Josefin Hellkvist, VÖMK och Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson, Gestrike. Vad månde bliva av Ungdomsåkaren Isak Reiersen med Andreas Amberg i högerstolen på en VW Polo? 35:a totalt i det här gänget gör att Östmarksåkaren lär tala om sig ytterligare i framtiden. I raka motsatsen, Appendix K blev det Volvo-seger genom Göteborgs Filip Ekenved/Markus Börjesson. Tre 240:er i topp med i tur och ordning efter Filip, Antti Johannesson/Ola Bengtsson och Jan Hagberg/Pär Mikael Bergström. Hårt mellan fyran och femman och båda i Opel men där Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson klarade fjärde platsen med 8,8 sekunders marginal till Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh.

*

I Gammelvala i Brunskog samlas varje år olika sorters ”kulturbärare” i en vecka och en dag är då vikt för bilkultur. På plats fanns Jan-Olof ”Lollo” Johansson som delar med sig av lite det som fanns att beskåda och han skriver,

Foto: Lollo
Foto: Lollo
Foto: Lollo
Foto: Lollo
Foto: Lollo
Foto: Lollo
Foto: Lollo

Årets Gammelvala blev till en bra vecka, dock lite kortare med fem dagar detta år. Klartecknet kom två veckor före, den 14 juli klockan 07.58. Hur som helst, det blev bra, och på onsdagen, sista dagen 28/7 blev det den traditionella bildagen. Detta år med inbjudna bilar och det blev faktiskt 118 bilar, att jämföras från 2019 med 508 bilar. Detta på grund av restriktioner som gällde. Men detta blev kanonbra, och jag fick också den stora äran att bjuda in några bilar, bland annat Biffen och hans Ascona 400, Neiker med Lancian och flera andra. Som vanligt med pratmakaren nummer ett Sören Nilsson som intervjuare. Dels om bilarna och dess ägare, men också lite rallynostalgi från hans tidigare karriär. Helt perfekt blandat med teknisk info och humoristiska inslag av Sören. Detta år medverkande inte Bosse Bildoktorn, kanske saknad av flera, men detta blev lika bra. Och så förstås, det lite ”kulturella” motståndet tidigare. Det finns ju tyvärr de som absolut inte gillar bilar, och de gjorde sin röst hörd, några till mig, eftersom dom vet mitt bilintresse. Kunde faktiskt vara för att provocera lite, men ärligt talat, jag struntar i dom. Detta är ju faktiskt också kulturhistoria, inte minst här i vår del av Sverige. ”.

*

Därifrån till Folkrace i Charlottenberg bar det för ”Lollo” och på startlinjen fanns Oliver Solberg som lite genrep inför kommande Ypres Rally Belgium.

Foto: Lollo

Så klart inte med en Hyundai utan med en Saab 900 som dock inte var på sitt bästa humör. Redan efter första omgången kände Oliver att motorn var sjuk, och  efter ett varv i andra omgången började motorn att ryka och bara att ”ta sin Mats ur skolan”. Talesättet är som bekant ”dåligt genrep bäddar för succé i premiären” så låt oss hoppas att detta gäller även för WRC2-tävlande.

I morgon är det dags för Hässleholms GP och även om starfältet är ganska mycket mindre än normalt så ändå årets första tävling med dignitet i Södra BF. Runt 70 startade ska ta sig an den nygamla slingan på Garnisonen och en som jag vet ser framemot detta är Hässleholms Victoria Lindh med kombinerade kartläsare/mekaniker Magnus Persson.

Foto: Privat

Att bara kunna starta är en seger för i synnerhet Magnus som råkade ut för en svår olycka för över ett år sedan förklarar Victoria med ”Dösskallegolfen”  

Har inte kört en meter sedan sist så vifår se om takterna sitter i. Men seger att bara komma till start för oss efter Manges olycka. Håll tummarna imorgon!

Första start är klockan 11.00 och program/entré finns vid infarten till Garnisonen.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *