FIA vill utreda WRC-brand, Nordgren ny finsk talang, Göransson jagar, Ford-seger i helgen och Anders byggde 99:a-kopia!
Nu har FIA startat en utredning för att undersöka vad som hände när Hayden Paddon eldade upp sin WRC-Hyundai i samband med Rally Portugal. En fråga är varför inte ”Ponte de Lima-sträckan” avbröts, detta trots att man visste att Paddons bil brann för fullt. Inte förrän Ott Tänak åkte av på exakt samma ställe och hamnade lågorna från den övertända Hyundaien avbröts tävlandet. Av förklarliga skäl var Tänak rasande över att inte ha blivit varnad vid starten och över beslutet att inte stoppa bilarna redan där.
FIA:s Rally director, Jarmo Mahonen efterfrågar nu svar om vad som hände på Ponte de Lima och hur arrangören tänkte. Utredningen har precis börjat så något konkret har ännu inte framkommit och till Autosport säger Mahonen.
– Alldeles för tidigt att uttala sig!
Den portugisiske banchefen försvarar sig med att sträckan varken var blockerad då Paddons bil stod ute i skogen eller att det behövdes ambulans och sjukvård.
– Det är bara om något av detta händer som man stoppar en sträcka, menar banchefen.
– Från min synvinkel fanns ingen anledning att stoppa sträckan!
Banchefen menar också vilket han också påpekar inte är ”politiskt korrekt”, men så här är rally.
– Det här är ingen racingbana. Som förare måste du vara beredd på att oförutsägbara saker händer…
Banchefen vidhåller att arrangören inte gjort något fel utan att målet var hela tiden att skicka hela startfältet förbi den brinnande bilen.
Blir onekligen intressant att få se resultatet av den här utredningen. Redan nu kan jag dock konstatera att säkerhetstänket inte är samma i Portugal som här hemma. Tack och lov vill jag tillägga…
*
Häromdagen skrev jag om Opel Danmark och deras målsättning att driva fram en ny ”rallytalent” och något liknande finns även i Finland sedan något år tillbaka. Fast här rör det sig inte om någon riktig nybörjare utan 2015-års finske juniormästare Juuso Nordgren som via AKK Sports ”talangjakt” får köra årets Neste Rally Finland.
”FUTURE RALLY STAR OF FINLAND 2016” gick alltså till 19-åringen med det svensk klingande namnet Nordgren och bosatt i Markku Aléns hemstad Karkkila. Trots sina 19-år har Nordgren tävlat i två år och medger att han är väldigt orutinerad i sammanhanget.
– En fantastisk möjlighet för mig och nu vill jag göra det absolut bästa av det hela, menar Nordgren på wrc.com.
Han kommer att köra en Citroén DS3 R3T i Junior-WRC.
*
Ännu färskare är 18-årige Catie Munnings som gör internationell rallydebut i kommande Kenotek by CID LINES Ypres Rally. Brittiskan kommer att köra en Peugeot 208 R2 via franska teamet Saintéloc och så klart i ”ERC Junior Championship”. Med hjälp av ett antal brittiska tävlingar (sex för att vara mer bestämd) blir det nu debut i större sammanhang.
– Rallyt i Belgien blir mitt första med noter och första i en R2-bil, avslöjar Munnings och fortsätter.
– Målet är att få rutin och jag är redan nervös men ser framemot den här fantastiska möjligheten. Kommer att njuta av varenda minut!
Nu har 18-åringen traditioner att föra vidare då pappa Chris vann klassen med en Toyota Corolla i samma rally för 26 år sedan.
*
I helgen drar STCC till Anderstorp Raceway för deltävling tre och där Richard Göransson hoppas kunna knappa in på sin ledan teamkompis Robert Dahlgren, båda i Cyan Polestar Racing.
– Jag har en bra känsla inför Anderstorp efter att ha tagit två segrar hittills i år och detta är en bana som jag verkligen gillar med ordentliga omkörningsmöjligheter, säger Göransson.
– Vårt huvudmål är att vinna mästerskapet som ett team så kommer fighten med Robert ändå att bli hård…
*
Med småländskt blod i ådrorna blir Linus Ohlsson säkerligen hemmafavorit i helgen när han sätter sig i Flash Engineerings nya Nissan. En bil som inte funkade så bra senast på Mantorp
– Bilen var närmast okörbar på Mantorp men teamet har jobbat stenhårt sedan dess och nu kommer den vara i ordning. Jag kommer absolut att kunna utmana på Anderstorp, lovar Linus.
Linus ligger sjua totalt i mästerskapet, direkt efter teamkamraten Björn Wirdheim. En annan förare från Småland som efter många år utomlands verkligen kommer att tävla på hemmaplan i helgen.
STCC avgörs över lördag och söndag med de två racen på söndag. Allt direktsänt som vanligt i SVT Play med sammandrag i SVT.
*
Frågan är vilket racingentusiasterna väljer i helgen, STCC på Anderstorp eller historiska racerbilar och Velodromloppet Historic GP i Karlskoga?
Med nästan 300 anmälda bilar så är det ingen tvekan om vilken av de två som röner störst intresse vad gäller antalet fordon. Antalet innebär också att tävlingen är Nordens största för historiska bilar. Noterbart är också att det blir gott om V8-muller på Gelleråsen då fler än 30 bilar drivs av den klassiska motorn. Bland dessa finns Stig Blomquist i en Ford Galaxie och det enda man med säkerhet kan fastslå innan start, är att det blir en Ford som vinner. Startfältet består nämligen uteslutande av Ford av olika modeller. ”Mäster” ska även köra ett ”långlopp” på 40 minuter och där han bland annat får möta motorcykel stjärna Peter Lindén och Superkart-världsmästaren Lennart Bohlin.
*
När MAS presenterade SM-kalendern för 2017 fanns inte SMK Uppsala med efter att i några år arrangerat finalen. Nu tar man ett break och tävlingsledare Anders Norstedt förklarar varför.
– Vi hade en deal med Uppsala kommun om att vi skulle köra SM-rally i fem år och höstens rally blir femte gången.
Klubben har samarbetet nära Destination Uppsala som gärna ser att Rally-SM återvänder men vilket jag kan tycka känns lite märkligt, ”i annan och större form”. Riktigt vad som åsyftas med ”större” förstår jag inte riktigt då Rally-SM åtminstone på pappret redan är det största Rallysverige kan erbjuda.
Johan Ekebacke, på Destination Uppsala säger till lokalmedia att man diskuterar hur detta kan komma att se ut. Ännu konstigare blir det tycker jag när Ekebacke säger
– Vi har pratat om att pausa vårt stöd under ett års tid, dels för att se om de kan rådda detta själva, om det ens är möjligt, men kanske framför allt för att vi kunna formera oss och se hur vi ska ta det till nästa nivå.
”Rådda det själva” menas detta att Uppsala Kommun går in som arrangör av Rally-SM, onekligen ett mycket modernt och djärvt grepp…
Positivt är dock att Destination Uppsala är mycket nöjda med samarbetet med SMK Uppsala och gärna ser att det återupplivas efter höstens final. Men då vill Ekebacke göra ” en ännu större och häftigare tävling” men ställer sig frågan om klubben och eldsjälen Anders Norstedt mäktar med detta. Svaret på den frågan vet nog bara Anders själv och jag vet, trots att det är en bra bit mellan Uppsala och Hörby att gamle rallycross-åkaren dragit ett enormt tung lass de senaste åren.
*
Då har det säkert varit både lättare och mer stimulerande att bygga rallybil ännu en gång för samme Anders. I senaste numret av utmärkta tidningen Klassiker finns ett flera sidor långt reportage om Anders nybyggda kopia av den Saab 99 EMS som inledde 99:ans karriär som rallybil. När man läser hur noga och proffsigt Anders byggt sin bil blir man nästan tårögd. Han har in i minsta detalj försökt få nybygget att bli så exakt lik föregångaren som 1975 som test rattades av Stig Blomquist.
Nu är planen att Anders ska köra bilen i kommande Midnattssolsrallyt och det är precis den här typen av bilar jag vill se där. Bilar, om än som en replika med historia där detta är viktigare än att få till det mest hästkraftstinna vinnar-paketet vill jag se mer av. Är helt säker på att Anders är realist och redan innan bygget var medveten om att det krävs mer än en Weber-bestyckad 99:a från 1975 för att kämpa i toppen. Men både för honom och för mig är det kulturen, historiebärandet som är det viktiga i historisk rally/racing. Inte förare med enbart vinnarambitioner i vassa Volvo 240, för dessa finns alla vanliga rallytävlingar. För att köra Midnattssolsrallyt borde enligt min syn på det hela, krävas mycket mer av kultur och mindre vinnare…
*
Avslutar med hjälp av nya Opel-Spottaren Ola Strömberg ( ni vet väl att Ola körde Opel Kadett GSi under en säsong med stöd från svenska Opel, lyckliga tider…). Ola har lyckats hitta en häftig Ascona B dessutom silverfärgad. För mig den optimala arvtagaren till Silver-VOC:en om bara ekonomin medgett sådana utsvävningar…