FIA täpper till ”Ogier-hålet”, svensk toppfart i J-WRC, Katsuta får ”ny” Fiesta, Lundahl värmer upp i ”YM Vest” och SM-åkare till RS-premiären i Hörby:

Då täppte FIA igen det så kallade ”Ogier-hålet” i regelverket gällande powerstage i WRC. Ett hål som uppfanns i Rally Sweden av Ogier (eller kanske det var Malcolm Wilson?) när han valde att avvakta start och tog straffsekunder för att få bättre startposition på avslutningen i Torsby. Ett ”fusk” som gav fyra bonuspoäng och upprörde många. Men ”regelhålet” var då vidöppet och trots indignation från övriga team kunde inget göras, Ford-åkaren fick sina fyra poäng. På bilden ”såsar” han och Julien Ingrassia med hjulbytet på transporten in till SS19 i Torsby.
Nu har FIA ändrat i reglerna och den förare som inte startar power stage i rätt position blir med automatik utesluten från ”bonussystemet”. Så klart en bra och korrekt förändring för framtiden, men de fyra poängen sitter trots allt fastklistrade i Ogiers tabell hela vägen till finalen i Australien. Bara att hoppas att det inte blir dom här fyra som innebär ett nytt guld till ”Seb”. Iså fall lär guldet bli omdiskuterat…

*

I avsaknad av Pontus Tidemand riktas det svenska intresset i WRC Tour de Corse främst till nya uppgörelsen mellan Dennis Rådström och Emil Bergkvist i FIA Junior World Rally Championship. Medan Dennis och Johan Johansson har rutin från Korsika och enhetsbilen Ford Fiesta R2 blir det en ny upplevelse för Emil Bergkvist med Fiestan på den franska Medelhavsön. Men bara med bilen för han och Jocke Sjöberg körde här även 2017 i R5-Cittran.
För Dennis och Johan är det ett kärt återseende då det var här man i fjol påbörjade J-WRC-resan, körde in som femma i allra första ”VM-tävlingen” dessutom på ovan asfalt.
Tour de Corse är en fantastisk tävling och hela ön är är ett paradis, berättar Dennis.
I år kommer han och Johan betydligt bättre förberedda än i fjol bland annat genom asfalttester i Danmark och konstaterar.
I förra veckan hade vi möjlighet att vara med när M-Sport testade och att se hur toppförarna hanterade bilarna inspirerade verkligen, ett pris för att vi vann”rookie-cupen”. Dessutom fick jag åka med Elfyn Evans, väldigt lärorikt…
De krokiga sträckor som väntar kräver onekligen att man håller tungan rätt i mun, minsta lilla misstag och det kan bli ”retired” istället för pallen. Men Dennis är optimist och vill försvara sin ledning efter segern i Rally Sweden.
Det kommer att bli skoj, jag kommer att ”push hard” och njuta av varje minut!
För Johan vid notblocket är Korsikas alla kurvor en utmaning som heter duga.
Det är en tuff utmaning för mig som kartläsare, det svänger hela tiden. På den längsta sträckan på fem mil har jag inte en enda paus, utan behöver läsa hela tiden, säger Johan och Dennis lägger till.
– Vi har ett bra självförtroende och har jobbat hårt sen sist, men vi vet inte hur vi står oss på asfalt mot de andra. Det är många snabba fransmän i serien och inte minst vår landsman Emil Bergkvist som alltid vart snabb på asfalt. Men vi ska göra vårt bästa!

*
Om Korsika inte är förste utmanare Emil Bergkvists hemmaplan direkt så har däremot kartläsare Ola Fløene åkt här åtskilliga gånger, både med Andreas Mikkelsen och Mads Østberg. Precis som Dennis är Emil spänd på att att ta sig ”De tusen kurvornas rally”.
Ser framemot att vara tillbaka på asfalt även om vi vet att det kommer att bli tufft med många bra utmanare i klassen. Eftersom jag körde här i fjol vet jag några ställen där jag kan tjäna lite tid och vi ska försöka vara med i toppstriden även om målet är mer att samla så många poäng som möjligt, menar Emil.
Svåra utmanare blir hemmaförarna Jean-Baptiste Franceschi och Terry Folb men även tysken och klasstrean Julius Tannert kan bitvis vara riktigt snabb. Inför helgen leder Rådström med 34 poäng före Bergkvist på 23. Nämnda utmanare följer sedan i fallande skala med Tannert som trea på 15 poäng och fransmännen några poäng mindre.

*
Det finns resurser i MM Motorsport (Marko Märtins team) vilket visade sig vara Takamoto Katsutas räddning efter att han kraschat sin nya R5 Fiesta under ”PET” till Tour de Corse. MM Motorsport sköter Toyota Gazoo Fiestor som körs av Katsuta och Arai och har i all hast fått skaka fram WRC2-tvåans gamla bil som senast sågs i Rally Sweden med finnen Jarkko Nikara bakom ratten. En bil som även framgångsrikt körts av polske ERC-vinnaren ”Kajto”.

*
På lördag drar populära danska asfaltserien Yokohamamesterskabet i gång med deltävling ett i avdelning ”Vest”. På Jylland i Kongensbro utanför Århus står drabbningen där regerande danske mästaren Ib Kragh får räknas som favorit med sin R5 Citroën. Andra platsen i helgens Horsens Rally vittnar om att formen är på topp. En enda svensk är anmäld, Svedalas Mats Lundahl/Marie Eriksson i den gröna BMW M3:an. Duon kan absolut inte räknas bort och vad jag förstår har M3:an finslipats under vintern och är ännu vassare än i fjol. En bra genomkörare inför den svenska RS-premiären söndagen därpå, i Hörby. 
I det stora startfältet i ”YM Vest” hittar jag ett minst sagt exklusivt namn som kartläsare i en Triumph TR7 V8, John Travolta lotsar Per Andersen runt på asfalten i Kongensbro…
I den för skåningar mer populära ”YM Øst” blir det premiär först den 22 april i Avedøre som egentligen skulle vara deltävling två. Den allra första skulle ha körts den 22 mars men ställdes in på grund av vädret…

*
Tickar på sakta men säkert i Express-Specialen och i dag kom där två heta namn till RS-premiären den 15 april. Fast den ena är jag lite skeptisk emot och tror att det är MSR-fenomenet som återigen inträffat. Att en holländare som Jan Piet Van Der Meer i en Austin Healey MK3 är sugen på att köra asfalt på Industriområdet Hörby är nog tveksamt. Dessutom har han anmält sig om föråkare vilket är ännu mer tveksamt.
Däremot är det kul att se SM-åkaren Kristian Johansson med Fredrik Livh i högerstolen i anmälningslistan som nu innehåller 70 namn. Kristian kommer med sin Kit Car-Golf och kan bli en tuff utmaning dör de skånska asfaltspecialisterna.

*
I Barcelona om knappt två veckor körs både World RX och Euro RX vilket innebär premiär för Eklund Motorsports VW Beelte Supercar med nya förare Filip Gehrman (vit bil) och Anders Braten (svart bil). Tack Lollo för bilderna.

*
Fick lite återkoppling på mitt tyckande om vilka rallybilar som är lättast att ”förstöra” genom att byta ut originallack mot lite fräckare färger. Tage Johansson var en som reagerade och skickade en bild och skriver , ”Läste om omlackade Amazoner i dag, vad tycker du om min Amazon från 1974?”.
Ja Tage, smaken är som baken men nog föredrar jag en helröd, vit, ljusblå, mörkblå, grafitgrå ja till och med en mörkgrön är att fördra framför ”fräcka och häftiga lackeringar” på just Amazon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *