FIA jobbar med ”räcke-säkerhet”, Robin L. kör hela RallyX-VM, ny RS-tävlign inställd och ”Kongen” flyttar hem!
FIA har länge jobbat med att höja säkerheten speciellt i rally och då med den farliga delen när en bil kraschar in i väg eller broräcke. Något som krävde Gareth Roberts liv när han och Craig Breen för fyra år sedan spetsade en R5-Peugeot i ett vägräcke på Sicilien. Ungefär samma sak hände Robert Kubica som dock hade tur och undkom men med svåra skador och livet i behåll.
Nu har FIA gjort ett vad man kallar genombrott i försök att introducera nya livräddare längs rallysträckorna. En sorts ”krockkudde” har monterats på ett Armco-räcke och testats med en rallyutrustad förarlös Golf. I strax över hundra kilometer körde Golfen rätt i räcket där man satt en sandfylld stålcylinder i ändan. Detta bromsade ner bilen till runt 40 kilometer innan räcket nådde bilen och ännu viktigare, anordningen gjorde att räcket vek sig ner i marken istället för upp i motorrummet.
De ansvariga var nöjda med testet men säger i en kommentar att där fortfarande är mycket kvar innan ”krockkudden” kan komma till användning i ”skarpt läge”. Först hoppas FIA att man kan introducera detta i WRC och därefter i nationella rallyn. En avgörande faktur för hur pass vanligt systemet blir i framtiden är så klart kostnaden. Därför har FIA bestämt att priset inte får överstiga 1000 euro monterat och klart. För mig känns detta som en okej summa om det räddar liv i rallyskogen!
*
Försöker göra vad jag kan för att locka fler tjejer till motorsport och blir så klart glad när jag läser att Felicia Ogeheim Grundtman ska ta plats i Växjös Andreas Sigfridssons R2 Renault Twingo i South Swedish Rally. Premiär för Felicia i Rally-SM och ett första delmål som hon och hennes mentor Jörgen Lindahl satt upp för 2016 inför satsningen 2017.
– Jag är enormt tacksam över förtroendet och stödet. Denna utmaning är viktig för min utveckling som co-driver och det ska bli otroligt roligt att få ta del av den hjälp jag kan få från Andreas sida, kommenterar Felicia.
*
Berättade igår om mina usla eller mer rätt obefintliga kunskaper i franska språket. Då kom fler av mina vänner till hjälp och förklarade vad det var Sebastien Loeb Racing sysslade med. Det handlade om Quentin Giordano som ska köra den R5 Peugeot 208 T16 som finns i teamet. Nancy-föraren ska delta i Franska Mästerskapet i första hand men runt hörnet kan vänta större uppgifter.
*
En av få vad jag vet åtminstone, sportjournalister som både gillar och kan motorsport är Värmlands Folkblads Johan Hedlund. Nu tar han detta ett steg ytterligare och startar en podd med enbart motorsport på programmet. Här hittar du VF-podden där Janne ”Flash” Nilsson var första gäst.
http://vfsporten.podomatic.com/entry/2016-03-17T05_04_17-07_00
*
Janne Mill från Järfälla har kommit över en klubbnål från Motorklubben Kylaren och undrar nu om någon av Motorbloggens läsare kan ge mer upplysningar om klubben. För mig är klubben helt okänd men är där någon som känner till den, så mejla mig så vidarebefordrar jag detta till Janne.
*
I år flyttar Picko Troberg Racing ”Sveriges Goodwood” eller Swedish Oldtimer Racing till Anderstorp Raceway. De tidigare åren har man varit på Ring Knutstorp och på Gelleråsen. Anmälan är nu öppen för alla som vill strida med likasinnade på Anderstorp den 20-21 maj och detta inför fullsatta läktare. tack vare sponsorn DHL är också anmälningsavgiften halverad till 1500 kronor/bil.
*
Robin Larsson kommer att köra samtliga 12 tävlingar i ”The 2016 FIA World Rallycross Championship presented by Monster Energy” med sin privatdrivna Audi A1 Supercar. Robin avslutade fjolåret med stil och vann finalen i Argentina och hoppas nu att flytet håller i sig.
– Bilen är uppdaterad vilket vi hoppas kommer att hjälpa oss, menar Robin.
– Dessutom har jag lärt mig mycket om de olika banorna under fjolåret vilket definitivt kommer att vara en fördel.
Robin poängterar också att han har ett litet team i jämförelse med ”the bigger guys” men ska ändå försöka bjuda motstånd.
– Nu är jag redo att starta säsongen i Portugal och detta med massor av motivation!
*
Har varit kritisk mot årets rekordstora RS-DM med 13 deltävlingar och i förra veckan stod det klart att Svedala MK som för övrigt arrangerar premiären på söndag på Sturup Raceway, ställde in en av sina tre tävlingar med DM-status. Alltså återstod nu 12 tävlingar och i dag berättar så Lasse Mattson, Trelleborgs MK att ytterligare en tävling försvinner. Samarrangemanget Trelleborgs MK/Tomelilla MK under namnet Rally Österlen med ”Österlensprinten” den 8 juli har också den ställts in. En populär tävling på Svampabanan som inte bara lockar RS-förarna utan även en hel del grusåkare passar på att känna på rallycrossbanan. Men i år blir det inget av med detta.
– Banägaren Tomelilla Mk har chockhöjt hyran och ville i år ha 28 500 kronor för de dryga sex timmarna vi skulle använt banan, avslöjar Mattsson.
– För att få tävlingen att gå runt hade vi tvingats höja anmälningsavgiften med över 500 kronor vilket vi menar vore omöjligt!
Därmed försvann en av sommaren höjdpunkter för många, till exempel Hässleholms Ingvar Andersson som alltid gör bra ifrån sig här med sin Subaru. I mina ögon verkar det mycket märkligt med en så pass kraftig banhyra. dessutom när Tomelilla MK själv är medarrangör…
*
Då är det mer positivt med att gamla Kong Christian Race flyttar hem igen. I år blir det återigen Kristianstad som blir centralort för nya ”Silver Kongen”, samarbetet Kristianstad MK och Älmhults MK som började ifjor och då man hade Osby som centralort. Tävlingen bjuder på ”på krokiga Göingevägar och fina småländska Älmhultsvägar. Totalt ca 324 km varav ca 72 km SS fördelat på 8 st. SS” enligt Tävlingsinbjudan. Silver Kongen körs den 23 april och ingår i Sydsvenska Rallycupen, Rally-DM för både Södra BF och Smålands BF samt VOC Mekonomens SverigeSerien.
Får hoppas att David Bellborg har bättre lycka i är än vad den snabbe Golfåkaren hade i fjor då han tappade ena framhjulet på första sträckan.
*
När anmälan snart stänger för Karlshamns-Specialen, annandagpåsk är där nu 78 anmälda. En bra siffra som Asarums MS måste vara nöjda med.
*
Imorgon återkommer jag och då har jag lovat min F1-intresserade kollega Bosse att försöka tippa slutstälningen i årets mästerskap. Blir nog knivigt för mig, kunskaperna är så där när det kommer till F1…
Trevlig helg!