FIA har släppt anmälningslistan till Rally Sweden, sur rallysegrare i Dalarna och ingen rallycup med Dacia!

Idag släppte FIA anmälningslistan till Rally Sweden den 7-10 februari. Inga direkta överraskningar hos WRC-teamen och enda nya namnet här i jämförelse från Rally Monte Carlo är Nasser Al-Attiyah med sin ”Qatar-Cittra”. Nu har förresten OS-medaljören även blivit sugen på att vinna Middel East-mästerskapet och till detta räcker inte en RRC-Citroén. Han har fått fransmännen att istället satsa på att bygga om befintliga bilar till R5-utförande som han räknar med ska bli mer konkurrenskraftig. Det är aldrig helt fel att ha lite stålar i plånboken…
Tjecken Martin Prokop, sjua i Monte har nu kastat in en anmälan till FIA om att hans team ska ingå i Märkesmästerskapet, mest för att få bättre testmöjligheter. Tror inte att man säger nej till några extra euro nere i Paris så det blir nog så att ”Jipo-Fiestan” (bilden) i fortsättningen parkerar bland de stora grabbarna.
Så här ser anmälningslistan ut för WRC till Rally Sweden:
1 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team Sébastien Loeb (FRA) Daniel Elena (MCO)
2 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team Mikko Hirvonen (FIN) Jarmo Lehtinen (FIN)

4 Qatar M-Sport World Rally Team Mads Østberg (NOR) Jonas Andersson (SWE)
5 Qatar M-Sport World Rally Team Evgeny Novikov (RUS) Ilka Minor (AUT)

6 Qatar World Rally Team Nasser Al-Attiyah (QAT) Giovanni Bernacchini (ITA)
11 Qatar World Rally Team Thierry Neuville (BEL) Nicolas Gilsoul (BEL)

7 Volkswagen Motorsport Jari-Matti Latvala (FIN) Miikka Anttila (FIN)
8 Volkswagen Motorsport Sébastien Ogier (FRA) Julien Ingrassia (FRA)

10 Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team Daniel Sordo (ESP) Carlos Del Barrio (ESP)

12 Lotos WRC Team Michal Kosciuszko (POL) Maciej Szczepaniak (POL)

21 Jipocar Czech National Team Martin Prokop (CZE) Michal Ernst (CZE)

Det börjar dra ihop sig till Sprint-SM i Falun som körs nu på lördag. En enda skåning finns på plats, Jocke Grahn med Rickard Nilsson i högerstolen, tävlande för Simrishamns MK och just nu spänns de sista bultarna i den nyrenoverade Focusen.
En som inte kom med bland de 20 i 4WD-klasen var Hälsingerallytsegraren Markus Hällbo, ett beslut som han helt klart inte tyckte var rättvist. I en artikel i Dalarnas Tidning ondgör han sig över hur uttagningen gått till och menar att flera ”rundingskoner” kommit med. För egen del struntar Säterföraren i det hela, men han menar att flera unga förare valts bort och säger så här i DT.
– Nej, det struntar jag i. Däremot tycker jag att vi har flera lovande juniorer som borde få chansen. Nu verkar det som att den med bra bil eller stor käft får åka!
Själv fick han erbjudande att åka i förra veckan (han stod som en av tre reserver) men valde att avstå.
– Jag vill inte ha med det där att göra, vi kanske åker Treskerundan som går samtidigt i stället….
Han misstänker också att där varit andra meriter än de rent sportsliga som ligger till grund för vem som skulle få åka.
– Som jag förstår det har även Svt haft ett finger med i spelet. De vill väl visa upp häftiga bilar, nu är det bara ett fåtal grupp N-bilar med!
Den minnesgode bloggläsaren kommer ihåg att jag för ett drygt år sedan föreslog att Dacia skulle gå in och fixa en märkescup i rally. Nu var där ingen hos den rumänska lågprisvarianten av Renault som nappade men jag vidhåller att det varit en bra idé. Man kan säga mycket om Dacia, kvaliteten ska jag inte kommentera, men att använda ordet sportig på samma gång som Dacia, känns lite märkligt för mig. Där kunde en rallysatsning med ”Grupp N-bilar” gjort skillnad.
Med sin lågprisprofil skulle man säkerligen kunnat få en färdig rallybil för några tusingar över de hundra. Snackar alltså om en klass ungefär som Volvo Original, oj förlåt Roger menar så klart VOC Mekonomen Rally. En ny rallybil för strax över hundratusen och till detta en rejäl prispott är jag helt säker på skulle locka många av dagens förare. Kanske inte de på SM-nivå men för en kille/tjej som kör mest för kul tror jag stenhårt på detta!
Nu ser det än så länge ut att vara en dröm, istället har Dacia valt att gå in i STCC där Johan Sturesons tidigare side kick Mattias Andersson blir ansvarig. Dacian blir samma bil som Mattias körde i fjol, ( ja ni vet väl att järnsängarna med plastkaross tar över STCC i år?) då var det en Saab. Känns lite som ”ur askan i elden” för de stackars rumänerna…

4 svar på “FIA har släppt anmälningslistan till Rally Sweden, sur rallysegrare i Dalarna och ingen rallycup med Dacia!

    1. Hej o tack Martin!
      Skyller misstaget på lätt feber och allmän förvirring. Visst kör Nasser Ford och den som jag skrev om i bloggen var Abu Dhabis Khalid Al Quassimi. Tror även att han har lite stålar i plånboken…
      MVH
      Tommy

  1. Varför är det ingen Silver Voc i anmälningslistan till Sprint SM? Det hade vi förväntat oss eller åtminståne en Kadett iaf 🙂
    Kan inte rå för att jag tycker lite att Markus Hällbo har lite rätt, men å andra sidan sett, hur kul är det att se 20 Mitsubishi Evo Grp N och 20st Voc:ar?

    1. Hej.
      Silver-Voc:en tycker inte om snö och kyla, den vill hellre stå ett varmt garage. Kadetten är fortfarande på ”rehab” så där är förklaringarna…
      I övrigt tycker jag nog som du!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *