Felix R. till IndyCar, bakslag för R5-Polo, nordligaste SM-finalen i RX någonsin och Volvo-morot i TV-Svängen.

Felix Rosenquist som senast kört Formula E som huvudinriktning rankas internationellt som en av de allra bästa förarna som aldrig fått någon F1-chans. Kanske är det så att även Felix nu ger upp den drömmen då han enligt uppgift istället byter till USA:s motsvarighet IndyCar. 

Från andra sidan Atlanten uppges det nu att svensken skrivit kontrakt med kanske det allra främsta Indy-teamet Ganassi för 2019. Felix är ingen ny bekantskap för Ganassi då han både 2106 och -17 testade för teamet men inte förrän nu verkar allt ha fallit på plats. Årets Indy-ledare Scott Dixon kör för Ganassi och blir kvar även till nästa år, däremot hänger andreföraren Ed Jones löst och detta på Felix bekostnad.

Formula E i ära men nog känns IndyCar mer äkta, så tycker åtminstone jag…

*

Inga träd växer till himlen säger ordspråket och detta verkar stämma även på Volkswagens R5-projekt med Polon. Efter mängder av rapporter om hur väl vårens testerna fallit ut kom därför dagens bild med en kraftigt ”ombyggd” Polo som lite av ett bevis på att gamla ordspråk fortsatt gäller. Vem som körde Polon vid grustesterna i södra Frankrike framgår inte, dock lär Pontus Tidemand vara oskyldig om mina källor förstått saken rätt. Men nog behövs det både lite nya delar och strykning av karossen innan testerna kan fortsätta. 

Från början var planen att R5 Polo skulle göra debut i ADAC WRC Rallye Deutschland men ganska tidigt i våras kom man fram till att detta skulle bl iför tajt. Nu är de istället Spaniens WRC-bidrag som är aktuellt för premiär men vem som ska sitta bakom ratten är ännu inte  offentliggjort.

*

I helgen sker något som troligen är nästan lika ovanligt som att Isabella Lövin och Jimmy Åkesson dansar tango under dansbandsveckan i Malung, då tävlar nämligen rallycrosssystrarna Andersson, Magda och Klara från SMK Hörby båda, men i olika mästerskap. Medan storasyster Magda drar till Loheac och Euro RX vänder Klara sin näsa mot SM-finalen i Kalix. I sin första Junior-SM säsong ligger Klara med sin BMW sexa  och med lite flyt finns chans på medalj. Upp till ledande Jens Högbom från Vännäs lär dock inte Klara nå.

Med finalen i Kalix är detta historiens nordligaste arrangör av en SM-final, spänning och dramatik förväntas då ingen klass är avgjord på förhand. I klassen ”2400” skiljer bara tre poäng mellan de tre främsta. Toppar gör Mattias Ohlsson, Bollnäs med blekingen Rasmus Olsson som tvåa och Niclas Härdevik Norström, MSK Hammaren på tredje plats.

I klassen ”Supernationell” är det trion Linus Westman, Piteå, Fredrik Avelin, Hammaren och Pontus Bjuhr, Lycksele som toppar.

*

Vet inte om Uddevalla City Race visade vägen när man valde att premiera de snabbaste Opelåkarna i tävlingen senast. I TV-Svängen hänger man på nytänket även om det i helgen inte blir några Opel-förare som premieras extra utan nu är det Volvo-förare som får en extra morot. Ganska naturligt då Volvohandlaren Bilmånsson är en av huvudsponsorerna.

Vi kommer att dela ut 1500 kr vardera till snabbaste Grupp H och Standard- Volvo på specialsträcka ett, berättar Erik Harrysson hos Bilmånsson. 

Känns kul att kunna göra detta, då vi på samma sträcka kommer att ha en riktig publikaktivitet med korvgrillning, hoppborg för barnen och inte minst, visa upp några nya Volvo och Renault-modeller.

De lyckliga och snabba förarna ( Henrik levin från SMK Hörby lär vilja vara med och slåss om detta med VOC-940:an) kommer förutom prischecken även få möjlighet att skölja strupen med Bilmånssons egna skumpa…

*

Kort blogg men tiden medger inte mer än så här, då jag nu gått in i ”TV-Sväng mode”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *