Fel vinnare i Historiska Rallycupen, Hyundai Motorsport fyller 10 år , vad gör Sordo 2023?, 67 ekipage till WRC i Spanien och Lima MS trollar och bjuder på mer SS-mil än transport …
Börjar med att ställa mig i skamvrån efter att i går utropat Finspångs Volvo 240-åkare Janne Blom till segrare i Historiska Rallycupen. Att jag skulle behöva dubbelkolla pressmeddelandet fanns inte på min karta vilket jag så klart borde ha gjort då det visade sig vara helt felaktigt. Istället vann Krister Wennman med sin Golf GTI som tog hem totalsegern. Rallyklassikerna skriver.
– För HRC bilar mellan 1966 – 1981, så tog Krister Wennman hem totalsegern. Det har tyvärr på vissa medier uppgivits en annan totalsegrare, vilket härmed dementeras. Krister vann och fick på prisutdelningen rättmätigt ta emot både pokal och lagerkrans!
Uppgiftslämnaren har idag förklarat sig och menade inte att Blom vunnit hela cupen utan bara sin klass. och att syftet aldrig varit att ta ifrån Wennman äran av segern och så avslutas förklaringen med.något som jag tror alla håller med om.
–Alldeles för mycket klasser och cuper att hålla reda på…
Nu blev Janne Blom tvåa med Antti Johansson på tredje plats. Klassegrar blev det för följande förare: Klass 5: Tommy Wickström, Klass 6: Anders Olsson, Klass 7: Krister Wennman, Klass 8: Janne Blom. För de allra nyaste bilarna 1982 -1990, så sågs Joachim Nilsson som segrare, 2:a Anders Söderberg och 3:a Ulf Pettersson. För KRC, bilar upp till 1965, så tog Håkan Holm precis som jag räknade ut, totalsegern för 2022. På andra plats kom Stefan Bernhardsson och 3:a var Martin Lindén. Det blev klassegrar för följande förare: Klass 2: Göte Nygren, Klass 3: Leif Andersson, Klass 4: Håkan Holm.
*
Just denna dag 2012 visade Hyundai Motorsport för allra första gången upp det som skulle bli koreanernas inträde i WRC.
Det var på Paris Motor Show som Hyundai i20 WRC först visades upp men året efter handlade allt om utveckling och först 2014 var teamet redo under Michel Nandans ledning att ta sig an Rallye Monte Carlo, där jag för övrigt var på plats och bevittnade premiären. Foto: Tommy Svensson
Då hade man bara två förare, Thierry Neuville och Dani Sordo. Ingen lyckad debut då Neuville kraschade redan på första sträckan medan Sordo gav upp på SS5 med trasig generator.Foto: Tommy Svensson
Första gången som ”de ljusblå” fick lite ljus på sig var i tävligen efter, Rally Sweden där Juho Hänninen ersatte Sordo och fick då ta emot ”Colin Crest Award” efter att ha hoppat längst av alla. Dröjde till deltävling tre i WRC, Rally Mexico innan första riktiga framgången kom för Nandan och hans team när Neuville gick in som trea bakom VW-föraren Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Foto. Tommy Svensson
Även här stod Sordo över och istället kallade man fin f.d Subaru-föraren från Australien, Chris Atkinson som slutade sjua med Miko Hirvonen som åtta. Sedan dess har där körts många sträckor och många pallplatser har det blivit för teamet med Alzenau i Tyskland som hemvist. Mycket intresse idag kretsar kring hur Hyundai kommer att köra 2023 och där Ott Tänak är den som verkar sitta på lösningen. Hans minst sagt kritiska hållning till både team och ledning gör att allt mer talar för en flytt efter finalen i Japan. Jag går till och med så långt, att om det inte går hans och Martin Järveojas väg i helgens WRC-rally på Nya Zeeland och nästa i Spanien tror jag att han ”avstår finalen” precis som han gjorde 2021 i Italien. Skulle även en flytt vara klar inbillar jag mig att han inte behöver någon hjälp med beslutet, detta tar nog istället höjdarna Sean Kim och Julien Moncet. Märk väl att detta är mina egna tankar och inget som är förankrat i Seoul, ännu vill säga…
*
Efter Tänaks planer (enda chansen är M-Sport Ford) är hur Dani Sordo ska ta sig an 2023 hetast. Från vissa håll talas om utökat program medan andra säger exakt tvärtom.
När dessutom Oliver Solberg är en bricka i det här spelet så blir det väldigt intressant med blågula ögon sett. Att tyda spanjorens kommentarer är inte helt lätt ena minuten verkar det som att han är nöjd med sina 20 år i WRC. I nästa vill han köra vidare då han fortfarande känner sig snabb för att nästa ögonblick börja prata om ökenrally som till exempel Sebastien Loeb kopplar av med. En sak som dock verkar klar är att full säsong är inte aktuell för Sordo.
Ett av flera tänkbara scenario är att han lämnar Hyundai för andra uppdrag där det då även spekulerats i att han skulle gå in som vice teamchef vid sidan av Julien Moncet. Om han lämnar helt kan det bli så att det blir Solberg som får dela bil med Teemu Sunninen som verkligen stärkt sina aktier efter fina framträdanden i WRC2…
*
En som verkar allt längre från WRC 2023 är M-Sport Fords Adrien Fourmaux som plockades bort från start i Nya Zeeland efter sina miserabla framträdanden under året. Frågan är om han får sin sista chans i Spanien för till finalen i Japan lär inte hårt ekonomiskt pressade M-Sport skicka fransmannen.
*
I dag släpptes anmälningslistan för ”57 RallyRACC Catalunya-COSTA DAURADA” vilken innehöll 67 ekipage för rallyt den 20-23 oktober. Här kommer första gången WRC och ERC samköra vilket en del menar borde bli succé medan andra säger tvärtom, katastrof för EM-delen som riskerar att helt försvinna i skuggan av storebror. Som vanligt med före/kartläsare i WRC där bara greken Jourdan Serderidis tillkommer som kör en femte Puma Rally1. Annars är det väldigt spännande i WRC 2 där Teemu Sunninen, Hyundai kan sätta käppar i hjulen för VM-utmanarna Yohann Rossel (Citroën) och Kajetan Kajetanowicz (Skoda).
En som också kan skrälla är Emil Lindholm som i helgen ska försäka säkra segern i Finska Mästerskapet i hop med Reeta Hämäilänen. Som bekant är Junior-WRC avslutat och där Robert Virves och SMK Hörbys Julia Thulin tog hand om segern efter triumfen i Grekland.
Ende juniorföraren som fortsätter säsongen är tvåan Sami Pajari som med en Skoda Rally2 finns på plats i kuststaden Salou som en av de 36 anmälda i WRC2.
*
Avslutar med en ovanligt glad nyhet gällande Rally-SM 2023 och då är det 50-års jubilerande Lima MS som står som avsändare. När populära LBC-Rushen gör debut som SM-tävling med namnet Rally Lima blir det med mer SS-mil än transportmil den 4 februari. Banan är klar till jubileumstävlingen (45:e gången) och innehåller sex specialsträckor, fyra väster om byn och två österut. Totalt får de tävlande gasa av sig på 13,2 mil. För att binda ihop bansträckningen blir det 11,8 mil transport.
– Vi är helnöjda med att ha mindre transport än SS-mil. En transport mäter fyra mil, i övrigt är banan väldigt kompakt, säger tävlingsledare Sune Rickardsson, tillika banchef.
Specialsträckorna går över både välkända vägar och nya delar, som inte varit med sedan 1990-talet.
– Allt det nya ligger västerut och är runt 4,5 mil totalt, fortsätter Rickardsson.
Självklart är sjätte och sista sträckan en så kallad power stage, där de snabbaste förarna tävlar om extra SM-poäng.
– Den sträckan mäter 28 km och ligger österut.
Inte utan att man är lite frågande varför Lima MS inte hade större inflytande hos arrangörsklubbarna på den tiden Rally Sweden avgjordes i gränstrakterna Värmland och Dalarna? Uppenbarligen finns här både tillgång till sträckor och vinter…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com