Berg o dalbana för Klara i Chile men pallen blev det, EKS försvarade titeln i ETCR, Rikspokalen fick bra snurr på slutet, KRC-vinnarna klara, Ola N. går för guld på Mantorp och Grönholms Opel blev för fin…

-Rena rama berg och dalbanan från att ha blivit inkallad från Lund till öknen i Atacama och Extreme E för att bara 36 timmar senare stå på pallen!

Orden är Klara Anderssons vars helg var minst sagt omtumlande där hon ihop med qataren Nasser Al-Attiyah tog allra första pallplatsen för ABT Cupra XE i Extreme E.

Foto:Sam Bloxham / LAT Images

Arrangören berömde ”Klara the rookie” för sina ”snabba tider och tuffa omkörningar” och menade att tredje platsen var väldigt välförtjänt. Onekligen  en omtumlande helg där hon på fredagsmorgonen fick frågan om hon kunde åka till Chile där hon sent samma kväll fick första genomgången av hur tävling och bil fungerade. På lördagsmorgonen var hon sedan redo för första kvalkörningen och resten är nästan som en saga.

-Klara var direkt på nästan samma nivå som resten av förarna. körde både med precision, kyla och gjorde även ett par riktigt svåra omkörningar, berättas det från Antofagasta Mineras Copper X Prix.

Foto: Charly Lopez / LAT Images

Nu var det inte bara racet och tidsomställningen som var jobbig för den heta SMK Hörby-föraren utan hennes väska med alla racekläder försvann på vägen.

Utmaningen och alla intryck var enorma men både Nasser och teamet gjorde allt för att jag skulle känna mig välkommen, berättar Klara.

-Att därför kunna fira ihop efteråt var helt underbart!

Foto:Sam Bloxham / LAT Images

Klara ersatte Jutta Kleinschmidt som landade så tungt efter ett hopp under torsdagen att tyskans rygg fick en knäck. Direkt efter prisutdelning skickade Klara och Nasser en video till Jutta där man också tillägnade henne pokalen för tredje platsen. 

Lika nöjda var inte mästerskapsledande Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson, Rosberg X Racing.

-När vi skulle rulla ut till finalen startade inte bilen, konstaterar en besviken Kristoffersson.

Med en andraplats säkrade RXR förstaplatsen totalt i kvalet och byggde upp för en bra helg, där mästerskapstiteln fanns inom räckhåll. Även semifinalerna avlöpte väl och där en plats i finalen säkrades och då skulle även slutsegern i Extreme E finnas inom räckhåll. Så blev det inte för när Johan satte sig vid ratten för att rulla ut som teamets försteförare i finalen, startade inte bilen.

Ingenting vi som team kan göra något åt, konstaterar Kristoffersson som fick agera åskådare när allt skulle avgöras.

Racet vanns istället av X44 med Christina Gutiérrez/Sebastien Loeb  före Acciona Sainz innehållande Laia Sanz och Carlos Sainz med Klara och Nasser som trea. Femte och sista deltävlingen körs i Punta del Neste i Uruguay 26-27 november. Återstår att då se om Kleinschmidt tillfrisknat eller om Klara återigen får chansen…

*

Foto: Cupra EKS

Cupra EKS lyckades försvara sin titel i FIA ETCR genom Adrien Tambay som vinnare av den elektrisk racingserien. Blågult bakom med Mattias Ekström som tvåa och så Stig Blomquists son Tom som trea. Det var på Sachsentring som serien avgjordes och där ETCR-försvararen Mattias Ekström kämpade hårt hela vägen. Trots ännu en sensationell prestation i Tyskland slutade han tvåa i slutställningen, bara 47 poäng efter lagkamraten Tambay.

Foto: Cupra EKS

Tom Blomqvist avslutade sin första säsong i den helelektriska ETCR-serien med Pool Fast whitewash – och vann kvarts-, semifinal- och DHL-superfinallopp, och tog hem helgens ”King of the Weekend” med en bättre kvaltid än Tambay och säkrade därmed tredjeplatsen. 

*

SMK Örebros anrika ”Rikspokalen” fick verkligen upp farten på slutet efter att ”Rally Sigtuna” tråkigt nog fick ställa in. I dag finns 127 anmälda vilket betyder att man även passerat ”Rally Småland” som i dag står kvar på 113 anmälda. Tillskottet från Racepart 1300 Rallycup som skulle haft sin final i Sigtuna, är dock blygsamma sex bilar inklusive generöse cupsponsorn Jonas Wigren.

Foto: Tommy Svensson

Samme Wigren som 2008 utmanade Mats Jonsson om SM-guld i 4WD-klassen och på sin Ford hade en dekal som visade att han var supporter till värmlänningen. Men när så Mats snöt guldet efter segern i Snapphanerallyt konstaterade Jonas.

Nu åker dekalen! 

Till Örebro den 1 oktober åker som vanligt VOC Mekonomen Rally för finalen av SverigeSerien och där finns nu 33 bilar. Något som troligen gör ”VOC-general” Roger Fransson nöjd med tanke på det allmänt kärva läget i rallysporten. Nästan exakt lika många (34 bilar) finns i Västerås för att helgen efter köra finalen i Grus SM, ”Rally Xplosion”.

*

I samband med Rally Uppsala Historic blev det också klart vem som vann Rallyklassikernas båda serier, Klassiska respektive Historiska Cupen. I den äldre delen (Klassiska) vann Volvo Amazon-åkande Håkan Holm från Vallentuna. I den andra delen för de lite nyare bilarna var segern i SMK Hörbys TV-Svängen det som avgjorde till Finspångs Janne Bloms fördel.

Foto: Hasse Björk HB Motorsportfoto

I finalen slutade Janne och Krister Hernström fyra med den blå Volvo 240:an men poängen räckte för att hålla Golf-åkande Krister Wennman bakom sig.  Detta var Bloms sjätte cupseger genom åren. 

*

Efter dubbelseger på norska Rudskogen Motorsenter har plötsligt f.d hässleholmaren Ola Nilsson gått från halvljummen till stekhet i kampen om slutseger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu lovar han att jaga ledande Lucas Sundahl i finalen på Mantorp. Efter fyra års uppehåll inledde Ola lite avvaktande men nu är det proppen menar Löddeköpinge-boende Ola.

Foto: Porsche Carrera Cup Scandinavia

Att vi skulle befinna oss i den här situationen inför finalen på Mantorp Park var inget vi riktigt trodde på inför Rudskogen, även om vi kände att farten kommit och varit där för att verkligen kunna utmana längst upp. Men kvalen har varit lite för svaga för att ta de översta platserna.
På Rudskogen Motorsenter fick han och och teamet Mtech Competion en riktig superfullträff.
Och den förändrade tabelläget mycket, och det känns bara väldigt kul att kunna få vara med och utmana om det på riktigt.

Foto: Porsche Carrera Cup Scandinavia

Nu är det ”flat out” som gäller på Mantorp och att det är guld han går för, sticker inte Ola under stol med. 

– Det finns inget annat än att gå för det. Vi måste satsa och försöka göra vad vi kan. Sedan vet jag att det är otroligt många parametrar som måste stå i linje för att få det att funka. Faktum kvarstår emellertid. Guld är målet!

*

En bil som aldrig kommer att få känna guldvittring är Marcus Grönholms nyrenoverade Opel Ascona B. Samma bil som Marcus vann Finska Juniormästerskapet med 1988 men konstaterar Grönholm synnerligen klokt.

Foto:: Marko Mäkinen

För fin att åka rally med!

Bara att hålla med och vem vågar påstå att en 240 är fränare? Den som ändå gör så borde faktiskt gå till Specsavers

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *