Får Latvala ny chans 2020, ”Vinnarskallen” Jessica B., Björk tvåa och Kristoffersson fyra i Macau, Joel sjua i GT, SRC i samarbete med Hankook, Ekström sugen på SM, blött säsongslut i Älmhult och Ola S. utmanar SBF!
Att Jari-Matti Latvala hänger löst hos Toyota är ganska naturligt med tanke på årets klena leverans av toppresultat. Två tredjeplatser (Finland och Tyskland) är ingen bra grund att stå på inför kontraktsförhandlingar med en tuffing som Tommi Mäkinen på andra sidan bordet. Nu torde dock läget ha förbättrats något när Ott Tänk lämnade och Mäkinen måste ha in en ersättare. Att hitta en enda stabil förare är inte det lättaste men om Latvala får gå så blir det absolut inte lättare att hitta två med kvaliteter att levererera pallplatser över en hel säsong. Skulle dessutom Kris Meeke (faktiskt ännu sämre än Latvala med bara en pallplats 2019) även han stå utan förnyat kontrakt så måste Mäkinen formera en helt ny line up. Vad finns då att välja på som skulle kunna hjälpa Toyota att uppfylla ”topdog” Toyodas dröm om seger i både Förar- och Märkes-VM till nästa år. Jo då är det ändå Elfyn Evans som är hetast med sin femte plats i tabellen och med två tredje platser som årsbästa. Sedan kommer ingenting förrän rätt långt ner på listan över tänkbara ersättare, Andreas Mikkelsen och om Citroën skulle välja att pausa WRC, Esapekka Lappi (mitt rättstavningsprogram rättar alltid Lappi till lappland…). Skulle det nu bli så med Citroën så pluggar troligen redan Sebastien Ogier in ”Finska för nybörjare”.
I helgen dök där även uppgifter om Latvalas tvivelaktiga framtid upp bland internationella rallydetektiver som gjorde gällande att det blir hos Hyundai finnen hittar ny stol för 2020. Deras föraruppställning med Tänak, Thierry Neuville för full säsong medan Sebastien Loeb och Dani Sordo delar bil i utvalda tävlingar, företrädesvis på asfalt vilket lämnar lucka för en grusexpert. Det är där Latvala kommer in i bilden och enligt källorna diskuteras Hyundai-styrning i först och främst Rally Sweden och Rally Finland, tävlingar där han vunnit tidigare. Något som ligger helt i linje med hur Andrea Adamo tänker med att ha maximal föraruppställning för var och en av WRC:s 14 deltävlingar.
*
När Boden hyllar sina eldsjälar, förebilder och vinnarskallar sker detta under parollen ”#Närhetsliv 2019” och som kommunen skriver, ” En hyllning till våra eldsjälar prisar vi Bodens ideella krafter som frikostigt ger av sin tid och sitt engagemang för att Boden ska vara en bra plats att leva på.” Kul var det då att TCR-föraren Jessica Bäckman utsågs till ”Vinnarskalle 2019” på den festliga galan i lördagskväll. Stort grattis Jessica inte bara för gårdagens hyllning utan även för den goda förebild du är för andra tjejer som vill prova på motorsport.
*
Det lyckades inte för ”King of Macau”, Rob Huff att vinna alla tre racen på den svåra stadsbanan. Huff fick nöja sig med att bli tvåa i race tre efter Andy Prialux med sin Lynk & Co (hur f-n kan man döpa ett bilmärke till detta?) och även om det inte blev seger så satte Huff nytt varvrekord för TCR-bilar.
– Tappade segern redan i starten och sedan kunde jag aldrig komma förbi Andy, menade Huff efteråt.
Han i sin tur pressades hårt av Jean-Karl Vernay som hade fullt sjå med att hålla koll backspegeln så att inte Johan Kristoffersson skulle få för sig att köra förbi nu det blev ändå som fyra han tog målflagg. Tre placeringar längre ner placerade sig Thed Björk medan Robert Dahlgren inte fick plats i sista racet.
Allt detta hände i ”Race 3” men i helgens andra race var Björk riktigt på hugget och slutade tvåa efter Cyan Racing-kollegan Yvan Muller. Här blev Kristoffersson femma och Dahlgren hamnade på tjugonde plats. I det första racet var Kristoffersson bäste svensk som åtta medan Björk var elva och Dahlgren 21:a. Här vann dock Huff.
Även för Joel Eriksson blev det ett lyckat besök på Kinesiska Halvön när han gjorde debut för BMW i FIA GT World Cup. En sjunde plats i det stentuffa startfältet bådar gott för 2020.
– Jag får vara ganska nöjd med den här debuten i GT-bil här i Macau, menade Joel efteråt
-Jag har bara kört F3 här tidigare och det är stor skillnad, framför allt uppe i bergssektionen där det blir ännu mer trångt i en stor GT-bil.
Joel körde ganska jämnt med fjolårsvinnaren Augusto Farfus (även han i BMW) och var till och med snabbare i kvalet men när det blev skarpt läge så gick Farfus in som femma. Vinnare blev italienske Mercedes-föraren Raffaele Marciello före Porsche-duon Laurens Vanthoor (Belgien) och Earl Bamber (Nya Zeeland). Efter målgång stack Joel direkt till Shanghai för att där köra samma BMW M6 GT3 i Asian Le Mans Series.
*
När Svenska Rallycupen hade prisutdelning igår presenterades även de sex deltävlingarna för 2020. Dessutom avslöjades att skånska GN Motorsport/Hankook går in som ny samarbetspartner genom att dela ut prischeckar på 100 000 kronor. Dessutom får alla som kör på Hankook-däck 500 kronor i form av en värdecheck per deltävling. I år har man samarbetat med Sydsvenska Rallycupen i form av Hankook Competion och om detta även fortsätter 2020 framgår inte. Tävlingskalendern för nästa år inleds med Götenerundan och sedan följer tre andra kända från i år, Kullingstrofén, EMK Kannan och Marknadsnatta. Däremot är Gästabudstrofén i Nyköping tillbaka efter att i år varit SM-deltävling medan Laxå MK haft längre uppehåll, sex år. Nu är man på tå och kör årets fjärde deltävling. En bra geografisk och kalendermässigt stark nionde säsong för cupen väntar.
– Intresset har varit stort, men helgerna få, konstateras det från arrangörshåll.
– Mycket trix för att få ihop alla trådar på rätt plats men samtidigt har vi arrangörer som redan visat intresse för cupens 10-års jubileum 2021!
Svenska RallyCupen 2020:
9/5 Götenerundan, Götene MK.
30/5 Gästabudstrofén, SMK Nyköping.
1/8 Kullingstrofén, Kullings MS.
29/8 Laxå Rallyt, Laxå MK.
12/9 EMK-Kannan, Eskilstuna MK.
24/10 Marknadsnatta, V:a Östergötlands MK.
Tilläggs kan att det ännu inte kommit någon ny information om Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet 2020.
*
Till nästa år är planen att nyväckta STCC ska köra någon deltävling i Danmark och då på stadsbanan i Köpenhamn. Om det är detta som gjort att danskarna även dom väljer att ansluta sig till nya TCR-reglementet är för mig oklart. Hur som helst så blir det så att TCR blir huvudklass till nästa år på andra sidan Öresund och redan har man fått en riktig publikdragare att bekräftar deltagande, Det är Formel 1-föraren Jan Magnussen som gjort klart med att köra Volkswagen Golf GTI TCR, detta borde väl väcka intresse kan jag tycka…
*
I går började Mattias Ekström och EKS annonsera att det hos dom finns två ”Top notch” Skoda Fabia R5 att hyra. Den ena körde Mattias i Rally Blekinge till en stark tredje plats medan den andra verkar helt okörd. Mattias var även på plats i Katrineholm på SRC:s galakväll där han enligt uppgift visade intresse för cupen och dess upplägg. Har även nåtts av fågelkvitter att han redan i Blekinge meddelade MAS lite synpunkter på hur han tycker att Rally-SM borde ta sig an framtiden. I Katrineholm avslöjades även att Mattias är intresserad av att ta över SM-serien helt och hållet. Med nya ideér menar han att SM-serien kan bli så mycket bättre än vad den är i dag…
*
Så är då rallyåret 2019 avslutat i och med att ungdomarna i Älmhults MK framgångsrikt rott sitt projekt ”Silverratten” i land. Ganska bokstavligt med rott då tävlingen drabbades av bitvis tungt regn och om inte det vattnet på vägen räckte så fanns där även en del vid sidorna som synes.
Totalseger blev det för BMW-åkande Daniel Brorsson från Växjö med SMK Hörby-kartisen Julia Thulin vid sin sida. Frågan är om det finns någon kartläsare i den här delen av landet som är så flitigt anlitad som Julia, tycker det känns som att hon figurerar i var enda resultatlista jag kikar på. Att det var en tung seger står helt klart då SM-utmanaren hos Team NYBE, Jonas Åkesson/Maja Bengtsson fick däng med 25 sekunder. Den andra halvan av NYBE-teamet Simon Karlsson/Tobias Steen fick ingen lyckad Corolla-debut då man först fick problem med växelspaken och när detta sedan var fixat blev det naturbesök och ”game over” för J-SM-vinnaren.
Bättre gick det för Hasse ”Kräbbleboda” Johansson med Alexander Harsten i Volvo 240:an som slutade trea i klassen och fyra totalt.
Bäst i tunna 4WD blev Gullabos Patrik Siljemark/Annete Pettersson med tider som även räckte till trea totalt med Mitsubihsin. Ingen dålig comeback efter 30 års frånvaro från rallyskogen och utan problem med intercomen kunde resultatet blivit ännu bättre.
Bästa VOC blev B-föraren från Gullabo, Jacob Johannesson med Danny Holgersson till höger. Faktiskt var det så att B-förarna var mest på hugget och de fem bästa VOC:arna kom alla från B-klassen. Först som sexa dök vinaren i A upp, Leif Axelsson/Peter Augustinsson från Strömsnäsbruk.
Bäst i Ungdomsklassen blev Oliver Green med pappa Fredrik Nilsson från SMK Hörby. En lätt seger då samtliga konkurrenter bröt. Extremt sporadiskt tävlande Joakim Nilsson/Per-Olof Wiik från Simrishamn var snabbast i B-förarnas trimmade klass. 1,7 sekunder var den orange 940:an snabbare än Växjös Hans Bååth/Frida Olofsson i BMW.
I C-förarnas motsvarighet var hemmaåkaren Simon Axelsson/Lisa Johansson helt outstanding med Golfen, 44 sekunder skilde till tvåan Torbjörn Karlsson/Fredrik Dehlin, Grimslövs MS.
*
Ingen större hemlighet att rallyprofilen Ola Strömberg har svårt att dra jämnt med SBF och Rallyutskottet. I synnerhet när det kommer till hur man kan förbilliga sporten går Ola och RU helt skilda vägar. För några år sedan snickrade Suzuki-åkare Strömberg på ett nytt reglemente för en klass mellan Grupp H och Grupp E något som sedan delvis ”kidnappades” av SBF och fick namnet Grupp F, men då enbart att gälla för Volvo. Efter detta är det kravet på hjälmar och även ”HANS/FHR” som irriterat Ola så till en grad att han ifjol berättade att han gjort sitt i rallyskogen. Nu verkar detta dock inte stämma med verkligheten, istället har han snickrat ihop början till ett helt nytt förbund med andemening att utmana SBF under namnet ”Svenska Rallysportförbundet”. Ola förklarar.
– Rörelsen startade i januari 2019 då Svenska Rallysportförbundet bildades. Vi har under höst och vinter på en mängd olika sätt försökt påverka ansvariga på SBF men utan framgång. Då stödet varit starkt för våra idéer så har vi känt oss uppmuntrade att agera liknande vad man nu gjort i Finland.
Vidare berättar han att målsättningen är att skapa förutsättningar för enklare och billigare sätt att tävla i rally och då både för aktiva och arrangörer.
– Vi hoppas kunna tillföra sporten fler aktiva tävlande och funktionärer och vi vill göra det på ett modernare och enklare sätt, menar Ola.
Att detta inte blir någon snabb process är han helt medveten om likaså att det kommer att krävas mycket arbete, är dock helt övertygad om att det ihop med engagerade medlemmar med specialkunskaper ska gå att bilda ett nytt förbund.
– Du som är intresserad av att bidra till bygget är välkommen att höra av Dig och ni som ogillar idén föreslår vi fortsätter jobba för vårt stora förbund som tidigare. hälsar Ola.
På Facebook kan man läsa mer om detta ambitiösa projekt och även hur man gör för att bli medlem. Måste tillstå att jag blev imponerad av hemsidan och dess kompletta innehåll med allt från ändamålet med projektet till stadgarna för nya SBF-utmanaren.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson