Evans om nya VM-poängen, ”inte rätt”, Hussi visade att hon inte var någon PR-grej och Volvo Euro Cup dominerar i Hasselasvängen.
Jag må tycka att WRC:s nya poängräkning inte är bra och över detta kan man rycka på axlarna då min åsikt i frågan är värd ungefär som en fis i rymden. Men när Toyotas världsmästarämne Elfyn Evans säger samma sak så borde FIA/WRC öppna öronen. Han är mycket kritisk till systemet och då hör det till saken att han så här långt, är den som tjänat allra mest på ”nytänket”
– Det nya har kraftigt devalverat en vinst, menar Evans hos DirtFish där han även sa samma sak innan säsongen började.
I Rallye Monte Carlo hade poängen ingen större inverkan då Thierry Neuville fixade maximala 30 poäng genom att ligga i topp hela rallyt och även ta fem poäng på power stage. I Rally Sweden däremot blev det inte så då Eapaekka Lappi valde att inte riskera sin första WRC-seger på över sex år för att uppnå ett Neuville-resultat. Med den taktiken öppnades också dörren för andra förare att bättra på poängskörden. För Evans del innebar detta 11 poäng mot maximala 12 om inte Kalle Rovanperä misslyckats med sin taktik ”att inte köra för fort” på sista sträckan. Missen innebar att han blev 0,1 sekund före Evans på Red Barn Arena och tog fem poängaren. Med 18 poäng efter de tre första dagarna och så elva nya på söndagen blev det fem mer än vad rallyvinnaren Lappi belönades med. Något som Evans kommenterade med.
– Jag tycker fortfarande inte att det är rätt, ”EP” vann rallyt och får mycket färre poäng än jag som tvåa. Oavsett omständigheterna så tycker jag inte att det är rätt!
Samtidigt som målsättningen uppfyllts att få fajt även på söndagen, känns det att systemet gått för långt när en seger devalveras så mycket som i helgen. Nu bryr sig Lappi inte så mycket då han inte kör alla tävlingar men tänk om det varit Neuville eller Tänak som råkat ut för samma sak, då tror jag rösterna varit både högre och ilsknare. Nu är det bara i WRC som poängen ändrats hade det även gällt i WRC2, då hade Oliver Solberg åkt hem med full pott…
*
Ingen som hängde med i Umeå missade väl inte de finska tjejerna som satt i högerstolar i WRC2? I tvåan Sami Pajaris bil satt Enni Mälkönen medan Janni Hussi skötte noterna hos sexan Lauri Joona. Lätt besvikna Hyundai-åkaren Emil Lindholm hade sedan som vanligt Reeta Hämäläinen i bilen, vilket bar till sjunde plats.
För Janni Hussi som är en riktig glädjespridare, blev sjätte platsen något som fyllde henne med mycket känslor efter målgång.
–Jag bara gråter och skakar, det här var så häftigt, strålade Hussi till Rallit.fi.
Inte bara placeringen som gav upphov till känslor, även det faktum att hennes karriär från jobbet som programledare hos Radio Suomipops till co-driver platsen, bitvis ifrågasatts. Kritiker menar att det är mer PR-jippo än seriöst vilket Hussi med eftertryck visades vara rent skitsnack. Det var i en intervju med Sami Pajari där hon menade att vara kartläsare om än i VM, inte kunde vara så svårt. Efter detta blev hon Pajaris följeslagare i två tävlingar 2022 innan hon inledde samarbetet med Joona i ”ERC Royal Rally of Scandinavia”.
– Det har kommit så mycket negativ feedback med att det inte blir något av det här och du kommer aldrig att lyckas, avslöjar Hussi.
– Nu är vi här och det känns riktigt, riktigt bra!
Joona berömde också Hussis WRC2-debut med betyget tio poäng av tio möjliga och noterna satt perfekt berömde han. Även hennes ”coach” Marko Salmis (Temmu Suninens co-driver) menar att hans skyddsling är duktig och ambitiös. Inför starten i torsdags var Hussi ändå extremt nervös berättar hon.
– Ingen livesändning i radion har någon gång varit lika spännande…
*
Då flyttar vi oss nästan i rakt motsatt riktning i sportens näringslivskedja och hamnar hos Volvo-åkarna i Volvo Euro Cup som på söndag tar sig an deltävling ett i årets serie, ”Hasselasvängen”. Här hade SMK Hälsinge en realistisk målsättning och maximerade till 60 deltagare vilket i slutändan blev två mer. Anmärkningsvärt är att VEC-gänget svarar för mer än hälften av startfältet vilket glädjer cupansvarige Ted Malm.
– Fantastiskt att någon går emot strömmen vad gäller vinterrally och med så stor del ”VEC:are” i startfältet!
I fjol kom där tio cupdeltagare till den sent inlagd vinterpremiären och nu mer än tre gånger så många.
– Känns helt rätt att vi skrev tre årsavtal med SMK Hälsinge, menar Malm.
I år har redan 50 ekipage anmält intresset att köra minst tre deltävlingar i cupen vilket gör att Malm tar ordet succé i sin mun. Stora delar av landets snabbaste VOC/GruppF-åkare är anmälda berättar Malm.
–Gemensamt för alla är att de vill köra en cup som ger mycket erfarenhet med alla sina SS mil samt den gemenskap som VEC skapat.
I sammanslagna A-B-klassen saknas regerande mästaren från SMK Hörby, Henrik och Ida Levin. Istället har fjolårstvåan Magnus Mellquist mest ljus på sig vid sidan av Asarums David Petersson som bytt bort sin extrema Toyota Starlet mot en Volvo 940. Även Gustav Johansson och Kent-Ola Björklund nämns i förhandssnacket. I C-klassen flaggar Malm som själv väljer att stå över premiären, för att det kan bli norskt i topp.
–Øystein och Lill-Katrin Hansen åker inte till Hassela för att komma tvåa…
Nytt för året är att även Appendix K är välkomna och i klassen för de äldsta Volvo-bilarna är det historiskt snabbe Kim Sevius med Volvo PV som är favorit. I klassen för ”nyare klassiker” kommer Håkan Lind och Erik Eriksson direkt från Umeå med färsk vintervana i kroppen. Bakom döljer sig dock en hel flock hungriga Volvo 240-åkare där Martin Lindén är en. Martin har de senaste åren inriktat sig på brittiska ”RAC-Rally” med en Volvo PV men har nu bytt till en 240 även han.
Ted lyfter även fram sin klubbkompis och bitvis även mekaniker, Håkan Bercic med sonen Felix som kartläsare(bilden)
– Long distance-priset får väl ändå gå till Håkan och Felix som lämnar Trelleborg på fredagen för att bege sig de 100 milen enkel resa till Hassela!
I fajten om totalseger så kan det bli tjejtriumf och frågan är om inte Jonna Eson Brådhe/Caroline Gassner med Mirage R5 lyckas hålla Christoffer Haglund bakom sig med Polo R5. I fjol visade Jonna att hon numera är riktigt snabb och kan bli en tuff nöt att knäcka för ”Chribbe”.
Tack för dina positiva ord om de finska kartläsarna. De verkar vara reko tjejer och rättskaffens tösar alla tre. Jag känner inte Janni personligen men hon är en skarp radiopratare och ambitiös tävlingsmänniska.