Evans hos Red Bull, Bergslagsrallyt flyttar norrut, vinter i Torsby, Audi TCR och Seel kör ökenrally i helgen!
Under den ”dumma säsongen” i WRC blir allt det allt svårare att hänga med i svängarna. Idag hade Red Bull på sin hemsida en kort text och bild från Elfyn Evans tester med 2017-års WRC-Fiesta. Något som vissa tolkar som att Evans är klar som tredje förare i M-Sport/DMACK. Andra menar att Evans får stå över WRC även 2017 istället inrikta sig på att vara testförare med inhopp i WRC. Plus att som det här året, ha WRC2 som fokus. Ett annat alternativ är att detta är första tecknet på att Red Bull knyts allt närmare M-Sport och Malcom Wilson. Själv vet jag varken ut eller in men känns ändå som att Evans till sist blir den som sitter med Svarte Petter…
*
Finns väl knappt någon svensk vintertävling som i branschen är så välkänd som ”Bergslagsrallyt” men som tråkigt nog de senaste åren ofta fått ställas in på grund av allt för ”lite vinter”. Årets upplaga som skulle körts på sträckor kring Hällefors rönte detta öde och till nästa år väljer arrangörerna Hällefors MK, MK Kopparberg och Ludvika MS att göra ”en Rally Sweden”. Alltså flyttar man rallyt längre norrut till mer snösäkra Grängesberg men ändå fortfarande kvar i Bergslagen.
Senast Bergslagsrallyt kördes utan att vädergudarana dj-lades, var faktiskt så långt tillbaka som 2013 och då med just Hällefors som startplats. Men 2017 är det då gamla bruksorten Grängesberg som står för värdskapet.
– Dels var det vår tur att ha tävlingen, dels är det de senaste årens snöbrist som gör att vi ska testa att ha tävlingen mer norrut med Grängesberg som ort för start och mål, säger tävlingsledare Johan Strömberg till Nerikes Allehanda.
Mest kända sträcka i Bergslagsrallyt är ”Björnjägarens minne” som om jag inte minns fel, något år varit över tio mil lång. Även 2017 kommer ”Björnjägaren” att köras men inte i sin fulla längd. Den blir en av de fyra sträckorna som totalt mäter runt 80 kilometer. Klart är att rallyt blir deltävling i 1300 Rallycup, Klassiska Rallycupen samt inte minst ”nya Supercupen”.
*
Mer vinterrally, i Värmland har snön börjat falla till glädje för Torsby Mk som är i full gång inför Finnskogsvalsen/Safeexplosives 2017.
Värmlänningarna överglänser kollegorna i Bergslagen och bjuder på 130 kilometer specialsträcka. Dessutom det i Sverige unika med ”shake down” dagen före tävlingen som körs den 14 -15 januari. Då väntar flera mil tidigare icke använda ”Vals-sträckor”.
– Möjligheten till shakedown har varit mycket uppskattad, då många åkare inte hunnit testa sina bilar på vinterväg och får chansen till just detta, säger tävlingsledare Sven Täppers.
Till Torsby åker också VOC Mekonomen Rally då tävlingen är premiär för SverigeSerien.
*
Många är säkert spända på hur många TCR-bilar där kommer att stå på ”gridden” när det första STCC-racet startar på Ring Knutstorp helgen 4-6 maj. Än så länge är det bara känt tre Seat plus en Golf och ytterligare minst tio bilar krävs om STCC ska få tillbaka forna dagars guldglans.
Nu får hugade förare /team ännu ett alternativ för 2017 då Audi nu presenterar sitt bidrag för TCR, Audi RS3 LMS. Andra som redan har bilar klara idag är förutom de här tre, även Opel, Honda, Peugeot, Alfa Romeo, Ford Subaru och så numera storsäljande KIA.
*
Jag blev lite ledsen över reaktionerna på gårdagens inlägg där jag tyckte det vara bra att Bilsport Rally Cup försökte göra något för att öka antalet tjejer i cupen. Att få detta till att behöva använda ord som ”gubbsjuk”, ”betonghäck” eller ”typiskt gubbtänk” i mejl och kommentarer känns faktist inte helt rättvist. Den regelbundna bloggläsaren kan knappast ha missat att jag så ofta det är motiverat, lyfter fram de allt för få tjejerna i motorsporten. Om jag tolkar vissa rätt så skulle detta vara fel det kan såklart också vara så att jag misstolkar?
Någon jämförde motorsport med ridsport som enda sporterna där jämlikhet råder och där alla tävlar mot varandra. I den bästa av världar så är det självklart så det också borde vara överallt. Skillnaden är bara att inom ridsporten dominerar tjejerna medan de i motorsport är i sådan minoritet att de i mina ögon lätt försvinner. Att då ge dom en extra morot för att få synas har jag svårt förstå irritationen över.
BRC-General Roger Rooth (kolla rättstavat!) vill också poängtera att förslaget inte är hans utan kommer faktiskt från tjejerna som tävlar i BRC. Roger berättar om bakgrunden, ”I Semesterturen i somras var där 8 tjejekipage och då sa jag till Veronica Blomqvist som åker röd 940 VOC när hon kom in i halvtid, ”kan inte alla ni tjejer köra oftare i BRC?”. Då kontrade hon med att dom ville ha en egen klass och att dom hade pratat om detta. Veronica kom så fram i Novemberskölden och berättade att dom var en 5-6 tjejer som pratat ihop sig om detta nu.”.
Säger som jag brukar ” var och en blir salig på sin tro” och min tro är att så ofta det bara går är positivt att lyfta fram tjejerna i vår sport !
*
Fortsätter direkt med Annie Seel som gör ett nytt försök i Emirates Desert Championship redan i övermorgon i trakterna kring Dubai. Seel har fått förnyat förtroende av Saluki Motorsport och den här gången blir det inte med Ssangyong Musso som hon lyckades ta en tredjeplats med förra gången. Nu blir det i buggy-klassen hon kör med en Polaris RZR.
– Teamet tyckte jag gjorde ett bra jobb förra gången, och erbjöd mig nu att testa deras Polaris som de håller på att utveckla. Jag har en del erfarenhet i en Polaris från Merzouga rallyt och Dakar 2014, men jag har inte åkt den här versionen som är lättare och mer sprintpreppad, berättar Seel.
De flesta kör utan kartläsare i sin buggy för att spara vikt, vilket Seel också kommer göra nu.
– Det ska bli kul att få testa att köra en ny klass. Dock, den Polaris jag kommer köra har inte den värsta fjädringen, så jag kan inte hålla full fart eller hänga med toppförarna.
*
Idag gjorde jag och sportchef Nilsson ett reportage med Degebergaboende Tollarpskillen Torbjörn Eriksson som är vd för Tools i Sverige. Ett reportage till kommande ”Motorlördag” stod på programmet och då med infallsvinkeln ”varför väljer Tools att sponsra motorsport istället för fotboll eller någon annan bollsport”. Torbjörn jobbar nära Petter Solberg som har företagets logga på sin RX-bil. Han har väldigt klart för sig hur mycket bättre motorsport är som budbärare än fotbollspelare och detta utvecklar han mer i Kristianstadsbladet på lördag. Med sig till intervjun hade Torbjörn även två bilder från sin egen rallykarriär som blev ganska minimal. Han och en kompis köpte i mitten av 80-talet en gammal Opel Rally Kadett från Stockholm och började tävla. En period om slutade med ett ”taklägg” och efter det hamnade Kadetten i folkrace-svängen.
Det mest intressant med bilderna var dock inte den hiskeligt fult målade ”Rüsselsheimaren”, vit med gröna inslag utan den ”Laupiz-blau” Kadetten som syns till vänster på bilden. Detta är samma Opel Kadett som idag finns i mitt garage och som jag tävlade med under åren 2004-12. Torbjörn, kompisen Mats och Kadetten är på bilden på väg genom ”Stigs Bil” i Hörby efter besiktningen inför TV-Svängen, troligen 1985. Visst är det lite märkligt att allt hänger ihop på något konstigt sätt….