Evans hade hemsk helg, Neuville delade ut pengar till UNICEF, Tom K. har fans ”world wide”, Aston Martin i STCC, vandra genom minfält och Renault ska högaktas!

Allting är som bekant relativt och att bli tvåa i ett VM-rally betraktas av Jari-Matti Latvala som snudd på katastrof när det sätts i jämförelse med succén i Monte med placeringarna etta och tvåa. En liten ljuspunkt var alltså Kalle Rovanperä/Jonne Halttunens andra plats, fem bonuspoäng på power stage och så ledning i såväl Förar-VM som i det för Toyota viktigare Märkes-VM. Men även att Elfyn Evans/Scott Martin gick in som femma var en liten tröst i Toyota Gazzo Racing. Så klart ska man se detta i ljuset av att Toyota var storfavoriter på hemmaplan och så klart är det då inte kul att då se ärkerivalen Hyundais resultatrad 1-3-4-7. Dessutom när dom var mer eller mindre uträknade efter den klena insatsen i Monte, men som tur är går inte allting som ”experterna” tippar.

Foto. Toyoa Gazzoo Racing

Jag var den förste som fick ta emot en ursäkt från teamet över att dom inte lyckades vinna Arctic Rally Finland, förklarar ”top dog” i Toyota Akio Toyoda.

Jag känner dock fortfarande att vi har ett starkt team vilket  jag också meddelade till  svar!

Det som verkade skilja mellan Toyota och Hyundai var att Latvalas bilar understyrde mer än vad som var nyttigt om man ville ha bra sträcktider. Ändå fördelades sträcksegrarna nästan lika med sex vinster till Hyundai och fyra till Toyota och till slut med fördel Ott Tänak i Hyundai. Femman Evans instämmer besvikelsen och menar att Arctic inte blev den tävling som han hade förväntat sig.

Jag är tämligen besviken på resultatet och trots att vi var bra med bitvis men ändå inte tillräckligt för att verkligen utmana om seger, förklarar walesaren.

Evans utvecklar och menar att han och Martin flera gånger var nära ”big troubble” med en  Yaris WRC som inte styrde som han ville. Ett problem som han trodde var något som drabbade honom allra mest.

Helt ärligt, en hemsk helg, avslutade Evan sin analys.

En orsak till ”misslyckandet” skulle kunna vara att Toyota körde mesta av testen när det var runt 30 minusgrader medan det under helgen var nästan plusgrader. Skillnaden gjorde att snön under test var mycket porösare plus att man testade på en mer teknisk sträcka än vad som sedan erbjöds under tävlingen.  Jari-Matti Latvala instämmer i analysen och säger till rallit.fi.

Vi skulle även haft ett avsnitt med långa svepande kurvor där vi kunde kört mer på femman och sexans växel…

Även Latvala själv är besviken och hade hoppats på mer.

Vi kom hit med förhoppning att kunna vinna men vi hade faktiskt ingen riktigt chans att göra så, Tänak körde för bra! 

Nu försöker Toyoda peppa hela teamet inför Rally Croatia och hoppas att alla där får posera framför  Yaris WRC med breda leenden.

Även jag själv och är även mycket sugen på att återigen bli nerprutad med champagne!

*

Thierry Neuville försöker ta upp kampen med Jultomten genom att dela ut en penninggåva i förhållande till sin placering efter WRC-tävlingarna under året. I Finland gick 4000 euro till UNICEF Finland som tack för deras fantastiska insatser för barn över hela världen.

Foto: Hyundai Motorpsport

Lite mer Neuville och till nästa helgs italienska asfaltrally Rally Ciocco e Valle del Serchio som körs som förberedelse inför Rally Croatia får han sällskap av Craig Breen/Paul Nagle.

*

Ikväll klockan 20.20 sänder norska ”Lyktepodden” med Oliver Solberg i huvudrollen och där Molly Petit och Mads Østberg ställer frågorna. Pappa Petter puffar för sändningarna genom sociala medier och skriver om Oliver, ”Norsken (med svenskt pass”. Så kan Petter så klart få se på saken, men för oss är han svensk och ni på andra sidan gränsen får hitta egna WRC-hopp… 

*

På Twitter har en brittisk rallysaajt ställt frågan, ”Om Adamo, Latvala och Wilson ringer upp och förklarar att man har en ratt ledig för en nu aktiv förare i  WRC2/3, ERC och Junior-WRC och som aldrig tävlat i en WRC-bil vem ska vi välja? 

Foto: Junior-WRC

Blir faktiskt lite rörd när jag ser flera icke-svenskar som svarar och lyfter fram J-WRC-vinnaren 2020, Tom Kristensson som en förare mogen större uppgifter. Inga dåliga namn han skulle fått kämpa med då dubble ERC-vinnaren Alexey Lukynauk finns med som tänkbar kandidat. Även vinnaren i ERC 2019, Chris Ingram nämns precis som Emil Lindholm som så oturligt fick bryta i ledning i Arctic. Foto: Privat

Tänk att det finns folk ute världen som har en SMK Hörby-förare som lite favorit, stort är bara förnamnet för mig som kämpat i klubben sedan 1967…

*

Att ha Aston Martin som ”Official Leading Car” i STCC känns onekligen lite exklusivt men så blir det under 2021.

Vi är så klart stolta över att få Aston Martin som stark partner till STCC med deras tidlösa modell Vantage som kommer att leda startfältet, säger Micke Bern, vd för STCC.

Foto. STCC

Aston Martin återvänder till den svenska marknaden 2021 tillsammans med Semler Premium Sweden där märkets första SUV någonsin, DBX-modellen, gör entré bredvid sportbilsmodellerna Vantage, DB11 och DBS.

Att utöka vårt samarbete med STCC och introducera Aston Martin som Official Leading Car var ett viktig val för Aston Martin Stockholm, säger Fredric Palmqvist, Brand Manager för Semler Premium Sweden.

Nu vill man hänga på det klassiska märkets comeback i Formel 1 och visa sin passion för motorsport. Första gången bilen kommer att köras blir när säsongen startar på Ljungbyhed den 4-5 juni.

*

När jag väljer att kommentera och tycka olika saker i motorsport så är likheten stor mellan att beträda ett minfält alternativt dygnsgammal is, man vet aldrig riktigt när och har det smäller. Finns alltid en del som tycker annorlunda och konstigt vore det väl annars, jag är inget orakel eller sitter inne med alla lösningar. Men det får ändå inte hindra mig från att tycka saker och lika klart, att andra får tycka annorlunda. En känslig sak är en eventuell flytt från Värmland av Rally Sweden där det finns röster som är irriterade över att jag inte är tillräckligt positiv till detta. Ingen hemlighet att jag förespråkar att rallyt stannar kvar med lite justeringar för att få till säkrare vinterväder. Men detta hindrar inte mig från att ha full respekt för åsikterna som menar att rallyt måste flyttas långt upp i norr. Inte bara respekterar jag utan även beundrar, att det finns krafter som är villiga att lägga ner mycket kraft och energi för att ro hem WRC till just sin destination. Men jag blir irriterad när man vill göra gällande att jag betvivlar att det finns tillräcklig kompetens norr om Värmland för att få till ett Rally-VM. Självklart finns det så, inget snack om saken men det gäller att få med all kompetens på samma tåg…

*

Jag är och har aldrig vari någon större Renault-fan även om jag tyckte att en blå Renault R8 Gordini på sin tid var bland det häftigaste man kunde köra. Men en sak högaktar jag det franska märket för och det är att man i dessa” PK-tider” vågar lyfta fram motorsport (Formel 1) i sin tv-reklam. Här görs koppling mellan motorsport och privatbilisten som jag öskar fler skulle vilja/våga göra. Hur många annonser från Hyundai eller Toyota har ni sett efter deras WRC-framgångar? Jag har inte sett en enda, men jag borde kanske ha gått till Specsavers...

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *