ERC utvecklas bakåt, ingen Røkland i Ypres, Åhlin jagar grusseger i Skottland, Tom en på tysk asfalt och Mats Bergman en stor ledare!

I kväll klockan 18.00 startar ERC-tävlingen Kenotek by CID LINES Ypres Rally 2016 ett av EM-seriens äldsta rallyn, men nu kan engagemanget från belgarna vara slut. Bossen för ”Ypres” Belgiens största rally Alain Penasse, är besviken över ERC:s utveckling och menar att EM-serien utvecklas bakåt. Han efterlyser fler fabriksteam sedan både Skoda och Peugeot lämnat, Skoda för WRC2 och Peugeot för, vad jag vet ingenting.
Nu finns flera tävlande på ”amatörnivå” som är ganska bra, men inga av de riktiga teamen finns kvar, menar Penasse som stöd för sin besvikelse i en intervju i Autosport.
Han är inte heller imponerad över ”ö-rallyn” i ERC som de på Gran Canaria och Azorerna som han menar är alltför omständliga för teamen att köra. Just Azorerna skjuter han in sig på då bilarna som tävlat där, ännu inte kommit till europa efter båtresan och därför inte kan köra i Ypres.
Nu är han osäker på om ”hans rally” kommer att ingå i ERC framöver. För att så ska ske menar han att både Skoda, Peugeot och helst något märke till gör comeback i Rally-EM.
En som inte håller med är ERC:s koordinator Jean-Baptiste Ley som menar att serien är bättre än gamla ”IRC” till motsats mot vad Ypres-basen tycker. Mer bilar och betydligt bättre tv-täckning genom Eurosport tar Ley som intäkt för sin åsikt.

– IRC är historia och nu gäller det att utveckla ERC menar Ley.BloggHyundai

Kanske kan Hyundais intåg med nya R5-i20;an som gör debut som förbil i just Ypres bli det som utvecklar istället för avvecklar ERC, vem vet…

*
BloggKristiansenI årets tävling blir det enbart Petter Kristiansen/Torstein Eriksen i Skoda Super 2000 som blir det nordiska inslaget. I dag meddelade så Steve Røkland att det inte blir någon start för honom och Patrik Barth. Paret var anmälda i samma R2-Fiesta från M-Sport som man körde på Azorerna. Någon orsak till avhoppet uppges ej.

*

Bloggåhlin1Samtidigt i Skottland är det dags för fjärde deltävlingen i Brittiska Mästerskapet, RSAC Scottish Rally en ren grustävling som körs på lördag. Leder mästerskapet gör Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen med ”Leo Vegas-Fiestan. Teamet CA1 Sport sköter som vanligt Fredriks bil som han fört till ledning före WRC-rutinerade Elfyn Evans som  för närvarande leder WRC 2-klassen i Rally-VM. Nu är Fredrik laddad inför midsommrhelgens äventyr i skogarna kring Dumfries.BloggÅhlin
Vi är på plats och testar. Allt ser fint ut och det känns bra att sitta i bilen igen. På fredag är det genomkörning på banan, det blir spännande, konstaterar mästerskapsledade Åhlin.
Jag kommer nog avvakta med midsommarfirandet, säger Fredrik.
På plats i Dumfries finns också Mattias Adielsson/Andreas Johansson i Vauxhall Motorsport Junior Rally Team.
Nu ska det bli riktigt skönt att få tävla igen, menar Mattias.
Det har dock känts som ett bra uppehåll från Brittiska Mästerskapet då våren var riktigt intensiv med många tävlingar under några veckor.
Inför helgen ligger Mattia femma i Junior-delen av mästerskapet inför ”noll-poängaren” senast.
Det finns stora möjligheter att avancera så vi skall göra vårt yttersta för att kriga om segern på lördag, avslutar Mattias.
Tredje svensken i rallyt är Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson som kör sin Mitsubishi R5 i den nationella delen av mästerskapet.BloggSpara En svensk finns till och det är Jim Hjerpe som hoppar in i norska fortåkaren Sindre Furuseths lilla Citroën.

*
BloggTomEn som också skippar sill, nubbe och midsommardansen är SMK Hörbys Tom Kristensson. Istället sätter han Emil Bergkvists ordinarie co-driver Jocke Sjöberg i Opel Adam cup-bilen för tyska asfaltrallyt ”Stemwelder Berg”, med tre sträckor på fredag och resterande 12 dagen efter. Tom förklarar att han är spänd på ”feed back” från rutinerade Sjöberg
– Kör en ”extratävling” utanför Opel Adam Cup, samma typ av tävling och med samma bil. Kommer att bli grymt!
Bara att önska Opel-duon stort lycka till!

*
Precis som jag misstänkte så gjorde inte Fredrik Ekblom vågen efter beskedet att Robert Dahlgren skulle överta hans plats i WTCC för Polestar Cyan Racing. Till hemmatidningen Nerikes Allehanda säger Fredrik
Klart att det hade varit bra för mig att få köra mer och lärt känna banorna. Men prioritet ett den här säsongen är att utveckla bilen. Det är ett läroår för oss.
Han berättar också för NA.
Anledningen är att teamet ska ha tre bilar till nästa säsong och då vill de ge Dahlgren en chans att visa vad han kan som förare. Sedan handlar det också om att få in ytterligare input om bilen. Thed och jag tycker ganska lika och nu kommer det in ännu en förare som kan säga sitt.
Några planer på att lämna Polestar verkar Fredrik inte ha utan förklarar hur varmt om hjärtat utvecklingen av WTCC-bilen ligger för honom.

*
Det blev snabb reaktion i går efter att jag skrivit om Skillingaryds felbeslut att mot reglerna förlänga anmälningstiden för Skilling 500, detta utan förhöjd avgift. Direkt gick tävlingsledare Mats Bergman ut och meddelade,
Ursprunglig anmälningstid gäller för Skilling 500 2016
Igår tog jag som tävlingsledare ett beslut som var felaktigt. Det följde inte det regelverk som jag skall följa som arrangör. Därför sätts anmälningstiden tillbaka till den ursprungliga.
Men det är nu förstås öppet att efteranmäla sig på resultatservice.se. De som beroende på mitt beslut efteranmäler sig innan söndag den 26 juni klockan 18 och har frågor om detta kan kontakta mig per mail eller telefon. Mailadress och telefonnummer hittar ni i inbjudan
Varmt välkomna till Skilling 500 2016
Mats Bergman, Skillingaryds MK, tävlingsledare Skilling 500”.
Nu vet jag inte Mats om läste i Motorbloggen eller om någon annan upplyste om felet, vilket är ändå helt ointressant. Det som är intressant och det som skiljer Mats från många andra kollegor i rallysporten, är att han rakryggat erkände felet och sedan även rättade till det. Det vanliga är annars att när fel begås, att man låter stormen blåsa över och sticker huvudet i sanden. Rätta till ligger liksom inte till för vissa människor, prestige är viktigare än att det blir rätt…
Hade det funnits någon form av bragdmedalj i sporten skulle jag utan tvekan nominera Mats  till denna. Att göra fel är lätt, att rätta till felet är för många prestigestinna människor mer eller mindre omöjligt. Dit hör inte Mats Bergman och med fler som honom i sporten tror jag mycket hade sett annorlunda ut!
I dag är där 110 anmälda till Skilling 500 plus debutanter och föråkare.

*
Mer från Sydsvenska Rallycupen och häromdagen kom så första smakbiten på Sydsvenska Rallycupens Mästarmöte den 5 augusti. En tävling som körs på Millebygden Raceway en fredag och med speciellt inbjudna från cupens prispottlistor.
Tävlingen kommer att sändas både över Rallyradion men också i rörliga bilder genom SBFplay. Ett utmärkt tillfälle att marknadsföra sig själv och sina sponsorer, menar SSRC.
Under våren har Millebygden Raceway förlängts med en slinga och Mästarmötet blir också invigning av denna utökning.

*
Danskarna har alltid varit skeptiska till vårt midsommarfirande och istället väljer dom att arrangera Danska Mästerskapet i rally, den här gången på ”Vestsjælland”.
”Rally Vestsjælland”utanför Mørkøv sydväst om Holbæk bjuder på fem mil special, fyra sträckor som alla körs två gånger. Danska eliten finns på plats och bland dom för första gången i år, Steen Andersen som kraschade så våldsamt i Holland för någon månad sedan. Tre gånger dansk mästare och nu med en nyriktad Mitsubishi EVOX där Iben Louring sköter noterna. Steen och Iben genrepade med holländska Vechtdal Rally där det blev en fjärde plats totalt.

*
Märkligt att man utomlands inte har respekt för det svenska midsommarfirandet? Inte bara rally utan även racing körs samtidigt med ”små grodorna”. På Norisring kör Audi Sport TT Cup när man är tillbaka i DTM serien som supportklass. Simon”The Race Lab” Larsson är en som ska prova på stadsbanan, senast var för två år sedan. Han gör liknelse med hemma i Skåne.
Banan liknar faktiskt Ljungbyhed en hel del med långa rakor, hårda inbromsningar och tvära kurvor. Det som skiljer är såklart att Norisring inte har avvåkningszoner utan ett misstag och man sitter i muren…
Simon har precis kommit hem från förarträning nere i Frankrike med Fabian Plentz, tidigare chefsinstruktör för Volkswagen Motorsport och han var imponerad.
Det gick bra i Frankrike, dock var det en bil helt utan hjälpsystem som ABS, och det är något jag trivts med hela tiden, ända sen jag körde Ginetta. I Audin får man anpassa sig en del till vad elektroniken vill.BloggRacelab
Simon, till vänster på bilden ligger i nuläget 6:a bland ”Rookies” med bara få poäng upp till 4:e platsen. Bland alla förare ligger Simon 12:a totalt.

*
Skrev i går att ”case closed” i ”Ellison-affären” och egentligen gäller detta fortfarande. Men när Peter Kurtén, Göteborgs BF kommer med lite ”fakta” vill jag ändå tillfälligt öppna fallet igen.
Hej Tommy
Läste din blogg idag (onsdag) och kan bara konstatera att de fakta uppgifter, som du efterfrågar, om hur det skulle vara uppklarat mellan distrikten och Pierre
finns inte. Kontakten i frågan sköttes av valberedningen som vid två tillfällen framförde vårt krav på avgång och de återkom båda gångerna med att Pierre vägrade detta samt meddelade att detta var korta samtal som inte på något sätt redde ut situationen.
Sista samtalet var i slutet på mars strax före mötet då tio distrikt inte accepterade hans vägran och uttalade att man fortfarande inte hade förtroende för honom och ville att han skulle avgå. Utöver dessa två samtal har inga som helst kontakter eller samtal förts.
Pierre var därtill inte närvarande vid årsmötet så inte heller där fördes några samtal i frågan.
Med vänliga hälsningar
Peter Kurtén”.
Då stänger vi butiken igen och när ”nyöppning” sker är oklart….

*
BloggMads  Med hjälp av Mads Östberg och Ola Fløene som just nu testar för fullt inför nästa helgs Rally Poland med sina vrålsnabba, svintuffa sträckor önskar jag trevlig midsommar. Med respekt för den här uråldriga svenska traditionen blir det inte heller någon Motorbloggen i morgon midsommarafton. Jag jobbar hela helgen så detta beror inte på för häftigt firande,  istället handlar det av ren respekt för tradition.
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *