ERC-toppen eniga, ”WRC till Värmland på sommaren”, Reiersen gör 4WD-debut i ”Hästkraftshelgen”, Liiten och Nygren favoriter på ”Slottet”, 75 anmälda till Rally Uppland, Skoda ger Lindholm grönt ljus och Tänak saknar fart i Puman…
Medan framförallt publiken till ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” var lite tveksamma till hur rallyt fungerade, så har det nästan enbart varit tummen upp från de tävlande. Amerikanska DirtFish pratade med Oliver Solberg och Hayden Paddon efteråt och deras omdöme var solklart.
– Rallyt är värt en plats i WRC, till och med bättre än Rally Finland, svarade de båda.
Nu är så klart Oliver part i målet, men när även tvåan Paddon delar uppfattningen,måste man nog ändå ta den till sig. Något som imponerade var att det var helt nya sträckor, enbart ”Collins Crest” var kvar från tiden med Rally Sweden.
– Jag älskade verkligen varje bit av rallyt, förklarar Paddon och fortsätter.
– Fantastiska sträckor och inte ens under andra loopen var vägen spårig eller sönderkörd. Att kunna ”push” även då utan att bekymra sig för stenar och punktering, är vad vi förare älskar!
Hans tankar går till att Sverige och Finland gör ett byte så att ”Arctic Lapland Rally” blir ny vintertävling i WRC och att Värmland ersätter ”Finlands GP” som grusrally.
– Jag vet att inte finländarna skulle gilla detta, men vägarna här var bara så bra!
Andra röster menade att man skulle införa ett rullande schema mellan Sverige och Finland, där man ena året kör på vintern och andra på sommaren. På detta vis skulle ingen rallyort stå som förlorare. Oliver stödde Paddon och menade till DirtFish.
– Jag berömmer inte rallyt bara för att det är mitt hemmarally, men det är faktiskt ett av de bästa ”high speed rally” jag någonsin har gjort!
– Bättre än Finland och Estland enligt mig eftersom det är snabbt men även tekniskt med liten marginal för misstag…
Oliver fick även chans att beskriva skillnaden mellan sträckorna öster om Karlstad mot de som närmast väntar på andra sidan Östersjön.
– Det är som ett smalt Finland med diken och sedan har man både tekniska och riktigt snabba sträckor.
Chefen för ERC, Iain Campell var även han imponerad.
– Man satte ribban otroligt högt för alla ERC-evenemang i framtiden!
Han njöt inte bara av sträckorna utan bedömde speciellt servicen på parkeringen till Färjestads Travbana.
– Det måste vara enda evenemanget med en servicepark som har mer utrymme än de hade behövt. Här blev rallyt en åskådarupplevelse, en företagsmöjlighet för sponsorer men även för familjer, menade Campell som även lyfte fram något unikt.
– Köper du ett rallypass kan du åka gratis buss från Karlstads centrum.
På en rak fråga från DirtFish om han trodde att där fanns WRC-potential i ”Kungliga Rallyt” svarade han.
– Absolut, man kan säga att detta var ett mini-WRC-evenemang!
I artikeln försökte man hitta något negativt från helgen och det enda som framkom var samma sak som många andra redan påtalat, de många gånger felplacerade röda betonghårda ”Hinder inner” …
*
Vi håller oss kvar i ”Olivers Kungarike” och på fredag är det i Årjäng dags för den numera traditionella ”Hästkraftshelgen”. En tävling med en sprintsträcka på grus/asfalt och som i år fått ihop ett namnkunnigt startfält. I 4WD-klassen ska främst PG Andersson (Fiesta) och Johan Kristoffersson (VW Polo) försöka vinna över Ole Christian Veiby (VW Polo) och Eivind Brynildsen som ännu inte gjort klart med bil.
Spännande blir att se vad nyblivne ERC Junior-vinnaren Isac Reiersen (bilden) kan göra med en ännu inte offentliggjord 4WD-bil. 19 anmälda i 2WD och där jag sätter min slant på Nissan-förare Andreas Levin. Tuff utmanare blir MSR-vinnare Oscar Sundell och inte minst landets för tillfället kanske mest uppmärksammade förare, Karlskronas Volvo-åkare Tim Liljegren. Hans gula Volvo 240 är dock fortsatt på rehab så vad Tim ska köra i Årjäng framgår inte.
Första start i ”Marknadsbacken” vid Folkets Park är klockan 12.00 med prisutdelning direkt efter avslutad tävling. Någon timma senare är det så dags för andra hästkrafter när travet drar igång.
*
När anmälan stängde till en av sommarens stora happenings ,”Slottsprinten” intill Ericsbergs Slott i Sörmland fanns där 185 ekipage anmälda. Nu på lördag den 15 juli har både ”1300 Rallycup” och VOC Mekonomens ”SverigeSerien” valt sträckorna kring slottet som en del av sina serier. Favorit är regerande ”Kung”, Jari Liiten berättar rallyts eldsjäl Christer Nystrand, Katrineholms MK.
– Han kommer med nya kläder och två SM-sprintguld på fickan och lär bli ett jagat byte i sin nya Fabia Evo Rally2 och får hålla högt tempo i den 30 bilar stora 4WD-klassen.
I 2WD väljer Nystrand att lyfta fram SRC-ledaren André Nygren som kommer med två raka segrar i sin BMW.
–Han följs av ett koppel hungriga Toyota Corolla med Hampus Jakobsson, Linus Månsson och hemmaföraren Emil Carlsson som verkligen hittat farten i år!
Fyra sträckor körs i svensk sommar och ett vackert Sörmland vid fina Ericsbergs Slott,. Men många ser lika mycket fram emot ”After Rally” i Slottsparken på lördagskvällen. Över 300 anmälda för grillfest och party långt in på natten. Dagen före är det uppvisning med SxS Nordic som bl.a använts i Dakarrallyt. Flera svenska mästare gör gästinhopp och vill visa var skåpet skall stå. I startlistan kan nämnas att hårdsatsande hemmaföraren Mille Johansson/Johan Grönvall gör 4WD-debut som föråkare med Ford Fiesta R5.
Klent med skåningar bland de 185. I Grupp E med nio anmälda kör Kristianstad MK:s ”Larsson Rally” där Hampus Larsson (bilden) lånat storebror Jespers fina Toyota Corolla och till höger Anna Larsson. I VOC-gänget ansluter SMK Hörbys VEC-general, Ted Malm med fru Katharina till höger. Hyllinges Per Henrik och Håkan Ekholm är en av elva i 1300 Rallycup.
*
Fortsatt lite trögt i nya ”Rally Uppland” den 28-29 juli där anmälan stänger på söndag och nu finns 75 anmälda. MK Tierps Jörgen Joons påtalar därför att det är hög tid att anmäla sig
– Upplev en grym anläggning Tierp Arena, bo i depån med era husbilar/servicebilar. App-K och VEC åker 11 sträckor på 9,5 mil SS medan Supercupen kör fyra SS på lördagen.
Tävlingen ingår i Supercupen och Volvo Euro Cup där ganska exakt hälften av startfältet är ”gammelbilar”. Oväntat klent för VEC med bara sju anmälda…
*
Då har Toksport WRT (Skoda Motorsport) gett grönt ljus för Emil Lindholm och släppt iväg honom till Hyundai för att där köra deras i20 N Rally2 i WRC2 i hop med Reeta Hämäläinen. Debut i Rally Estonia och detta i nya Rally1-åkaren Teemu Suninens bil. Till en början gjorde man inte vågen över Lindholms beslut hos Skoda, men nu har man ändrat sig och via en video önskar man Sebastians son lycka till.
– Du har tagit examen från Skoda Motorsports Rally University med VM-titeln i fjol, som betydde mycket för oss, hälsade man från Mlada Boleslav.
*
I helgen hade Ott Tänak och Teemu Suninen ”shake down” inför WRC Rally Estonia i ”Louna-Eesti Ralli”. Tänak vann med en halv minut tillgodo på Suninen som gjorde debut med Rally1-Hyundai.
I en radio-intervju hos EER efteråt var dock inte Tänak så taktfull när han skulle bedöma sin Puma Rally1.
– I år har insatsen varit riktigt svag, menade Tänak.
– Normalt har vår snabbet varit en styrka medan tillförltigheten varit lite si och så. Nu är den på en bra nivå, men då har vi ingen fart alls!
Med två snabba rallyn framför sig är Tänak orolig.
– Vi är i desperat behov av fart, även om jag tycker att vi tagit steg framåt. Men det kommer att bli svårt för oss, speciellt mot Toyota…
Är en trogen läsare av motorbloggen. Men nu tycker jag att du slängt ut väldigt mycket skit utöver vårat fina vinterrally i två års tid och bara fortsätter. Allt var ju inte så himla bra i Värmland nu i helgen ,betalade 400kr ,fick ordna p plats själv, ingen som kontollerade armbandet och när man skulle titta efter i startlistan ?? Och som du såg med egna ögon trafikkaos nästintill.
Hej Lars. Kul att du läser Motorbloggen. I det här fallet är det inte mot budbäraren du ska rikta din irritation utan mot Solberg och Paddon. Deras tankar har både DirtFish och rallit.fi vidarförmedlat precis som jag. Att jag håller Värmland högt när det kommer till rally har jag alltid gjort och kommer så att göra även framöver vilket inte betyder att Umeå gör något dåligt jobb. Så länge det är vinterrally som gäller begriper jag att det är det som gäller. Vad gäller din kritik mot arrangemanget i helgen är jag helt överens med dig men om jag inte minns helt fel var det inte helt utan anmärkning första gången i Umeå heller?