Emil och Ola kör Peugeot i Tyskland, Kalle R. med ny kartis, TV-Svängen med tidigt tips, PSRX siktar på seger i Loheac och Svensson Smith lämnar…

Nu ser det ut som att Emil Bergkvist fått in mer än stortån hos den tyska Peugeot-importören och redan nästa helg är det ny start i deras R5-Peugeot. Uppställningen blir exakt densamma som förra gången med norska co-driver proffset Ola Fløene i högerstolen när man tar sig an Tyska Mästerskapet och ADAC Rallye Niedersachsen.
Här kommer Emil och Ola att få slåss med mästerskapsledaren Fabian Kreim och Dominik Dinkel och kanske allra mest intressant, Rene Mandel i en R5-Hyundai. Extra intressant då Mandel är en av de åtta som Hyundai sållat fram i jakten på att skapa en ny WRC-stjärna och där då även Emil är en av de utvalda.
Ni som minns, i förra veckan rankade jag ”de åtta” och då placerades Emil som tvåa efter Jari Huttunen men förre britten Gus Greensmith. Efter detta har ”ny fakta” presenterats för mig (faktakällan är hemlig) vilket fått mig att ompröva rankingen. I min nya lista passerar Emil Opel-åkande Jari och står nu överst på listan över att få möjlighet att bli ny i Alzenau-gänget. ”Stay tuned” fortsättning följer.
I samma tävling som Emil och Ola kör även ADAC Opel Rallye Cup och då finns så klart ledaren från SMK Hörby, Tom Kristensson och Henrik Appelskog även de på plats.

*
Mer R5-nytt och nu gäller det Kalle Rovanperä som även han finns med bland ”de åtta”, men här har jag en känsla av att han aldrig blir riktigt aktuell för en Hyundai under de här formerna. Inte för att han inte uppfyller kraven, utan mer för att 17-åringen redan verkar ha passerat hela övriga gänget i utvecklingen. Kalle har full backning bakifrån och då inte bara från pappa Harri med ett förflutet i WRC utan även rallypromotorn med utpräglad näsa för talanger, Timo Jouhki.
I går gjorde Jouhki klart med Jyväskyläboende Jonne Hulltauna som åkte med Kalle vid senaste segern i Lõuna-Eesti Rally där man säkrade det andra estländska guldet. Jonne har skrivit på ettårskontrakt som co-driver åt Kalle och i detta garanterar han att han ställer upp på 150 resdagar under året. Något som visar att 2018 kommer att bli jäktigt för Kalle och Jonne som med all sannolikhet då kommer att köra en R5-Fiesta från M-Sport. Målet är full WRC2-säsong och som uppvärmning ska det köras WRC Rally Wales GB redan i slutet av oktober.

*
Även hos FIA finns bekymmer över att det blir allt dyrare att tävla i rally och därför har man jagat någon form av ”instegsklass” mellan dyra R3 och de ändå betydligt dyrare R5-bilarna och fastnat för R4. Välkända franska Team Oreca tog hem kontraket hos FIA för att utveckla ett reglemente för R4 där tanken är att förare köper ett färdigt ”rallykit” och skruvar sedan själv ihop sin bil och då med 4WD…
Oreca har använt Toyota Etios som bas och nu är första bilarna klara att provköras och för det ändamålet har Teemu Sunninen, Stephane Zarazzin och Raphaël Astier anlitats. Testerna ska nu påbörjas och efter att jultomten varit på besök ska de första byggsatserna levereras till kund. Något pris har inte presenterats, men man kan utgå från att det blir åtskilligt lägre än vad en R5-bil kostar idag. Kanske till och med ”så billigt” att en R4 hamnar under miljonen…

*
Med TV-Svängen väntande runt hörnet är veckan jäktig med allt som ska fixas innan den 53:e upplagan är startklar. Trots semester känns det ändå bitvis lite som att tiden inte alls vill räcka till,men på något konstigt sätt brukar det ändå bli tävling till slut. Inte nog med att det är mycket jobb i arrangörsledet, ska man dessutom passa på att ”jubilera” samtidigt blir det än värre. För det är ju så att det är 20 år sedan jag och Roland B. gjorde comeback i samband med TV-Svängen 1997 och då med den tämligen nyinköpta Opel Kadetten från 1965. Resultatet minns jag inte men vi kom i mål och ungefär så är även målsättningen i år, att komma i mål.
Med detta vill jag bara påpeka att Motorbloggen de närmaste dagarna är högst oviss, kanske hinner jag skriva en på fredag, definitivt ingen på lördag men på söndag ska det vara som vanligt igen. Då är det säkrast att köra tipset redan i dag, en dag tidigare än vanligt.

4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Joachim Grahn R5-Ford
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Nils Jensen WRC-Skoda
Även om Stoffe kommer med sin ”gamla” Grupp N-bil så lär han bli svårslagen i sin ”hemmatävling”. Totalt nio segrar talar sitt tydliga språk och allt annat än en tionde på lördag vore en riktig högoddsare.
2WD.
1. Johan Green Toyota
2. Mattis Olsson Toyota
3. Joachim Kristiansson Toyota
4. Håkan Ståhl Peugeot
5. Johan Kastenman Volvo
Känns som att vem som helst av Toyota-trion kan vinna på lördag men någon måste jag ändå välja och då får det bli Johan Green som visat fin form senaste tiden.

*
TV-Svängen blir näst sista deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen och spänningen börjar bli ooooolliiiiiidllliiiiggg om vem som vinner bilen som är första pris i prispottlistan. Stoffe Nilsson leder men med i sammanhanget futtiga 14 poäng före SMK Hörbys Henrik Levin. På pappret känns det som att det är någon av de två som har chans att få en ny bil i garaget efter Rally Blekinge. Dock kan varken trean Jesper Larsson, Kristianstad MK (bilden från Henrik Åkeson) eller fyran och femman, Erik Ohlsson och Kjell Svensson räknas bort. Jesper med Grupp E-Toyotan har visserligen 58 tunga poäng upp till Stoffe men då alla tävlingar räknas behövs bara att han eller Levin ”nollar” så är Jesper i kapp. Samma sak med de övriga två i topp-fem där BMW-Svensson är längst efter, upp till Jesper har han 13 poäng.

*
Kan även meddela att vi fick ett litet bakslag i dag och det är ingen programförsäljning hos Frendo (INGO) i Tollarp, tyvärr alla ni som är vana vid att kunna köpa program i Tollarp, den tiden är över. Istället hänvisas ni till Linderöds Trä och Gulf i Hörby från fredag 09.00 och på lördag Lina &Evas Lanthandel, Svensköp, på tävlingscentrat, Linderöds IP (Serviceplatsen) och starten på SS3. Tyvärr får det bli så här och inget som SMK Hörby kan göra något åt…

*
I helgen återstartar World RX och Euro RX och detta i Frankrike och i Loheac. Senast i Kanada blev det dubbelseger för PSRX Volkswagen Sweden med Johan Kristoffersson som etta och Petter Solberg som tvåa. Det franska VM-bidraget är en tävling som Solberg verkligen gillar.
Jag älskar den här tävlingen, Jag älskar Lohéac!
Johan Kristoffersson känner på samma sätt och det är inte förvånande att de två förarna i Polo GTI Supercar är överens om det, Frankrikes World RX har körts tre gånger och de har vunnit en tävling var (Solberg 2014 och Kristoffersson 2015).
Stämningen här är verkligen fin, nästan lika bra som i mitt hemmarace, menar Johan.
Det är naturligtvis en stor publik här för Sébastien Loebs skull och det kan man förstå. Han är en megastjärna på sin egen gata och han kommer naturligtvis att vara bland de främsta när vi kämpar om segern den här helgen.
Det svenska VW-teamet leder teammästerskapet med 108 poäng före Team Peugeot Hansen och så EKS som trea. Att det är teammästerskapet som är prio ett sticker inte temachef Solberg under stol med även om så klart även Förar-VM är viktigt.
Naturligtvis vill jag bli mästare, att bli världsmästare är vad alla drömmer om och jag är inte annorlunda, menar Johan.
Men när Petter och jag började prata om det här året sade vi att vi skulle jobba som ett team, samarbeta och alltid hålla oss till planen vilket vi gjort och jag tror att det är därför vi har en så bra placering som vi har nu.
Petter håller med.

Jag har kört i några team där folk drar år olika håll och det fungerar inte. Som Johan säger, vi ville samarbeta den här säsongen och det har vi gjort.

*
Rallycross blir allt hetare och nu är även Renault sugna på att ge sig in sporten och för detta ändamål har man engagerat välrenommerade Prodrive. Nu har britterna snart en färdig Megane RS RX för GCK team och för mig helt okände föraren Guerlain Chicherit. Dock inte så färdig att man som planerat kunna visa upp den i Loheac. Planen är att bilen ska vara helt klar till säsongspremiären 2018.

*
Kan inte riktigt smälta detta med att Volvo i Tjeckien visar ett helt annat intresse för rally/motorsport än vad biltillverkaren gör på hemma plan (menar då i Sverige och inte i Kina…). För mig vore det klockrent med Volvo som huvudsponsor i Rally Sweden. Samtidigt tänker jag även på Skodas svenska importör som i media inte gjort något större nummer av att Pontus Tidemand/Jonas Andersson blivit världsmästare WRC2 i just en Skoda. Kan hända jag missat någon annons i Stockholmstidningarna men här nere har det varit noll. Förstår inte heller hur man kan missa tillfället att hyra in en R5-Fabia och låta Pontus köra SM-finalen i Linköping? Timingen är perfekt så här tre veckor efter att guldet säkrats plus att Skoda i rallykretsar är hetare än någonsin. Än är kanske inte loppet kört då det inte verkar vara några problem att efteranmäla till ESR. Så snälla Skoda, tänk vilken perfekt hyllning till både Pontus, Jonas och Skodan att låta trion visa upp sig inför den förväntade storpubliken. Som bonus också ge regerande mästaren och Skoda-åkaren PG Andersson en riktig match…

*
Även om det är mest elände som det rapporteras om i media så finns där ljuspunkter som i går när Sydsvenskan kunde rapportera, ”Karin Svensson Smith lämnar rikspolitiken”. Inget jag försöker dölja att jag svårt för Fru Svensson Smith och hennes sätt att tillvarata medborgarnas intressen men det ligger väl helt i linje med Miljöpartiets syn på ”vanligt folk”. Att sätta en bilhatare som ordförande för Trafikutskottet är i mina ögon jämförbart med när Gud Fader placerade det mesta av jordens olja i  krutdurken Mellersta Östern.
Nu har den ofta cyklande och taxiåkande Lundabon dock beslutat att lämna riksdagen efter valet då hon uppnått sina mål till exempel, jag citerar SDS ” När jag åker Öresundståg och pågatåg är jag nöjd över att staten betalar halva köpeskillingen”. Missnöjd är hon däremot över att hon inte lyckats genomföra den nya vägtrafikskatten för lastbilar. Så är det Karin man kan inte få allt här i världen, men för väljargrupperna utanför de ”troende maskrosorna” känns ditt beslut som lite av ljuset i tunneln…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *