Emil B. rullade och bröt i Belgien, WRC-startordning ändras, Familjen Palmquist skrällde i YM-finalen och good bye Facebook!

Det blev bara fyra och en halv sträcka för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg i det belgiska Condroz Rally för på SS5 gick det helt överstyr. Svenskarna berättar, ”Vi är tacksamma över säkerhetsutrustningen vi använder i våra bilar och även bilens säkerhet, tack även till arrangören och ambulans på plats. Vi bryter tävlingen på ss5 och vi är OK. Tack för allt support, nya tag nästa gång! // Emil & Joakim”.
Inför den olycksaliga femte sträckan höll svenskarna i R5-Cittran en plats precis utanför topp-tio och det kändes onekligen som att man fick allt bättre ”pace” för varje sträcka. Men om inte om hade funnits…
Efter de sju första sträckorna är det hemmaföraren Cedric Cherain som leder med en Skoda R5 och detta 12 sekunder före på papparet mer namnkunniga WRC-föraren Craig Breen, R5-Citroën. Åtta sekunder långsammare är Emils teamkompis i J-Sport i Huy, Stephané Lefevbre. BloggDuvalEfter enbart sporadiska inhopp i rallybilar kör nu vinnaren av WRC Rally Portugal år 2001, Francois Duval nya Hyundai R5 och ligger sexa. Att bara vara dryga halvminuten efter ledaren är ett gott betyg åt både Duval och bilen.

*

Sebastien Ogier flyger mot sin andra seger i Rally Sweden
I dag avslöjar Autosport en nyhet i WRC för nästa år, den av Sebastien Ogier hårt kritiserade startordningen ändras. I år har WRC-ledaren aft det i bland tvivelaktiga nöjet att på snö och grus spåra fredag och lördag. Nu blir det en kompromiss enligt ett beslut i Paris i onsdags och nu blri det enbart på fredagen som VM-ettan kör först. Resten av tävlingen körs med omvänd startordning, alltså rallyledaren går ut sist i WRC-gruppen.

Även power stage blir mer värdefull 2017 då vinnaren får fem poäng och ner till femman på sträckan som får en poäng. Annat som diskuterades i Paris var att öppna upp för privatförare/team med ”gamla WRC-bilar” i FIA WRC Trophy.

*
BloggOgierFaktiskt ganska lugnt angående ”VWexit” i dag undantaget av bilden som surrar runt med Sebastien Ogier i M-Sport-overall dessutom sittande i en WRC-Fiesta. Inte så att jag analyserat bilden så noga men tror att det är en ”photshop-produkt”. Jag kan aldrig tro att han med gällande VW-kontrakt skulle ställa upp i M-Sports overall, no way. Fast det verkar som att Malcolm Wilson verkligen går ”all in” för att få hans namn på ett kontrakt för 2017 och med honom följer då kanske även Red Bull?
Allt eftersom dagarna går så känns Citroën mindre och mindre trolig ny adress för Ogier. Ska man tro Stephane Lefevbre är det helt uteslutet att Kris Meeke och Ogier skulle få plats i samma servicetält.
Det skulle explodera och vi har inte tillräckligt med karosser, konstaterar Lefevbre.
I Finland är det också på kokpunkten och det senaste i ryktesfloran där är att både Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen kör Toyota Yaris till nästa år. Om detta skulle stämma så blir Juho Hänninen med automatik ”3:e-förare” och var hamnar då snabbare men mer orutinerade Esapekka Lappi?
Inte ens thrillermästaren Hitchcock skulle kunna regissera det här dramat mer spännande!

*
En fågel kvittrade i mitt öra ”as we speak” att det är en ny Skoda Fabia R5 på väg till Sverige. Landningsplats för bilen ska enligt uppgift vara i de nordligare delarna av landet och mottagare av paketet en förare med SM-meriter. Visserligen för X-anal år sedan men då tillhörde han de allra snabbaste, ”to be continued”.

*
BloggLinnemanDanske rallycrossföraren Ulrik Linneman slutade i år tvåa i EuroRX Super 1600 bara en en poäng från guld. Han hamnar tråkigt nog i också skuggan av svenskar och norrmän i de lite tyngre klasserna. Nu däremot känner sig Ulrik mogen att klättra uppåt och planera för full EM-säsong i en Supercar till nästa år.
Jag har ett bra anbud och hoppas kunna avsluta förhandlingarna kommande veckor, avslöjar Ulrik.
Kan man kanske också då tänka sig att han får sällskap av Touringcar-tvåan Magda Andersson i Supercar-klassen? Ett annat obekräftat spår för SMK Hörbys 18-åriga jättetalang är ett skifte till TCR och då STCC. Tiden får visa vad som stämmer…

*
BloggPalmquistSMK Hörbys Anders Palmquist med dotter Anna i Peugeot 106:ans högerstol ställde till med en riktig skräll när det i dag kördes final i danska Yokohamamesterskabet. Vädret i FredericiaJylland var absolut inte på sitt bästa humör och det regnade bitvis kraftigt vilket så klart gynnade 4WD-bilarna. Därför föga förvånande att danske ”topkjøreren” Steen Andersen var snabbast på de fyra hala asfaltsproven. Men att Anders och Anna skulle bli tvåa totalt hade nog inte så många räknat med. Marginalen till Mitsubishi EVO X:an var en bit över minuten. Att dänga till Claus Nielsen som även han körde Mitsubishi med sju sekunder och detta med enbart drivning på framhjulen är onekligen lite av ”Årets Prestation”.
Så klart vann familjen Palmquist klassen och näst bästa 2WD, fyra totalt slutade märkeskollegan Per Christiansen. Snabbe Kenneth Kolbe Jensen med Jeanette Kvick som kartläsare lämnade den ”blå løve” hemma och testade en cupbyggd Opel Corsa OPC och detta innebar tvåa bakom Christiansen i klass 7.
Någon start för Johnny Pedersen blev det inte på Jylland trots att man jobbade långt in på småtimmarna för att få BMW:n klar till finalen. När man provkörde uppstod vibrationer i bilen och Johnny tog det kloka beslutet att backa in i garaget igen.

*
Ännu är inte ”vinterrallyt” Novemberskölden i Nässjö avslutad så hit återkommer jag i morgon.

*
Ni som läser Motorbloggen direkt via kristianstadsbladet.se eller Twitter är nog inte medvetna om vilken storm denna orsakade på facebook i går. Anledningen var att jag använt en bild som visade hur verkligheten såg ut i Nässjötrakten i onsdags inför Novemberskölden. En bild som jag kopplade till arrangören och där jag inbillade mig att Motorbloggen kunde vara till lite nytta med att ge bilden ytterligare spridning för att lugna oroliga tävlande.
Här tänkte jag fel och personen som tagit bilden reagerade över att den hamnat på Motorbloggen. Detta fick mig då att för femte eller sjätte gången berätta att alla som önskar att ”bli vän” med mig på FB samtidigt accepterar att bilder och annat intressant som hamnar i mitt flöde kan komma att hamna i Motorbloggen. Detta har också fungerat utan problem i tre-fyra år men den här gången tog det så att säga ”hus i h-e” och några ”vänner” gick igång.
Resultatet blev att kommentarsfälten svämmades över av mer eller mindre genomtänkta inlägg och där jag till slut fick göra ett nytt inlägg. Förklarade då att inga bilder överhuvdtaget från FB längre kommer att användas. Genast började en ny vända men den här gången mer positivt och i dagsläget har någonstans 100-150 stycken av mina ”riktiga vänner” gett mig både stöd och OK att använda deras bilder fritt, tack.
Tyvärr väger inte detta upp den olust som de andra ”vännerna” orsakat och därför tar nu Motorbloggen time out från facebook. Detta betyder inte att jag slutar att blogga men framöver får ni söka Motorbloggen direkt från www.kristianstadsbladet.se eller genom Twitter. Ni som vill ha med någon glad bild här, när ni t.ex vunnit eller annat får framöver mejla mig detta på tommy.svensson@kristianstadsbladet.se
Dock kommer jag att sporadiskt gå in och läsa mina meddelande på facebook så även den kanalen går att använda för att nå Motorbloggen.
Hur länge min fb-time out kommer att vara är oklart, kanske en vecka, en månad eller ett år, kanske för alltid. Än en gång tack till alla ni som berömt Motorbloggen under stormen och jag ska även framöver försöka leverera…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *