Emil B. kör EKS-Skoda, Mr Block till WRC på NZ, Meeke anmäld med Mazda, Breen på hemmaplan, snabba danskar till HGP och varför är ett skidguld värt mer än ett i rally?
Redan som jag misstänkte och skrev för en månad sedan, så var kombinationen Mattias Ekström, EKS och Emil Bergkvist en bekräftelse på talesättet ”ingen rök utan eld”. Emil var synlig kring Ekströms Skoda i Norge och när det så kom anmälan till SM Sprint Vinter från Hofors-åkaren men utan bil, lade jag ihop ett och ett och som nu också visade sig bli två precis som jag räknat ut.
– Jag får möjlighet att köra för Mattias och EKS, berättar Emil och fortsätter.
– Det känns oerhört roligt att få möjligheten att jobba med Mattias och teamet. Jag praktiserar där på fredagar och känner mig verkligen välkommen.
Första start med R5 Skodan blir i mer jippobetonade ”Bilmetro Motor Show” i Sandviken den 20 mars. Så en dryg vecka senare är det dags för skarpt läge, SM-Sprinten i Boden den 29 mars. Klart är också att Emil kommer till Halmstad och Sommar-Sprinten.
– Jag tar allt steg för steg och ser verkligen fram emot att få prova den nya Skoda Fabia Evo som jag kommer att köra under året, berättar han.
– Som vanligt kör vi med målsättningen att vinna, men jag inser att jag haft en paus och är ödmjuk för uppgiften. Vinna är roligt men aldrig enkelt!
Helt klart mars månads gladaste rallynyhet och då är vi ändå bara inne på tredje dagen…
*
Ibland blir man lite förvånad, som idag när det plötsligt dök upp ett mail direkt från arrangören av nygamla WRC-bidraget Rally New Zealand. När det dessutom inleds med ”Dear Tommy” växer man onekligen lite i längd (tack och lov inte på bredden) och därefter berättas att Ken Block är klar för start den 3-6 september.
– Vi är superglada över att få välkomna Amerikas stora motorsportstjärna ”to the land of the long white cloud”, skrivs det från Auckland.
– Idag bekräftade Ken att han kommer till Rally New Zealand med ”dear Cossie”.
Alltså blir det precis som i kommande Rally Mexico att Mr Block och Allesandro Gelsonimo kör med samma Ford Escort RS Cosworth både där och i Kiwi-land. Att Ford New Zealand dessutom går in som ”Elitesponsor” i rallyt har säkerligen gjort det lättare för Block att välja just detta rally. Fordbasen Simon Rutherford trycker på Fords stolta traditioner i rally och med Block i startfältet blir intresset ännu större.
– Vi bjuder på ett fantastiskt event med våra unika och utmanande vägar, häftiga bilar, en stor och hängiven samling fans och nu dessutom Ken Block!
*
Nästan som att Kris Meeke kände på sig att jag skulle skriva om Nya Zeeland i dag för samtidigt kommer där besked från honom att han kör på NZ. Dock inte i WRC-tävlingen utan i deras eget mästerskap plus Asia Pacific Championship, New Whangarei Rally som körs redan i maj.
Tillsammans med Seb Marshall ska ”The Ulsterman” sätta sig i en Mazda 2 AP från Force Motorsport. Trots över hundra WRC-starter har han aldrig kört på ön i Stilla Havet men säger han, det har alltid varit en dröm att få göra så.
– Ända sedan jag var ung och såg Juha Kankunnen, Colin McRae och Richard Burns på deras vägar har jag själv velat köra där.
Nu blir inte Meeke ensam med WRC-erfarenhet utan även hemmaidolen Hayden Paddon kör. En svår nöt att knäcka då han dominerat rallyt de senaste åren.
– Målet är inte att åka ifrån Hayden men vi kommer att göra allt vi kan så får vi se hur långt det räcker, menar Meeke.
*
Medan stora delar av världen och inte minst olika idrottsarrangörer nästan håller andan inför Corona-virusets utbredning påverkar det än så länge inte WRC. Nästa helg är det dags för Rally Mexico vilket FIA meddelat kommer att köras som planerat då landet ännu så länge inte betraktas som högriskområde då bara fem smittfall hittats. Provinsen Guanajuato där rallyt körs har också bekräftat att från deras sida finns inga farhågor kring viruset utan ger grönt ljus för Elfyn Evans och gänget. Efter detta är det Argentina som är värd för WRC och därefter Portugal innan man tar mark i Rally Italia Sardegna i början av juni. Även om rallyt avgörs ute i Medelhavet på Sardinien är det nog inte helt otänkbart att med tanke på övrigt svårt smittade Italien, att det kan innebära restriktioner även på en ö.
*
Mads Østberg får fortsatt sällskap av fransmannen Yoann Bonato i årets WRC-serie och igår bekräftades det att han med stöd från Citroên Racing är klar för både Portugal, Sardinien och Japan. Bonato gjorde debut i C3 R5 i WRC3-klassen i Rallye Monte Carlo med en tredje plats, ändå tillräckligt för att imponera i Paris. De 15 poäng han fick för detta gör att han delar femte platsen i tabellen med Johan Kristoffersson. Med de tre nya tävlingarna har 37-åringen tummen upp för fem deltävlingar i WRC3 då Tyskland varit klart redan före Monte Carlo. Vid sidan av eller kanske tvärtom, så kör Bonato även hela Franska Mästerskapet på asfalt med en C3 R5 från CHL Sport Auto.
*
Även om det troligen bara blir sporadiska inhopp hos Hyundai i WRC för Craig Breen så lär ändå ludden hinna samlas i naveln då där inte finns tid framöver för att peta loss densamma . Detta då han verkar fullt upptagen med både ERC för MRF-teamet och nu väntar även start på hemmaplan med ”42. Clonakilty Park Hotel West Cork Rally 2020”. En tävling han vann i fjol med Paul Nagle vid sin sida och detta i en Ford Fiesta R5. Med sitt starka engagemang hos Hyundai blir det så klart bilbyte till en i20 R5 den 13-15 mars. Dessutom med fullt stöd från Adamo genom HMSG.
*
Även om den värsta rusningen avtagit till Hässleholms GP den 2 maj så trillar där in lite nya namn. I dag är Hässleholms MK uppe i 52 anmälda så ännu är det långt till maxtaket på 130 bilar ute på Garnisonen. Av anmälningstiden återstår runt sex veckor så helt omöjligt är det inte utan att det blir fullt i RS-DM:s deltävling två.
I dag kom där två tunga danska namn, namn som dessutom kan blanda sig i toppstriden totalt. Tänker på Michael McBride och Marco Gersager, båda med tjejer till höger Sabrina Sørensen respektive Carina Møller. Både McBride och Gersager har lämnat 2WD-åkandet och kommer till start med R5-bilar, Peugeot 208 T16 respektive Skoda Fabia. I fjol körde båda två Suzuki.
*
Tillhör inte vanligheterna att Motorbloggen anlitas för att resensera böcker men någon gång ska var den första. Har precis avslutat läsningen av Åhusfödda men numera Bjärredsboende författaren Ellinor Wessels debutthriller, ”Farliga affärer”. Att den hamnat hos mig är inte så konstigt då handlingen utspelas i bilhandlarmiljö och där har antagligen förlaget sett mig som en lämplig läsare. Handlingen i korthet är att den i Malmö framgångsrika Porscheförsäljaren Johan Wagner plötsligt försvinner utan minsta spår. I hans liv finns förutom hustru och barn i Båstad även älskarinnan Emily, även hon verksam i Porschevärlden. Självklart finns där även en polis i handlingen dessutom en som är på väg att gå i pension som börjar nysta i försvinnandet. Under några ovissa dagar via slutstation i Baltikum får man följa trions öden där upplösningen blir både spännande och oväntad.
Författaren själv har mer än tio års erfarenhet som chef inom bilbranschen vilket lyser igenom i den träffsäkra miljön som skildras i boken. En bok som jag läste med stor glädje och som även kan rekommenderas till er som njuter av att läsa thrillers.
*
I dag hörde jag minst tre gånger i Sportradion om att svenskan Ebba Andersson vunnit guld i Junior-VM i skidor, stort grattis till det. Men kan någon förklara vem, var eller när som det bestämts att en skidåkare som tar guld är så mycket mer värt än när Emil Bergkvist gjorde samma sak och körde hem guld 2018 i J-WRC-finalen i Turkiet?
På vilket sätt är Ebbas fina prestation så mycket mer värd att Sportradions redaktion går bananas, medan man totalt nonchalerade Bergkvist när han gjorde motsvarande prestation. Kan göra listan hur lång som helst över uteblivna reaktioner från Sportradion över svenska motorsportframgångar, enda namn som nämns lite frekvent är Felix Rosenquist , Marcus Ericsson, bröderna Hansen och så Johan Kristoffersson i övrigt råder ”största möjliga tystnad”.
-Tråkigt, sa Bulll.
-Supertråkigt, sa Bill.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se
Tommy Svensson.