Emil B. in i talangfabrik, Östberg=ingen rallynörd, Bjärred-Simon till Audi Cup och ingen bra dag…

BloggEmilIdag tog Emil Bergkvist nästa steg i den trappa som förhoppningsvis ska leda ända upp till ett WRC-kontrakt. Emil och V&V Sport Management har ingått avtal vilket fjolårets Junior-EM vinnare är glad över.
Känns bra att vara en del av V&V Sport Management som redan har flera stora namn hos sig, menar Emil.
Ett steg vi var tvungna att ta för att kunna följa vår dröm!
Även nya samarbetspartnern är nöjda med avtalet.
Vi har har haft koll på Emils körning i några år och det är inget tvivel utan att han och Joakim Sjöberg ihop är ett av framtidens stora löften, menar Kim Vatanen och Atte Varsta som står bakom företaget.
V&V Sport Management har tidigare jobbat med förare som Sebastien Ogier, Hayden Paddon, Toomas “Topi” Heikkinen och Craig Breen. Sämre sällskap kan man ju tänka att befinna sig i…

*

Jari-Matti Latvala (FIN) WRC Rally Mexico 2016

Jari-Matti Latvala går fortfarande på moln efter segern i Mexiko och levererade lite kul statistik. Segern i helgen var hans 16:e i karriären, till detta ska läggas 55 pallplatser och seger i elva olika WRC-rallyn. Sammanlagt har Jari-Matti kört ihop 1223 VM-poäng vilket åtminstone jag tycker är lite imponerande…

*
BloggMadsOm inte Mads Östberg och Ola Fløene går på moln efter tredje platsen i Mexiko så är dom åtminstone ovan molnen, just nu på väg till ERC-premiärenGran Canaria. Här väntar så direkt ”reccen”för Rally Islas Canarias El Corte Inglés. Före honom har R5-Fiestan nått Las Palmas där rallyt har sitt HQ och där väntade motorbyte på bilen. Något som påpasslige Per-Erik Svensson noterade med sin kamera, tack för den bilden.
Att Mads kör i helgen var en jätteslump som började ett år tillbaka när han var på semester på ön. Gillade det hela och la ut en bild på Instagram på bland annat sitt hotell. Något som hotellägaren gillade och med hjälp av lite lokala kontakter var snart starten klar med hjälp av RMC Motorsport. BloggERC
På erc.com berättar Mads att han inte vet så mycket mer om rallyt och sträckorna än vad han såg under sin semester. Dessutom avslöjar han att han inte alls är någon rallynörd.
När jag inte kör själv kopplar jag bort allt, varken läser eller tittar på tv när det är rally. Därför är jag ingen expert när det kommer till nya tävlingar.
För Mads blir detta andra gången han sitter i R5-versionen av sin WRC-bil, förra gången var det på snö hemma i Norge där han vann med över minuten. Nu på asfalt blir det något helt nytt och dessutom gör flygturen över Atlanten att han och Ola inte hinner med någon test före.
Första gången vi får känna på bilen blir därför på shake down…
WRC-tvåan väljer att ha som målsättning att njuta av rallyt och skaffa ännu mer erfarenhet av asfalt.
Alltid nyttigt att få tid i en rallybil, speciellt i år då Ola är ny vid min sida!
Oavsett vilket så sätter jag nog min slant på Mads och Ola. Har visat sig tidigare, det är skillnad på tempot i WRC mot ERC vilket ”Kajto” och de andra kommer att få erfara i helgen.

*
BloggYundaiDå har Hyundai sålt den första R5-versionen av i20:an. Det blev inte Hyundai Sverige som blev först med nya Fiesta/Skoda-killern utan kollegorna i Italien, Hyundai Italian Rally Team. Häng nu inte med huvudet svenska Hyundai, att vara tvåa behöver inte vara helt fel…

*
BloggSimonBjärreds stora racingtalang, 18-årige Simon Larsson som nyligen stod på pallen i 24 timmarsloppet i Dubai, har skrivit på för Audi Motorsport i Tyskland. I Audi Sport TT Cup finns där 20 platser och i dag blev 14 av dessa officiella varav en gick till Simon och blev därmed enda svensk i årets cup, så här långt i alla fall. Totalt var det 125 sökande från 36 länder som genomgick Audi Motorsports uttagningar under november-december förra året i Vallelunga i Italien. Simon lyckades uppenbarligen väl och imponerade stort.
Simon är ende svensk men inte ensam skandinav för den danska kartingtalangen Niclas Nielsen är även han klar för en plats i en Audi TT 2016. Även DTC-föraren Patrick Egsgaard kommer att köra cupen.

*
BloggWilliamPå fredag är det fjärde och sista deltävlingen i ”RallyX on Ice” och detta i skidparadiset Åre. En som drar dit är Tomelillas William Nilsson som haft det mer än motigt i serien. En enda poäng ger 17-åringen en 17:e plats i tabellen som toppas av Alexander Westlund på  30 poäng. Tvåa är Kevin Eriksson med 28 poäng och som trea, vinnaren av förra deltävlingen i Trysil Thomas Bryntesson med 23 hopkörda poäng.
På fredag körs den fjärde och sista deltävlingen av Rallyx On Ice i Åre och det är en förväntansfull William som blickar framåt.
Nu väljer William att inte se bakåt utan framåt och då närmast Åre.

Jag längtar dit, ska visa att jag kan.
Det går bra på testerna så nu ska jag bara göra det på tävling också och som det ser ut nu så ska vi köra på en sjö i Åre vilket passar mig bra eftersom jag kört mina tester på just sjöar, menar William.
Även Thomas Bryntesson siktar högt i Åre.
Det viktiga är att nå final och försvara pallplatsen i mästerskapet. Men när jag väl står på startlinjen i finalen kör jag för seger, det kommer jag göra även nu, konstaterar ”Gulf-föraren” som tillägger.
Självklart hade det varit riktigt kul att knipa en mästerskapsseger, men jag ligger sju poäng bakom ledaren så det blir svårt!
Både William och Thomas kör för samma team, JC Race Teknik.

*

Rolf och Lina Grybb, Hässleholms mK på Sturup Raceway.

Om knappt två veckor är det ”rallypremiär” i Sydsverige med Svedala MK:s ”Sturupsprinten” som första stopp i 13 tävlingar långa RS-DM. Med en dag kvar av ordinarie anmälningstid har bara 23 förare  en av dessa är Hässleholms Rolf Grybb på bilden) anmält intresse att köra premiären vilket onekligen känns lite tunt. Möjligheten att efteranmäla sig finns men då mot dubbel avgift, alltså 1500 kronor. Inget smart alternativ i mina ögon, bättre att anmäla i tid.
Vet inte vad som är orsaken till det klena intresset och ser två alternativ. Det första att tävlingen bara ingår i DM och inte i populära Asfaltcup. Den andra orsaken, att asfaltåkarna i likhet med mig menar att 13 deltävlingar är åtminstone tre för många…

*
Man brukar säga, ”mycket ska man höra innan öronen trillar av” och nu är frågan hur fast mina egna sitter. Detta efter att ha läst att en Blekingebo anmält Rally Sweden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och kräver återbetalning av kostnaden för tre festivalpass och ett rallyhäfte.
Blekingen hävdar att han vill ha pengarna tillbaka då den Historiska Klassen ställdes in vilket var hela anledningen till Värmlandsresan. När den delen ställdes in vände sig sällskapet från Blekinge till rallyt med sitt i mina ögon lite märkliga krav. Arrangören blev lite tagen på sängen och bad att få återkomma. I slutet av februari meddelades att någon återbetalning inte kommer att göras vilket inte har accepterats. Ett beslut som jag tycker är ganska logistiskt då huvudtävlingen faktiskt genomfördes.

*
BloggAsconaHäromdagen skrev jag en snutt om en blivande Opel Ascona 400 som befanns sig hos Moses i Sätaröd. Det enda Mose ville avslöja var att bilen kom från Hässleholm och då borde jag så klart lätt kunnat lista ut vem som snart var lycklig 400-förare. Bilen kom från Opel-entusiasterna och tillika duktiga bilorienterarna ”2XNilsson” och där då den yngre Nilsson, Andreas framemot nästa sommar hoppas få bilen klar. För att ytterligare locka fram snålvattnet ur mungipan skriver den äldre Nilsson, Rune.
– Tänk dig vad grant med 10 och 8-tums fälgarna monterade!

*
BloggDragkrokNi undrar kanske hur min dag har varit, kika då på bilden och gissa? Det är min bil den röda, som stod parkerad i lugn och ro…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *