Emil A. lotsar Østberg i Wales, Emil B, sent anmäld, Oliver E. avslutar med World RX och Tom K. fick dålig start…
Då sätter Mads Østberg svenskt i sin högerstol när det på torsdag är dags för näst sista omgången av WRC 2017, Dayinsure Wales Rally GB och det blir återigen Emil Axelsson som får chansen. Senast i Spanien var det Torstein Eriksen som lotsade Mads till en slutlig fin femte plats totalt. Frågan är vem Mads till slut fastnar för och som blir permanent i Onebet/ADAPTA-Fiestan 2018. Blir det Axelsson, Eriksen eller rent av Patrik Barth…
*
Mer svenskt i startlistan blev det mot slutet genom att även Emil Bergkvists namn dök upp och återigen med Ola Fløene som bisittare. Paret är anmält med Emil själv som anmälare men som vanligt med en Citroën DS3 R5 och får man förmoda från belgiska J-Motorsport.
Redan tidigare fanns Pontus Tidemand/Jonas Andersson anmälda med Skoda Motorsport i ryggen och för dom gäller det bara att njuta och ha kul av de walesiska sträckorna, WRC2-guldet är som bekant säkrat sedan länge. En som inte är anmäld är hans teamkompis Jan Kopecky trots att han ligger delad tvåa med finnen Teemu Sunninen. Lite märkligt av Skoda kan jag tycka att mer eller mindre tacka nej till dubbelt tjeckisk i WRC:s sluttabell.
Istället förbättras läget för Ole Christian Veiby som ligger femma och med klar chans att köra till sig nog med poäng för att hamna på pallen när allt summeras. Han får i Wales sällskap av Eyvind Brynildsen som med Anders Fredriksson vid sin sida gör årets andra WRC2-start med R5-Fiestan. Mer norskt finns det i listan och då med Henning Solberg som är anmäld i WRC-klassen med en Ford Fiesta -17 men utan kartläsare. En annan som det varit lite tyst om ett tag är landsmannen Marius Aasen som med Veronika Engan kör en R5-Fiesta.
Hyundai-premiär blir det för f.d Opel-åkaren Jari Huttunen som i Wales för första gången ska känna på sin nya arbetsplats, R5-i20.
*
Medan det är pinsamt tyst här hemma om försöken att få till stånd ett bättre samarbete mellan rallyarrangörerna och Trafikverket för att kunna använda mer allmänna vägar har det lossnat i Storbritannien. Första tävling att köra med nya ”closed-road stage rally” sedan reglerna ändrats blir Chelmsford Motor Clubs rally i slutet april. Nu behöver man inte längre ha tillstånd från parlamentet utan istället har man sytt ihop en lösning där MSA (Motor Sports Association) själva blir ansvariga.
Premiären den 22 april kommer att köras med 15 sträckor och tre ”loops” med fem sträckor vardera som sedan tripplas. Att man väljer att bara köra fem sträckor beror på att arrangören vill gå ut lite försiktigt för att inte orsaka för stora protester från boende. Istället vill man etablera rallyt hos befolkningen inför framtiden och då med fler sträckor. Till exempel kommer vissa sträckor att köras rakt genom små samhälle och där den absoluta majoriteten av de boende varit positiva. För MSA gäller det nu att sköta förtroendet och man har förklarat att man kommer att vara extra hårda med allt som handlar om säkerheten. Det får helt enkelt inte ske några olyckor med personskador, då riskerar man att återigen hamna på ruta ett…
*
Olsbergs Oliver Eriksson avslutar rallycrossåret med att köra finalen i World RX i Sydafrika i par med hemmaföraren Ashley Haigh-Smith. Det blir andra WRX tävlingen för året, han körde även i Höljes med en sjunde plats som resultat.
I Sydafrika blir han yngst i startlistan och menar Oliver att här är nivån högre än i USA och Global Rallycross.
– Att bara ta sig till semifinal blir en utmaning men ändå en fantastisk möjlighet att få visa min förmåga, menar Oliver.
*
För Tom Kristensson och Henrik Appelskog började inte resan mot seger i ADAC Opel Rallye Cup som kör sin final i helgen med 3 Städte Rallye speciellt bra. I går stack man iväg med ”rek-bilen” men kom inte längre än till Lund när generatoremmen sa goodbye. Tack vare goda kontakter i Hörby skakade sponsorn ST-Auto fram en ny bil (Ford Mondeo???) och med hjälp av pappa Krister och Lars ”LS” Servin blev det ett snabbt bilbyte på motorvägen. Med alla nothjälpmedel överflyttade stack sedan Tom och Henrik mot Rødby med Forden för vidare färd mot östra Bayern där rallyt avgörs.
– Vi har nu gjort reken på shakedown-sträckan och inväntar rallybilen, berättar Tom
– När den har anlänt så blir det anmälan, shakedown och mediatest ikväll!
*
I helgen avgörs finalen i danska Yokohamamesterskabet och med svenskt i anmälningslistan. Först att nämna är SMK Hörbys Anders Palmquist som med dotter Anna vunnit klass 3 med sin Peugeot 106. Paret har sällskap av Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson från Eslöv plus Håkan och Pamela Oddshammar, Södra Sandby som tar nya R5-Fiestan över Öresundsbron. Sist av de blå/gula är Sven-Erik Nielsen/Jan Larsson, Kävlinge med VOC-940. Blir också glad när jag ser Jørgen Hansens namn i listan och att han trots den tragiska olyckan där två funktionärer omkom, väljer att gå vidare. Med sin BMW M3 tar veteranen i sammanhanget till Kolding på lördag.
*
Avslutar dagens blogg med ett nytt rykte men från en säker källa så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro. Enligt källan ska det finnas kontakter mellan Michele Nandan, Hyundai och Sebastien Ogier om ett kontrakt för 2018. När man sedan läser att Ogier även varit sugen på att köra Toyota men att Tommi Mäkinen inte trodde att det passade med att blanda franskt temperament med finsk sisu så det blev istället Tänak som blev hans val.
Ska man tolka detta samma som min källa, så verkar det som att Ogier verkligen vill byta miljö till nästa år och detta trots att han hos M-Sport är på väg mot ett femte VM-guld.
Enda rimliga ratt som Ogier då kan tänkas få måste vara Thierry Neuvilles och då kanske det blir ett byte rakt av. Tror inte Ford-Wilson skulle gråta då han och Neuville jobbat ihop tidigare och detta utan större gnissel. Visst är det spännande att se hu pusslet blir till slut…