Elbilarna i Höljes bara som uppvisning, SSR Historic ny del i Älmhult, digitalt tidkort kan vara en liten del av lösningen, Rally NZ behöver hjälp och nya hybridregeln omdiskuterad!
Vådan av att inte läsa igenom mediautskick stod klar för mig sent igår kväll när det avslöjande att det inte alls blir tävlingspremiär för World RX i Höljes i början av juli vilket jag sett om jag läst ordentligt. Istället handlar det om att den officiella presentationen av den elektrifierade VM-serien sker i form av en uppvisning.. Istället är första tävlingen planerad till Nürburgring i slutet samma månad. Nu menar RX-lovers att detta är av underordnad betydelse det viktigaste är ändå att det blir race i Höljes och detta får jag så klart hålla med om. Foto: World RX
Fortsatt kommer Euro RX med sina supportklasser till Värmland och det lär även finnas planer på att de nya elbils-piloterna ska mötas i ”gårdagens Supercars” men utan någon som helst mästerskapsstatus. Till Tyskland reser inte Euro RX utan här premiärkör bara World RX plus Euro RX1 och RX2e. I Hell blir det första gången alla klasserna är på scen samtidigt. Anledningen till detta antiklimax är enligt källor nära drivline-leverantören Kreisel Electric, att bilarna inte kommer att vara klara redan till Höljes. Lite med facit i hand, hade det varit bättre om FIA redan från början tagit höjd för detta och haft 2023 som start för detta dramatiska omtag från bensin till el…
*
Helt under min radar så har arrangören av South Swedish Rally sjösatt en variant för de med äldre rallybilar, ”SSR Historic”. Jag blev upplyst om detta när jag för några dagar sedan skrev att rallyts shake down troligen skulle köras på Millebygden Arena strax utanför Älmhult.
– Så är det inte alls utan Millebygden utgår helt i år då klassikerna kör här på torsdagen, förklarade en ”SSR-källa” för mig..
Källan hade rätt och den 26 maj blir det premiär för South Swedish Rally Historic.
– Vi vill förnya oss, istället för att använda något kalkerpapper, berättar Anders Martinsson som driver Millebygden och då blev det nytänk.Foto: Tommy Svensson
– Att göra en egen tävling för klassiska bilar är att återskapa nostalgi av SSR och planen är att också plocka in ett antal gamla tävlingsfunktionärer till detta!
Kristi Himmelsfärdsdag börjar med att publiken får möjlighet att titta närmare på tävlingsbilarna i centrala Älmhult och då hoppas man på 40-50 klassiker fram till 1981-års modell. Två sträckor körs sedan två gånger på Millebygden Arena vilket ger sammanlagt 25 kilometer. Fyra klasser ingår, bilar upp till årsmodell 1965, sedan 1966-70, 1971-75 och sist de nyaste från åren 1976-81.
– Det kan bli en riktig rallyhelg för de klassiska förarna, med en tävling torsdag och sedan fortsättning med ”vanliga” SSR, menar Martinsson.
De gamla bilarna ingår i Nordic Rally Championship (NRC) och som är en del av South Swedish Rally med ytterligare två deltävlingar i Finland och Danmark. Martinsson ska således även damma av ”gamla tävlingsfunktionärer” till SSR Historic vilket inte lär bli så lätt eller kanske är det exakt tvärtom. För sanningen är ju att just den gruppen frivilliga, är de som ser till att det numera överhuvdtaget går att köra rally. Med andra ord blir det troligen bara ”business as usual” för merparten funktionärer innan de åter träder i tjänst på de vanliga SSR-sträckorna.
*
Detta med funktionärsbrist är ett akut och jättestort problem för alla arrangörer törs jag påstå. Det räcker att kolla på Facebook där det ständig efterlyses frivillig hjälp till allt från folkrace, racing och så klart rally. I åratal har detta problem belysts och från SBF och klubbar har det också gjorts ansträngningar för att locka fler funktionärer till sporten, dessvärre oftast med klent resultat. Bästa möjligheten att fortsätta med rally tror jag istället är att förenkla genomförandet och till exempel genom att tidtagningen moderniseras som därmed kan minimera antalet som behövs vid start och mål på sträckorna.
Ett steg i rätt riktning tog Resultatservice när man började kolla på digitalt tidkort vilket sedan prövades med gott resultat i skarpt läge i SMK Hörbys TV-Svängen. I år följer så här långt båda SSRC-arrangörerna Simrishamn MK och Ljungby MK efter i försöket att minimera antalet funktionärer på fältet. Fortsatt är det dock lite mer svårlöst med publik/vägvakter där det krävs fysisk närvaro. inget som går att fixa med någon ”dj-la app”…
*
Problemet är inte isolerat till Sverige utan är ”world wide” och i dag gick arrangören för Nya Zeelands comeback i WRC, ”Rally New Zealand” ut med lite av en platsannons. Här förklaras det självklara, att det inte går att köra rally utan ”en arme av funktionärer” till rallyhelgen den 29 september.
– Vi kommer allt närmare den datumen och vi behöver hjälp för att vår tävling ska skina och visa hela världen vad ”Kiwi hospitality” betyder.
Arrangören behöver hjälp av alla typer av människor och ålder och det finns många olika uppdrag som väntar. De som ställer upp får ett kit av ”Rally NZ merchandise” men inte bara detta hoppas man ska locka frivilliga.
– Här erbjuds du absolut bästa tänkbara publikplatser, helt enkelt en fantastisk möjlighet att vara delaktig i ett WRC-event!
*
Beslutet att minska ner tidstillägget efter att hybridlamporna felaktig varnat i WRC-bilarna har därefter diskuterats flitigt. Ena sidan tycker det är helt rätt att förarna inte ska bestraffas lika hårt som tidigare, för fel som de själv inte orsakat. Andra menar lite hårddraget, att det blir orättvist om man kanske i extrema fall kan vinna rally genom att stå på service istället för att kämpa på sträckorna. Den nya rallybossen hos FIA, Andrew Wheatley menar att det är rätt med bara två minuters tillägg för varje missad sträcka istället som tidigare tio, och får i den här frågan medhåll av såväl Toyota som Hyundai. Nu lär inte beslutet vara hugget i sten utan skulle det slå helt fel, tror jag inte utan att Wheatley försöker genomdriva en ny regeländring. Första tävlingen med nya reglerna är Rally Croatia i slutet av april.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.