El-Skoda R5 visad, Grönholm testar R5-Iriz, Kvick bäst men Ditte tog poäng i Sverige, hittade podden, Joel E. lämnar DTM-BMW:n och tack!

Tror inte någon missat var jag står i frågan om eldriven motorsport så det tänker jag inte återigen belysa. Däremot kunde jag igår konstatera att ett nytt steg mot elbilar i rally presenterades av österrikiska rallyteamet Baumshchlager Rally & Racing (BRR) med VW:s testpilot  Raimund Baumschlager längt upp i hierarkin. Dock ingen Polo som presenterades utan en Skoda Fabia med R5-Specifikation så när som på motorn. Istället för den 1,6-liters turbomotorn som finns i R5:an i dag sitter där en elmotor framplockad av Kreisel Electric under skalet.

Foto: BRR

Företaget ligger i framkant vad gäller elmotorer och nu siktar man in sig på en ny marknad och tog därför hjälp av BRR för att ytterligare utveckla sin produkt. På pappret skiljer inte så mycket mot dagens R5-Skoda utan motorn ska lämna 250kW vid 900 volt och detta i en bil som väger under 1300 kilo. Målet är att få dispens så att bilen kan köras parallellt med övriga bensindrivna R5-bilar i Österrikiska Mästerskapet redan 2021.  Nu ska testprogrammet intensifieras och till våren hoppas BRR och Kreisel att första prototypen ska vara helt körklar. Känns lite märkligt att mina för närvarande bägge favoritmärken Skoda och Opel är dom som ligger längst fram i nedmonteringen av det vi i dag kallar för rally.

Foto: Opel Motorsport

Skoda då med detta R5-projekt och så Opel med nya Opel e-Cup som ersätter Adam Cup…

*

I rakt motsatt riktning går Proton från Malaysia men som har sin rallyavdelning baserad i England genom Mellors Elliot Motorsport. Här har man utvecklat en Proton Iriz för R5-klassen och där det nu blivit fyra totalsegrar med Ollie Mellors, son till teamägaren bakom Iriz-ratten.

Foto: Mellors Elliot Motorsport

Att MEM vill mer är uppenbart då man i dagarna engagerat Marcus Grönholm för att testa bilen på Irland. Först tuffa grustester och sedan på asfalt har Iriz tvingats genomlida med Grönholm bakom ratten. Enligt uppgifter på Twitter ska de finske ikonen blivit imponerad av bilens uppförande. Vad detta betyder i fortsättningen är dock oklart, vissa rykten gör gläntade att start i nästa års WRC2 är något som hägrar.

*

Foto: Tommy Svensson

Noterar att Jeanette Kvick för andra gången vunnit i Dansk Rallycups tävling för co-drivers som åkt rallyn utanför de danska gränserna. ”Kvicken” segrade på 100 poäng före Ole R. Frederiksen som fick ihop 78 poäng, exakt lika många som Michael Fasterholdt. Sedan ett litet hopp till fyran som är ensam om att plocka poäng i Sverige, Ditte Kammersgaard. Poängen tog Ditte i SM-tävlingen Rally Blekinge där hon lotsade SMK Hörbys Peter Blomquist till en tredje plats. I totalt 19 internationella tävlingar har där funnit en dansk co-driver under 2109 och frågan är om detta inte är fler än de som haft besök av co-driver med svensk flagga vid sitt namn? 

Foto: Tommy Svensson

På förarsidan var det Henrik Munk Hansen som blev bästa poängplockare med 106 poäng. Långt hopp hela 28 poäng till tvåan Casper Nielsen med trean Carsten Jensen som bara hade två poäng upp till ”sølv”.  Faktiskt så att där är fler co-drivers som åkt internationellt under året än vad där är förare. Kartisarna vinner med tre fler tävlingar…

*   

Jag är ingen frekvent podd-lyssnare långt därifrån och sanningen är mer att jag nästan aldrig plockar fram poddar överhuvudtaget. Däremot vet jag att många i rallyskogen gillar detta, inte minst ”Rallypodden” är mycket uppskattad. I dag däremot har jag lyssnat på det inslag som jag misslyckades med att hitta igår där Lars-Erik Ohlsson intervjuande Petter Solberg. Tack till alla ni som hade mycket bättre ordning i poddvärlden än jag och som tipsade mig om ”Hagfors Kanalen”. Tog mig tid till att lyssna igenom inslaget och att reporter Ohlsson bevittnat ett och annat rally i Värmland lyser igenom samtalet med ”Mr Hollywood”. Riktigt skönt att höra ett proffs ställa de rätta frågorna om jag så säger.  Kan också lägga till att min ”A-källa” hade hört helt rätt och att Oliver av Petter betraktas som svensk går inte att missuppfatta. Med detta klarlagt, kan man också lägga till att chansen för en svensk i WRC inom 2-3 år har ökat dramatiskt och då lär han heta Oliver!

*

Visst är det lite underligt att inget få gå på räls när det handlar om motorsport i Sverige. Först säkrar de småländska arrangörerna att för allra första gången få en DTM-tävling till Norden och då till Anderstorps Raceway. Jublet i racingsverige visste inga gränser över tillfället att få se det vassaste av standardvagnsracing som finns att uppbringa ute på torvmossen. Men inget får som sagt gå på räls och en ytterligare anledning till jublet var att man för första gången skulle få se Tomelillas Joel Eriksson köra DTM på svensk mark. Då kom idag beskedet, ” Joel Eriksson lämnar BMW:s DTM-team”.

Foto: BMW Motorsport

I ett pressmeddelande berättas att att han inte kommer att köra för BMW Motorsport 2020. 21-åringen har under sina två år han kört i DTM vunnit ett race och kört hem ytterligare två pallplatser. Vad han ska köra i framtiden framgår inte mer än det kryptiska ” Joel kommer att bibehålla en fortsatt relation till BMW-koncernen men skiftar sitt huvudsakliga fokus mot nya utmaningar inom internationell toppracing”. Dock lovar han återkomma med mer info inom kort…

*

Därmed rundar jag av dagens Motorbloggen och tackar för alla gratulationer jag fått under dagen. Både via telefon, födelsedagskort, SMS,  mail och inte minst på Facebook har jag gjorts uppmärksam på att jag faktiskt blivit ytterligare ett år äldre även om jag fortfarande känner mig som på bilden, alltså 22 år. Tack ska ni ha! 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *