Breen i Hyundais B-team, Lappi till M-Sport Ford allt enligt ”A-källa”, Tidemand verkar kika på WRC2, Oliver S. klar för Monte-start och en ”väglagares” tankar…

Idag fick jag faktiskt positiva nyheter gällande WRC 2020, visserligen inte några officiella sådana men så gott som då dom kom från en källa med kopplingar till flera av WRC-förarna och med detta är också trovärdigheten på nyheten stor att Craig Breen fortsätter under Andrea Adamos vingar.

Foto: Tommy Svensson

Rollen blir som förare i det ”B-team” som ryktet gjort gällande Hyundai planerar för nästa år. Även om detta inte är bekräftat av ”källan” via Breen, så lär även Andreas Mikkelsen bli irländarens ”wing man”.  Från samma hålla kommer också indikationer på att Esapekka Lappi gjort klart med Malcolm Wilson att bilda ett helfinskt M-Sport Ford till nästa år. Som ett tecken på Lappis debut som Fordförare kom där idag på Twitter en kort nyhet om att finske skogsmaskintillverkaren Ponsse blir Lappis  sponsor för 2020. Ingen ny roll för företaget som synts på rallybilar under många år och då även på Lappis olika bilar. 

*

Samtidigt var igår Mads Østberg i Versailles för att snacka rally med Citroën Racing. Med Citroën Norge i ryggen tyder mycket på att det blir C3 WRC för Mads till nästa säsong och frågan är bara hur omfattande programmet blir? Mer än max en handfull tävlingar i WRC-bilen verkar dock föga troligt. Detta betyder inte att han kommer att tillbringa tiden mellan inhoppen med att mata duvor i parken utan ryktet säger istället att det blir en fortsättning med R5-C3 och med mål att vinna WRC2. 

Foto: Tommy Svensson

Om allt detta faller på plats lär WRC 2020 komma att se ut så här, åtminstone i en del av de 13 tävlingarna.

Toyota Gazoo Racing: Sebastien Ogier – Elfyn Evans – Kalle Rovanperä- Takamoto Katsuta – Jari-Matti Latvala.

Hyundai Motorsport: Ott Tänak -Thierry Neuville – Dani Sordo – Sebastien Loeb- Craig Breen – Andreas Mikkelsen.

M-Sport Ford: Teemu Suninen – Esapekka Lappi

Citroën Norge: Mads Østberg

Den räknekunnige ser då att det faktiskt är fler WRC-förare till nästa år än vad fallet varit i flertalet tävlingar detta år. Nu är ju inte allt spikat men om faller bitarna på plats så ser det onekligen mycket bättre ut än dagarna efter Citroëns chockbesked. Då verkade det bara bli sju WRC-bilar kommande säsong och nu är vi uppe i det dubbla. Dessutom vet man aldrig vad till exempel Pontus Tidemand, Kris Meeke, Hayden Paddon eller Lorenzo Bertelli går omkring och funderar på…

*

På tal om Pontus Tidemand så har man i SBF:s nya digitala magasin ”Pole Position” en lång intervju med värmlänningen. Intressant läsning med tillbakablickar långt bak i karriärens början men slutet av intervjun är ändå mest intressant. Här menar Pontus att de kommande två åren blir viktiga innan det nya ”hybrid-reglementet” träder i kraft 2022 (om det nu verkligen blir så…). Tolkar jag honom rätt så hoppas han på att fler tillverkare går in i WRC när ny teknik gör sitt intåg och detta med tanken att man då återigen kan börja använda rally för både utveckling och marknadsföring. 

Foto: Tommy Svensson

Men Pontus verkar inte sikta på WRC fram till dess utan säger istället i magasinet.  

  Jag tror WRC2 kan bli en bra klass nästa år faktiskt. Misstänker att en del som inte har platser i WRC hamnar där. 

Sedan kommer följdfrågan om även han kan tänkas hamna där. Svaret blir lite luddigt från Pontus med att man även tittar på detta vid sidan av WRC. 

– Men vi tittar på lång sikt nu och det kanske är smartare att gå ner till WRC2 och vara med där, få köra mer och förhoppningsvis slåss om segern. Det är en del budget som ska dras ihop men det gäller att se vad som på lång sikt är bäst. 

Tror faktiskt att Pontus är inne på helt rätt spår här, att få till en hel R5-serie måste i förlängning vara mycket bättre för karriären än ”one nigth stands” med en WRC-bil. Dessutom om det nu är som man säger i artikeln att inte ingenjörerna lyssnar på hans önskemål om hur han vill ha bilen inställd måste sådant tävlande kännas lite meningslöst kan jag tycka. Nu består inte Pole Position av enbart av detta utan här finns mycket mer läsvärt. Till exempel en hyllning till Timmy Hansen efter World RX-guldet men även andra ”nyheter” finns att ta del av via datorn. Ett klart bra initiativ från SBF att delge information till intresserade, bara att hoppas att man även adderar alla andra mediaaktörer i sitt tänk så att man hos dom (mig till exempel) puffar för när nytt ”PP” presenteras…

*

I dag presenterar wrc.com att Oliver Solberg kommer att göra årsdebut i WRC-världen i premiären Rallye Monte Carlo. Debuten blir med samma ”Cirkel K-Polo” som han kört i år och då i WRC-debuten Wales Rally GB. Håller nu Petters ord så blir där med detta åtminstone en svensk i Monte vilket självklart är jättekul. Oliver förklarar att han är spänd inför debuten men väljer att hålla en låg profil för övrigt.

Planen är att skaffa erfarenhet och jag vet från min far att detta är ett av de allra svåraste rallyna och om vädret är emot en så är det nog det allra tuffaste, menar den 18-årige värmlänningen.

Även om Oliver kört mycket rally så är det nästan enbart grus han åkt under sina år så asfaltträning är välkommet

Detta är en chans för mig att att bättre förstå detta underlag.

Han är fåordig om vad som händer efter Monte, alltså om det blir den fortsättning det spekulerats i med Skoda Fabia Evo. 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer, vi pratar med olika team där Skoda är ett. Förhoppningsvis klarar det efter Monte…

Att Rally Sweden är en önskedröm för Oliver är ganska sjävklart då sträckorna snurrar runt hans hem i Mitandersfors. Ändå vill han inte avslöja om det blir start på hemmaplan eller ej, inte mer än.

– Självklart vill jag köra!

Likaså är det oklart om det under säsongen blir i WRC 2 eller WRC3 som Oliver kommer att anmäla sig i.

*

I veckan presenterades regelverket för WRC 2020 och dess ”supportklasser”, något som jag inte har minsta lust att lusläsa för att hitta några ändringar, hoppas ni förstår mig då reglerna omfattar 126 A4-sidor. Men har ändå snappat upp lite nytt eller nytt och nytt, att WRC2 Pro byter namn till WRC 2 till nästa år plus att då WRC2 byter till WRC3. Faktiskt har man även sänkt anmälningsavgiften i nya WRC2 från 1,5 miljoner kronor till mer lätträknade en miljon jämnt. Detta gäller om ett fabriksteam anmäler, men om ett fabriksstöttat team typ BRR eller PH Sports anmäler sig i samma klass kostar det bara hundratusen kronor. Två bilar är max vad team kan anmäla i WRC2 plus att man förbinder sig att köra minst åtta deltävlingar. Då ska dessutom en vara utanför Europa, alltså Argentina, Nya Zeeland eller i Japan. WRC3 är ”ännu billigare” bara 30 000 kronor och då gäller detta för sju tävlingar där en får räknas bort i slutställningen.

*

Samtidigt släppte M-Sport Poland bilder på hur årets J-WRC-Fiesta kommer att se ut i sin grunddesign. Vit med blå/gul strajpning innebär att svenska deltagare inte behöver göra så mycket, Fiestan är ju redan svensk-strajpad om man säger. Förstår samtidigt om inte alla vill köra svenskt och då är det nu för respektive förares designansvarige att börja skissa på ”new ivery” inför premiären i Rally Sweden. 

*

Från rally på VM-nivå till den mer jordnära variant som körs här hemma och då närmare bestämt på Trelleborgs MK:s ”Falsterbo Rallysprint”. Snackade idag med banansvarige Lennart Kristensson som gav en lite inblick i hur mycket jobb som krävs för att få tillstånd att köra den lilla sprinten på det gamla militära övningsfältet i Falsterbo.

Militären är inga större problem dom ger tillstånd, men så är det detta med att fältet är klassat som Natura 2000-område som stökar till det hela, berättar Lennart. 

Foto: Tommy Svensson

I år ställde Lennart frågan till Länsstyrelsen tidigt om hur dom ville att återställningen av specialsträckan skulle göras. Svaret kom ganska snabbt, att man ville ha besked på hur och med vad för material återställningen var tänkt att ske. Lennart besvarade detta.

Skickade in svar på deras frågor och ställde samtidigt själv en fråga om hur lång handläggningstid dom trodde detta skulle ta innan jag fick besked?

Även här gick det snabbt berättar han.

– Ni får räkna med elva månader innan vi behandlat ärendet!

Då brast det hos 70-plussaren som ringde upp och försökte förklara, att elva månader innebar att vägen inte skulle kunna återställas på nästan ett år efter tävlingens avslutande.

 Jag försökte även förklara att Natura 2000-klassning gäller marken utanför vägen så egentligen hade detta inget med saken att göra. 

Ingen större respons från ansvarige på Länsstyrelsen så till slut bad Lennart om ett möte ute på fältet för att på plats förklara sin syn på det hela. Mötet blev av och förutom Länsstyrelsen på plats fanns även ansvarige på Foritfikationsförvaltningen som äger fältet. Denne tog direkt Lennart/Trelleborgs MK:s parti och när man gemensamt förklarat betydelsen av både ”grus 0-30” och ”bärlager” för Länsstyrelsens utsände blev det klartecken att återställa direkt efter tävling.

Det som jag vänder mig emot är att där sitter folk utan kunskaper på Länsstyrelsen som bara bestämmer utan att veta vad man bestämmer, det är sådant som gör det så dj-la jobbigt, konstaterar Lennart.

Han berättar även att en annan del av Länsstyrelsen, Naturvårdsenheten är glada över att man återigen kör rally ute på fältet.

Tävlingen låg nere i tio år och småvägarna växte igen vilket hämmade tillvaron för både insekter och smådjur på fältet.

Efter att vi började luckra upp området vid sidan av vägen har livet återvänt till fältet och nu har dom till och med anlagt dammar för att gynna grodornas liv som tidigare var helt borta. Så den delen av Länsstyrelsen är åtminstone glada över att vi kör…

Slutet gott så att säga och vägen är nu återställd delvis med hjälp av över 60 ton grus. Dessutom genom många timmar oavlönat arbete av Lennart och hans kompisar som kommande höst kan bjuda på bättre vägar än vid årets upplaga.

Mycket jobb och så mycket vågar jag lova, det är absolut inte sämre nu än i höstas!

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *