Ekström hoppar DTM och går för RX-guld, rally i Wales räddat, helgens racingkrock och tunt i RS-DM på Sturup!

BloggEkströmInte blev jag direkt överraskad när Mattias Ekström idag meddelade att han hoppar DTM-finalenHockenheim till förmån för elfte deltävlingen i FIA World Rallycross ChampionshipEstring. Trots allt är där ett VM-guld i potten och då väljer Audi-åkaren med sin chefers godkännande att gå ”all in”.
Måste sända ett stort tack till mina chefer på Audi Sport, kommenterar Ekström beskedet.
Att få grönt ljus för att förverkliga en barndomsdröm var inget jag tog för säkert men nu känns det bara bra.
Mattias har inte missat en enda av årets World RX-tävlingar och leder med tio poäng före Petter Solberg. Att välja bort DTM var inte så enkelt, valet innebär nämligen att det är första gången på 15 år som det körs DTM utan svensken på startlinjen. Nu lovar Mattias att betala tillbaka till Audi Sport.
Kan försäkra att jag kommer att gå ”flat-out” och försöka ta ett stort steg mot den stora pokalen, inte bara för min egen skull utan än mer för Audi Sport!
Med andra ord lär det bli fajt mellan honom, Petter Solberg och trean Johan Kristoffersson ända in i kaklet borta i Argentina i november.

*
BloggRustadEn som gör Ekström sällskap på Estring är norrmannen Tommy Rustad men inte i sin ”EM-Peugeot” utan för andra gången i år i tyska teamet All inkl Racing.

*
Ser inte ut som att Thierry Neuville hamnar hos Toyota och Tommi Mäkinen där det istället verkar allt mer klart att Juho Häninnen och Esapekka Lappi är de två förare som kommer att köra Yaris WRC. Enligt brittiska källor var det Neuvilles orimliga krav som gjorde att han inte längre är aktuell som förare. Samma källor hävdar även att Kris Meeke var mycket nära ett Toyota-kontrakt hösten 2015 när Citroën-bossen Yves Matton fick kalla fötter och bjöd över.BloggNeuville kopia 4

Därmed är det nog ganska säkert att Neuville stannar kvar hos Hyundai och i praktiken alla platser tillsatta utom en hos Citroën och M-Sport. Då är det i stort sett bara Mads Østberg som ännu inte officiellt gått ut med vilken ratt han ska vrida till nästa år. Som det ser ut nu  är nog M-Sport hetaste alternativet…

*
I början av sommaren meddelade den statliga skogsmyndigheten i Wales att man vill ha mer betlat för att låta rallyförarna få utnyttja deras vägar. En 100 procentig ökning av avgiften för att återställa vägarna var vad myndigheten begärde. Ett påslag som rallyarrangörerna inklusive de som sköter WRC Rally Wales sa sig absolut inte kunna acceptera. Därmed var både BRC och all övrig rallyverksamhet i Wales hotad och så även i förlängningen för hela landet.

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2014) WRC Rally Great Britain (Wales) 2014
Nu har man dock slutit fred med WRC-arrangören och skrivit kontrakt för tre år framåt vilket räddar den delen. Fortfarande är dock de nationella tävlingarna hotade och där hoppas man en nystartad organisation ”Rally4Wales” ska kunna komma fram till en överenskommelse även de.


Lite ändring i resultatlistan för Rally-SM efter East Sweden Rally och detta i klassen Otrimmat 2WD. Efter att en tävlande använt SOS-flagga på powerstage vilket drabbade Mattias Ledin och Christoffer Jacobsson som båda stannade som man ska. Därmed försvann också deras chans på bonuspoängen som istället fördelades lika till alla. Nu har detta ändrats och istället får ingen någon extra poäng vilket känns mer rättvist.

*
BloggSRCSvenska Rallycupen är väl framme med jobbet och kan redan nu presentera vilka sju tävlingar som ingår i den populära serien för 2017. Även om tonvikten ligger på tävlingar i Mellansverige så drar man sig ändå lite söderut med i år nystartade ”Badhotellrallyt” i Tranås. Annars är det premiär i Rally Karlstad den 13 maj och cirka halvåret senare, final i Skänninge och Marknadsnatta.

*
BloggV8På lördag är det årets racingkrock när STCC kör final på Ring Knutstorp och V8 Thunder Cars för samma sak någon mil bort på Ljungbyhed Park. Här lockar man förutom racing även med rockmusik på ”Lemmy 500”. Inför finalen leder Alexander Graff från Åhus-teamet Memphis Racing, 17 poäng före tvåan och regerande mästaren Mattias Lindberg hos Bryntesson Motorsport. Det är 54 poäng att köra om och allt kommer inte att vara avgjort förrän målflaggan har fallit.
Det här blir den fränaste finalen vi har haft i Sverige på många år, säger Alexander Graff.
Om det bara är ett race man ska vinna så är det LEMMY 500. Vi åker ned för att vinna, vi kör inte bara för poäng, vi måste hindra vår värste konkurrent att ta full pott och då är det segrar som gäller.
Vankiva-föraren Mattias Lindberg ska dock göra allt för att behålla ”The Champ-skylten” vid sitt tält, men det blir tufft erkänner Mattias.
Allt måste gå nästan oförskämt bra om jag ska klara det men det är inte omöjligt. Det känns ändå bra att jag har möjlighet att avgöra det själv och det är inte säkert att Graff är tvåa bakom mig heller. Det finns andra, som Andreas Wernersson, Andreas Ahlberg och Stein Frederic Akre som är snabba och kan plocka lite poäng från honom.
Spännande att se vilken bil som hissas upp på scenen som vinnaren innan hårdrockbandet Saxons drar igång.BloggHampus
Ny på Ljungbyhed är Dalaföraren Hampus Lindquist som i fjor slutade nia totalt men i år skiftade till ”ironman-sporten” triathlon. Att han är fältets förare med bäst kondition torde vara tämligen klart.
Ett stort plus att ha fysiken med sig och det ska bli jättekul att få köra igen. Jag är lite rattrostig men det ska bli intressant att se var jag står, menar Hampus.

*
BloggSTCCEtt jättelångt stenkast bort gör sig de båda Polestar Cyan Racing-förarna Richard Göransson och Robert Dahlgren sig redo att göra upp om STCC-kronan. 16 poäng skiljer mellan de båda och med Göransson först.
Jag ska ha Richard och alla andra bakom mig, svårare än så behöver det inte vara, säger Robert Dahlgren och Göransson replikerar.
Jag ska vinna och vara före alla andra!
Efter Solvalla svallade känslorna mellan de båda men detta är historia nu menar man.
– Det blev fel på Solvalla och Richard gick över gränsen tycker jag. Nu är det som det är. Det viktiga är att vi som team kunde säkra teammästerskapet så att det är helt och hållet upp till mig och Richard om vilken Volvoförare som ska vinna förarmästerskapet, hälsar Dahlgren.
Richard Göransson som i händelse av seger blir först till fem STCC-titlar konstaterar i sin tur.
– Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag gör min grej och Robert gör sin grej och nu är vi värsta konkurrenterna där bara en av oss kan vinna guldet.

*
BloggDacia2017 är det helt nya bilar i STCC och då enligt det nya internationella TCR-reglementet. Ett bilskifte som gör att Dacia därmed lämnar STCC efter finalen på lördag. Anledningen är enkel, de rumänska tillverkaren har ingen bil som är klassad i TCR och därmed är samarbetet med Mattias Andersson historia.

*
BloggSvedlaVerkar som de sydsvenska asfaltåkarna är mätta och till nästa deltävling, den näst sista i RS-DM och Asfaltcup, ”Sturup Runt” har Svedala MK bara fått in 31 anmälda. I runda tal en halvering mot tävlingarna tidigare under säsongen. Kan det vara som jag misstänker att det är alldeles för mycket tävlingar i DM? Nu blev visserligen tre av de ursprungliga tretton inställda men ändå verkar de tio tävlingar som körs i mesta laget. Eller har jag tokfel och det är något annat som gör att bara drygt 30 bilar ännu en gång vill åka runt på Sturup Raceway. Förra gången var det DM-premiär och nu nästan avslutning…

*

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport- World RX- Tommy Svensson-STCC- V8 Thudern Cars-Henrik Åkeson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *