Ekström/Bergkvist kör Dakarrally, Molly ny teamkompis till Johan K., Mikkelsen till Toksport (?), Sordo och Breen klara för Hyundai, Citroën en vinnare, Neuville vann mest, Dennis har nytt på ”G”, Opel laddar och ett julkort kan betyda mycket …
Dagens mest oväntade och omtumlande nyhet var beskedet från Mattias Ekström att han i par med Emil Bergkvist är anmälda till 2021 års upplaga av Dakarrallyt i Saudiarabien.
– Vem har inte drömt om att köra Dakarrallyt? Jag kan erkänna att det pirrar lite i magen när jag tänker på det, kommenterar Ekström sitt oväntade inhopp.
Allt är en förberedelse inför nästa års stora elbilsutmaning ExtremeE där även premiären körs i Saudiarabien. Nu tar Mattias chansen att känna lite på ökenlandet med sitt unika klimat. Men Dakarrallyt blir inte första gång han kör i landet för redan kommande helg är det dags för Baja Hail-Rally där tidigare juniorvärldsmästaren i rally Emil Bergkvist tar plats i högerstolen. Helgens rally är en kort version, bara två dagar mot vad som väntar med nästan två veckors ökenkörning på över 1000 mil. Där startar sträckorna tidigt på morgonen, med målsättningen att hinna i mål innan mörkret lagt sig. Mattias och Emil kommer att köra en Yamaha YXZ1000R prototyp tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team. Att Mattias är förväntansfull går inte att missa.
– Jag har sett det på TV som alla andra och vem har inte drömt om att köra Dakarrallyt?
-Jag kan erkänna att det pirrar lite i magen när jag tänker på det. 2021 är det Extreme E och Cupra som gäller för mig. Den första deltävlingen körs i Saudiarabien, så för att jag ska kunna lära mig hantera sanddyner måste jag träna, träna, träna. Och det är svårt att göra det i Sverige…
Målet för Mattias förutom att skaffa sig rutin inför Extrem E i detta som brukar betecknas som världens farligaste rally, är att köra utan tidstillägg eller krascha.
– Jag kommer att åka dit med stora öron och ögon för att lära mig så mycket som möjligt. Vi har långa och många dagar framför oss i öknen, utan något att förhålla sig till mer än graderna på en kompass och sanddyner. Jag vet att det kommer bli någonting ordentligt att bita i för oss, men både jag och Emil är jättetaggade.
Emil har bara känt Mattias i ett drygt år men de båda klickade direkt och även om han mest kört själv är Emil inte helt borta i högerstolen. Nu väntar något helt annat för de båda.
– Jämför man med rallycross som Mattias kommer ifrån senaste åren så är det stor skillnad – nästan som femtio tävlingar på en dag. Men ingen av oss har någon erfarenhet av offroad, så Hail-rallyt behövs för att göra oss lite mer varma i kläderna till Dakar.
*
I dag blev det också klart vem blir kompis med Johan Kristoffersson i Nico Rosbergs team i ExtremeE, australienskan Molly Taylor. Molly blev historisk när hon 2016 som som första kvinna vann ett nationellt rallymästerskap med en Subaru. Inte bara att vara tjej gjorde henne än så länge kanske är bäst att lägga till, unik utan hon var dessutom den yngsta segraren någonsin med sina då 26 år. När Subaru drog sig ur mästerskapet 2019 stannade hon kvar som ambassadör för märket och hade även kontrakt på att köra i USA med samma förutsättningar som Oliver Solberg ifjol.
*
Nu har ”silly season” börjat i rallyvärlden och det florerar mer eller mindre trovärdiga påståenden. Ett som nu slungas runt bland rallymedia är att Andreas Mikkelsen blir en av förarna för WRC2 hos Toksport WRT. Samma Skoda-team som i år haft Pontus Tidemand i sin line up ihop med norrmannen Eyvind Brynildsen. Spekulationerna går ut på att Tidemand blir kvar och då med Mikkelsen som ny parhäst, men även Oliver Solbergs namn har nämnts i sammanhanget.
*
I WRC är som bekant Toyota helt klar med hur man bemannar för 2021, Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä medan Takamoto Katsuta får kvar sin roll att fylla ut i vissa speciellt utvalda tävlingar. Att han får köra i finalen Rally Japan är nog ingen vild gissning.
Precis när jag ska ta mig an Hyundai så plingar det mejlkorgen och då bekräftas att Dani Sordo och Craig Breen kvarstår i teamet även 2021. För Sordo blir det åttonde säsongen och precis som i år blir det i utvalda tävlingar som spanjoren kommer att köra. De tävlingar som blir utan spansk flagga på en i20 WRC körs det då med Irlands flagga och Breen bakom ratten. I premiären Rallye Monte Carlo blir det Sordo som kör medan Breen gör debut i Rally Sweden. Teamchef Andrea Adamo är nöjd med att som han säger kunna driva WRC:s ”strongest team”.
-Våra besättningar utgör den perfekta kombinationen av erfarenhet och hunger inför 2021 och hopp om ny seger i Märkes-VM men även då för förarna, menar Adamo.
Dani Sordo menar att för honom är Hyundai det samma som familjen och är glad över att ha varit en del av denna ända sedan starten.
– Att få ta min andra seger för Hyundai på Sardinien var ett bra exempel på hur bra det funkar för oss ihop, summerade Sordo.
Allra gladast är nog ändå Craig Breen som levt lite på nåder och enbart Adamos kärlek till honom, har gjort att han fortfarande är kvar i WRC.
– I år fick jag möjlighet att visa mina kapacitet med andra platsen i Rally Estonia något som jaj vill bygga vidare på till nästa säsong, förklarade Breen.
– Jag och Paul (Nagle) kommer att ge allt vi har när vi startar i Rally Sweden!
Samtidigt finns det tecken på att Hyundai även gör en riktig satsning på WRC2 med nya versionen av i20 Rally2. Här är nu Breen i gång med tester i södra Frankrike av nya bilen och kanske blir det detta som blir del av hans ”mission” till nästa år, att ge koreanen seger även i WRC2. Då blir frågan om det blir Jari Huttunen som hoppar upp från WRC3? Även Ole Christian Veiby finns med i Adamos huvud men som det ser ut nu är WRC-stolarna fyllda och då kan det bli ännu ett år i WRC2. I så fall ingen panik då Ole Christian bara är 24 år gammal så än har han långt kvar till ”bäst före datum”…
*
I dag var det Thierry Neuvilles tur att känna på de vintriga vägarna i franska alperna inför Rallye Monte Carlo 2021. Inga rapporter har kommit hur man upplever däckbytet från Michelin till Pirelli.
*
Om nu Hyundai och Skoda genom Toksport satsar hårt på WRC till nästa år måste nog även Citroën och M-Sport hänga på om man framöver inte ska anses som ”andrahandsval” för privatteam. Ändå inte rättvist då ”Vinkel-bilar” svarade för inte mindre än sju stora mästerskapssegrar där såklart Mads Østbergs triumf i WRC2 och Alexey Lukyanuks i ERC är de som toppar. Skulle jag våga skissa på en vinnaruppställning i WRC2 till nästa år skulle det också vara med de här två som förare. Østbergs CV är sprängfyllt medan ”The Russian Rocket” präglats av misstag med åtföljande tunga krascher. Ändå, två EM-titlar är inget som går att snacka bort och skulle han få en så rutinerad kompis vid sin sida som Østberg, då tror jag det skulle inverka positivt på Lukyanuks psyke.
*
Om någon tyckte så synd om Elfyn Evans efter misstaget i Rally Monza som gjorde att han missade VM-titeln och istället menade att Ogier nu fick den till skänks, så är man helt fel på det. Under säsongen har den sjufaldige världsmästaren vunnit 25 sträckor eller nästan dubbelt så många som Evans. Att det är orättvist att guldet istället hamnade hos Ogier är därför att ta i. Mer orättvist då att Thierry Neuville inte hade Fru Fortuna som passagerare i #11 Hyundai WRC Coupé. Belgaren har under året vunnit allra flest sträckor, 28 stycken men ändå blev det inte mer än en fjärde plats i slutställningen. Tungt för M-Sport Ford som bara fått ihop tre sträckvinster under hela säsongen och där då Esapekka Lappi vann dubbelt så många som Teemu Sunninen. Noterbart är också att en enda R5-seger finns under året och det var italienaren Umberto Scandola som svarade för denna på Monza. Glöm inte heller vem jag hade som min vinnare i WRC3 där, just det Scandola så lite koll har jag…
*
I dag kom en spännande inbjudan till presskonferens i Karlstad den 18 december. Den som inviterar är Dennis Rådström som hos Lecab ska presentera sin nya satsning 2021. På inbjudan avslöjas inte om vad som komma skall utan bilden är från Rally Sweden och Junior-WRC men att det skulle bli en comeback i den klassen tror jag inte mycket på. Känns som att Dennis och hans hårt jobbande crew har större saker på gång än att tävla med en Rally4 Fiesta. Dramat går att följa på Rådström Motorsports Facebook sida.
*
Börjar komma mer och mer kring Opel Motorsports satsning på ”ADAC Opel Rally Cup” med nya Opel Corsa e-Rally. Tyskarna hoppas på att få anmälningar även från förare utanför hemlandet och i Danmark görs nu en offensiv för att få in danska förare. Det berättas då att cupen är öppen för förare födda 1995 eller senare och för att starta krävs man på 44 000 danska kronor. I detta ingår däck för två testtävlingar plus startavgifter för hela säsongen -21. Dessutom två specialdesignade föraroveraller, servicetält, fri laddning, tillgång till Opel Motorsports hospitality och kanske det viktigaste, fri tillgång till instruktör som kan bistå med råd och vägledning. Samtidigt testas den nya Rally4 Opel Corsa som när den är tävlingsklar förväntas käka såväl Peugeot som Fords versioner till lunch enligt mina källor nära Rüsselsheim…
*
Idag avslutades ett av mina årliga julprojekt, att skriva och skicka julkort till alla av SMK Hörby ansedda som välförtjänta mottagare eller runt hundra julhälsningar med frimärke på kuvertet. Till detta kommer så ungefär 250 julkort till boende och markägare utmed våra sträckor som också delas ut i veckan. Vet att det är lite gammeldags med julkort, men jag är ändå övertygad att denna enkla handling betyder mycket mer än vad den kostar i pengar och jobb. Vissa boende har inga släktingar som tänker på dom i jul och när vårt julkort dyker upp är det i flera fall det enda som kommer i deras brevlådor. Med detta i tankarna är det trots allt ett både lätt, kul men också viktigt jobb som jag ser det. En del påpekar att det vore både lättare och billigare att skicka digitala julhälsningar och då slår jag bakut direkt. Vissa saker ska vara som det alltid har varit i synnerhet år 2020 ter sig detta mycket viktigare än någonsin…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33