Ekström/Bergkvist anmälda i WRC3 i ”Arctic”, Länstyrelsen meddelar nu samsyn för ”tävling på väg”, dryga böter väntar rallyfans, tävlingsledaren medger att det blir snabbt, Lappi vill mer, 60 kör ”shake down”, snart fullt i Asfalt SM och familjen Solberg anmälda till ROC i Piteå!
Inte heller detta såg jag komma att Mattias Ekström och Emil Bergkvist startar i WRC Arctic Rally Finland som ett led i uppladdningen inför stundande Extreme E-serien. Den nya duon som gjorde debut ihop i Dakarrallyt är anmälda i WRC3 med en Skoda Fabia Rally2 som i Rovaniemi sköts gemensamt av EKS och JC Raceteknik. En tid sedan Mattias körde vinterrally på toppnivå, faktiskt 22 år sedan han första gången startade i Rally Sweden med en Mitsubishi. Efter detta har det blivit rallyinhopp med Skoda både 2004-2005 och 2006 och då även i Rally Sweden.
– Rally har varit en livslång passion för mig och att köra Arctic Rally Finland är en punkt på min bucket-list som jag nu kan bocka av, förklarar Mattias.
– 2021 har jag dedikerat till Extreme E-serien,som kräver väldigt varierad kunskap och förmågan att köra på olika underlag. Arctic Rally Finland är ett perfekt event för mig för att hålla mig i form och även återuppleva min passion för rally!
Nu är detta inte enda förberedelsen för Extreme E utan Mattias kommer att göra fler stop på sin ”Arctic Adventure road-trip” men att planen är att vinna WRC3 är han klar med.
– De som känner mig vet att jag gillar att vinna och planen är att bjuda de ordinarie förarna i klassen på en fight, även om jag vet att de har mycket mer erfarenheter av just rally.
För Emil Bergkvist blir det första WRC-starten sedan 2019 då det blev två starter med R5-Fiesta och så klart en skön känsla för Junior-WRC vinnaren 2018.
–En härlig känsla, men jämfört med tidigare kommer jag ha en helt annan roll och vet att det kommer bli en stor utmaning men förhoppningsvis kan jag leverera som kartläsare och kanske även komma med några bra tips.
För JC Raceteknik och teamchefen Joel Christoffersson blir detta lite annorlunda än det vanliga med rallycross.
– Känns jättekul att även kunna göra det här och vi är glada över att kunna starta igång säsongen och senast vi gjorde ett rally tillsammans var Rally Legends 2019. Då var det mer en rolig grej för oss alla, men nu är vi tillbaka för att tävla på riktigt.
*
Igår kom det ett gemensamt besked från Länsstyrelsen som många arrangörer efterfrågat ända sedan Covid-19 började röra till det för många olika sporter. Även om många arrangörer efterlyst gemensamma regler så lär det inte vara alla som är lika glada och då tänker jag på de som är verksamma i distrikt där man haft en mjukare regeltolkning vilket ändå möjliggjort tävlingar.Nu ska det enligt uppgift tolkas lika oavsett om det är Länsstyrelsen Skåne eller motsvarande myndighet i någon annan del i landet vilket jag tycker är bra och efterlyst i snart ett år. Först ut att kommunicera samsynen var Länsstyrelsen i Jämtland och sedan har flera andra följt efter. Ett faktum som gjorde att även SBF/Rallyutskottet valde att gå ut med förtydligande vad som gäller för rally men redan i fredags förvarande man:”Med rådande pandemi och rekommendationer så vill vi från Svensk Bilsport förtydliga våra rekommendationer central avseende tillstånd för tävling,
1, Alla födda 2002 och senare får träna utomhus och inomhus, läs mer här:https://www.rf.se/…/Allanyheter/nufarallabarnochungatrana/
2, Alla födda 2005 och senare samt ”elit” (de som har det som huvudsakliga sysselsättning samt tävlar på högsta internationell/nationell nivå), är undantagen förbudet
I dialog med RF så är vår hållning att vi som förbund ej rekommenderar att någon utfärdar några tillstånd till tävling om de ej inbegriper punkt 2 ovan. Självklart är dialogen med myndigheter avgörande samt de rådande lagar som nu finns framtagna.”.
Nu har detta skärpts till ytterligare när Länsstyrelsen sätter ner båda fötterna med, ”Gemensamt förhållningssätt från länsstyrelserna om tävling och uppvisning på väg. Med anledning av covid-19 har länsstyrelserna gemensamt enats om förhållningssätt gällande hur de ska arbeta med ansökningar om tävling och uppvisning på väg med anledning av Covid-19.”. Därefter följer rent praktiska och redan tämligen välkända rutiner vad gäller tillstånd och dess hantering på myndigheten och som sedan tidigare varit i stort sett lika över landet. Det är mot slutet i texten som det vad jag förstår tillkommit den nya samsynen, ” Din ansökan avslås om det fortfarande råder deltagarbegränsningar. Vi arbetar för att du ska ha ett beslut senast en månad före arrangemanget. Om det vid tiden för beslutet gäller en sådan begränsning för deltagarantalet att arrangemanget strider mot begränsningen kommer Länsstyrelsen att avslå ansökan.
Så beräknas antalet deltagare vid tävlingar och uppvisningar:
Vid bedömningen av antalet deltagare räknar Länsstyrelsen med stöd av pandemilagstiftningen in varje fysisk person. Det här innebär att även exempelvis publik och funktionärer räknas. Deltagarantalet räknas för hela arrangemanget även om du delar upp deltagare i olika startgrupper.”.
Nu är jag ingen lag eller regeltolkare av någon större rang men som jag förstår det, så gäller ”8-personersreglen” på en rallytävling där ”varje fysisk person” räknas in. Därmed det enligt min tolkning så att tidigare skrivning, med att tävlande, mekaniker och funktionärer undantogs från den delen att man bara får vara åtta personer samtidigt på ett tillståndspliktigt arrangemang, utraderad. En som tidigt noterade Länsstyrelsernas nya hållning var från Svenska Rallycupen välkände Christer Nystrand som kommenterade dagens ”snackis”.
– Det verkar som alla Länsstyrelser nu enats om en hantering kring ”Tävling på Väg / Rally”, då samma text finns på de flesta länsstyrelsers webbsidor och det är väl bra i sig, att det blir en tydlighet, menar Nystrand som fortsätter.
– Pandemilagen sätter då käppar i hjulen för även ”publikfria tävlingar”, då Länsstyrelsernas tolkning av lagen är att samtliga deltagare på något vis räknas, dvs. även funktionärer/mekaniker/tävlande/publik/media. Så det lär bli ett rallyfattigt år, åtminstone första halvåret!
På dagens ”snackis” följde som vanligt samma tröttsamma kommentarer på sociala medier med, ”Motorsporthatare på Länstyrelsen”, ”Ullared går minsann bra”, ”hockey och handboll får spelas”, ”folk trängs i liftköer” o. s.v
Upplysningsvis så är det framöver väldigt få aktiviteter som tillåts genom pandemilagenm, enbart ”Elit” och idrott för personer födda 2005 och senare passerar nu pandemilagen. Vet inte ens om det är lönt att korrigera efter dagens besked, men Smålands BF har ändrat i sitt ”Tävlingsförbud” och tillåter nu tävlingar för utövare födda 2005 eller tidigare, allt enligt RF/SBF:s riktlinjer.
*
I samma ämne, så varnar nu AKK Sports och Arctic Rally Finland eventuella rallyfans för att försöka ta sig in på de publikfria sträckorna. Att det är stopp för publik underlättas av att anslutningsvägar till specialsträckorna inte är upplogade och därmed omöjliga att forceras med bil. Däremot är det svårare att stoppa de i området mycket vanliga snöskotrarna, vilket bitvis blev lite av problem i januariupplagan av tävlingen.
Därför har det avdelats mer människor för att övervaka så att inte skoteråkarna tar sig in på sträckorna i strid med det regelverk som myndigheterna krävt för att ge rallyt grönt ljus. Arrangören gör också ”rallyfansen” uppmärksamma på att det kommer att delas ut kraftiga penningböter för det som påträffas i närheten av sträckorna.
*
Har fått lite mothugg efter mina farhågor att Arctic Rally Finland kommer att bli alldeles för snabbt åtminstone för min smak. Totalt 251 kilometer specialsträcka bjuder man på, fördelat med fem olika sträckor som alla körs två gånger. Tävlingsledare Kai Tarkiainen medger att det kommer att bli snabbt men där finns också krokigare bitar.
— Jag vill påstå att vägarna är väldigt olika det finns sektioner som är mycket smala och utmanande, men vi har även bredare delar som är snabba…
Tarkiainen pekar ut slutet på fredagens sträcka ”Sarriojärvi” som sin favorit med sin berg och dalbane liknande dragning.
– Mot slutet går det i 200 km/t och detta kommer att bli en favorit även bland förarna, menar han.
Han berättar även att Juho Hänninen nådde ett snitt på en av sträckorna med 136,3 km/t när ha vann i Arctic Lapland Rally med WRC-Toyotan. Några av WRC-sträckorna kördes även då men kommer nu att köras i omvänd riktning men där finns även bitar som inte tidigare använts i rally.
*
En som inte kommer att köra i ”Arctic” trots att det tidigare bekräftas skulle bli så, är F1-föraren Valteri Bottas. Istället sätter han sig i racingsimulator för att komma förbered när hans säsong med Mercedes drar igång.
*
När Esapekka Lappis namn dök upp i anmälningslistan till ”Arctic” blev de flesta förvånade. Än så länge är detta ett inhopp i italienska Movissport där han blir teamkompis med Nikolay Gryazin och då båda med VW Polo R5. Att han gärna kör fler rallyn är inget han hymlar om, men än så länge är det bara hemmarallyt som finns på programmet. Drömmen är ändå att komma tillbaka till WRC.
– Jag utesluter inte comeback i WRC kanske kan det vara möjligt först nästa år och då kan ett mellanår i WRC2 vara bra.
*
I helgen körs Otepää Winter Rally i Estland som ”shake down” inför Arctic Rally Finland. En viktig tävling för Hyundai som inte testat lika intensivt som Toyota inför VM-seriens enda vintertävling. Här ska både Ott Tänak och Thierry Neuville komma underfund med de nya Pirelli-däcken och därefter implementera kunskaperna även på bilarnas körs av Craig Breen, Pierre-Louis Loubet och inte minst Oliver Solberg.
Lite över 60 anmälda och där Lars Stugemo/Kalle Lexe försvarar de svenska färgerna och detta med en Skoda från Printsport
*
När Svenska Rallymästerskapen gick ut med att det var möjligt att föranmäla sig till Asfalt/Grus SM blev det snabbt rusning till asfaltdelen som är först ut. Till min kännedom har inkommit att det snart är fullt upp till de 50 anmälda som är garanterade en plats i SM-serien. De som kommer efter detta får hoppas på att inte bli bortgallrade om intresset blir lika stort för de nya serierna som det verkar.
*
Även om det känns väldigt långt borta med januari 2022 så kom idag första namnen på deltagare i Race of Champions i Piteå. Först ut blev Petter och Oliver Solberg däremot vet jag inte riktigt hur man fått ihop att tävla för ”Team Norge”?
–Jag har så många fina minnen från Race Of Champions genom åren och ser fram emot nästa, berättar Petter som vunnit ROC tidigare.
Låt så vara, men Team Norge för Oliver, det känns i det blågula hjärtat….
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.