Ekonomiskt tufft för Rally Sweden, tvärtom i Estland, Ogier vill inte köra inför storpublik, Jimmy E. åter bakom ratten, Höljes är hett även utan publik och jag följer Bondepraktikan!
I dag berättar SVT Värmland att Rally Sweden gick med stor förlust 2020 till stor del beroende på utebliven vinter vilket fick till följd att flera sträckor fick strykas. Med detta försvann och biljettintäkter för många miljoner men nu kommer Region Värmland och fyra värmländska ”rallykommuner” till hjälp och skjuter till två miljoner kronor för att lindra förlusten. Samtidig pågår jobbet med att hitta snösäkra område för rallyt kommande år.
Kommande vecka ska Glenn Olsson enligt SVT åka norrut för att träffa representanter för tre av de regionerna som är villiga att ta över VM-arrangemanget, Östersund, Luleå och Umeå. Fast än ska inte Värmland kasta in handduken, chans finns att rallyt ändå stannar kvar, kanske återigen med dragning längre norrut mot Dalarna.
*
Helt ärligt har jag inte en susning om Rally Sweden får något bidrag från regeringen för att år efter år arrangera sin del av Rally-VM. Om man nu ändå får bidrag, så vet jag lika lite om storleken men tror ändå att jag inte är ute på hal is om jag tippar på småsummor. Lite skillnad mot hur man ser på WRC i Estland som redan utan WRC-status på Rally Estonia pumpade in nästan en miljon euro i stöd till rallyt. När nu WRC eventuellt ser rallyt som redan klar för årets kalender, går regeringen i landet ”bananas” och premiärminister Jüri Ratas lovar att stödja rallyt med upp till 2,5 miljoner euro. Om motsvarande summor nämnts i Sverige hade säkerligen Glenn Olsson fått nypa sig bägge armarna många gånger dessutom, för att tro att det vore sant.
Inte bara för det utlovade stödet men onekligen verkar Rally Estonia komma väldigt nära WRC-status redan 2020. Rykten från väl insatta källor hävdar att förhandlingar är inne i slutskedet och att tävlingsbasen Urmo Aava planerar för ett ”WRC-light” i år med cirka 20 mil specialsträckor. Den stridsyxa som tidigare i år svingades mellan rallyarrangören och det nationella bilsportförbundet är därmed nergrävd. Nu strävar båda mot samma mål att ge Ott Tänak chansen att få köra med sin WRC-Hyundai på hemmaplan i skarpt läge. Samtidigt med detta så nöjer sig nog nya ”Rally DirtFish” med att bara bli en ”testtävling” för såväl funktionärer som tävlande. Jag blir inte förvånad om det blir Estland ihop med Belgien som för första gången får chans att köra WRC när FIA i morgon fredag presenterar hur resten av WRC-säsongen kommer att köras. Ypres Rally skulle körts i juni men är nu flyttat till 1-4 oktober och här är det faktiskt FIA/WRC och Oliver Ciesla som tagit kontakten. Ett nytt orosmoln dök däremot upp i veckan när de tyska myndigheterna inte förväntas släppa på de för Rallye Deutschlands genomförande så tuffa restriktionerna förrän tidigast den 1 oktober. Med bara två veckor kvar till planerad rallystart är det lite tajt om man säger.
*
En som inte gör vågen över nyheterna om att nya tävlingar är på väg in WRC är Sebastien Ogier. Själva tävlingarna har han inget emot däremot är han skeptisk till hur dom skulle lyckas hantera en förväntad storpublik.
– Nu måste vi alla vara realistiska när det inte är möjligt att organisera stora offentliga evenemang, säger Ogier till Rallit.fi
– I det avseendet är jag förvånad över att sådana tankar ens övervägs. Det viktigaste är att alla har möjlighet att gå tillbaka till jobbet och för närvarande är den ekonomiska situationen svår för alla.
*
I dag för tre år sedan slog katastrofen till i ERC Cyprus Rally som även detta nämnts som en kandidat för WRC 2020. Då var det enbart ERC som gällde och i samma kurva på 18 kilometer långa Lefkara 2 som tre av toppförarna brände av. Först åkte Kajetan Kajetanowicz med sin Fiesta och nästan direkt efter kom Ford-kollegan Murat Bostanci. Båda bilarna klarade sig hyggligt efter äventyret men när sedan Bruno Magalhes dundrade in i ”gamböjen” så ändrades detta. Hans Skoda rullade flera gånger och använde även Murats Fiesta som landningsplats. ”Kajtos” bil klarade sig bättre som lyckades starta om nästa dag och köra in som 14:e i klassen.
*
Efter nio månader är nu Tomelillas Jimmy Eriksson tillbaka bakom ratten på den Zakspeed Mercedes AMG GT3 han tävlar med i ADAC GT Masters. På en test på Nürburgring skedde comebacken med ett 50-tal varv.
– Det var obeskrivligt skönt att äntligen få köra lite bil igen, säger Jimmy
– Jag har aldrig varit med om ett lika långt uppehåll tidigare i min karriär och jag var faktiskt inställd på att det nog skulle vara en hel del rattrost. Därför blev jag ärligt talat förvånad över hur naturligt det kändes. Helt klart ett av de mest efterlängtade testen jag gjort!
Premiär för Jimmy och lillebror Joel ska enligt nuvarande plan äga rum på Lausitzring, inte långt från Berlin, den 1-2 augusti.
*
Även om RallyX Nordic på Höljesbanan blir helt publikfri så känns den verkligt het. Isynnerhet känns klassen ”All Star Legends” nära kokpunkten med ikoner som Per Eklund, Marcus Grönholm, Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson och Andreas Eriksson. Faktiskt så hett att självaste Radiopsorten i kväll sänder en intervju med snart 74-årige Eklund hemifrån Arvika. ”Stecka” har inte tävlat sedan inhoppet 2015 men nu är det dags igen.
– Det här är en kul grej och kommer bli både skoj och intressant. Jag ska göra det bästa jag kan, men har inte kört något på fem år, så det kommer vara lite ovant, säger Torsbysonen.
Ingen tvekan uta att JC Raceteknik är det största teamet Höljes som redan annonserat ut sex förare. Nu räckte inte detta utan nu tillkommer även Robin Larsson vilket inenbär fyra JC-Supercars på startlinjen under ”All star magic weekend”. Robins målsättning är klar.
– Som vanligt går jag in för vinst, men samtidigt är det svårt att säga. Det blir många bra förare och en tuff konkurrens, Johan [Kristoffersson] till exempel är inte där med målet att komma tvåa. Flera av oss har inget fullt RallyX Nordic-mästerskap att tänka på, men jag tror att många horn kommer växa när det väl är dags…”
Även ”#Yellow Squad” med teamchef Kevin Hansen laddar för Höljes med två bilar i Supercar Lites. Dessa körs av norrmannen Henrik Krogstad och 16-åriga talangen Dan Skocdpoole.
*
Med detta rundar vi av och efter två dagar i ”die grüne höhe” var det i förmiddags läge för att köra till tippen för att tömma resultaten av slitet. Fast i ärligheten man så är det min gode granne Bengt som gjort en stor del av jobbet. Till exempel är det hans förtjänst för att det som det står i Bondepraktikan, ”häckar skola klippas före midsommar” och där jag bara skötte räfsan. Med detta säger jag, ”midsommar bring it on”.
*
Trevig midsommar.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se