Efter Olivers brand får Sordo helt ny Hyundai till Portugal, bromsproblem för 2xVictor i ERC-debuten, Solans övertog ledningen, nya SM-seger för Mattias Olsson samt familjen Andersson och Opel i 2WD-topp!
I dag blir det en något kortare Motorbloggen än vanligt då sambons födelsedag väntar runt hörnet och enligt henne är detta mer prioriterat, konstigt…
*
Inget ont som inte har något gott med sig och när Oliver Solberg delvis eldade upp sin Hyundai senast i Kroatien blev skadorna omfattande. Så omfattande att man i Alzenau byggt helt ny bil till Dani Sordo för Vodafone Rally Portugal. Lite konstigt är det ändå, då källor menade att bilen var reparerbar för omstart med tidstillägg. Det som stoppade detta var att den röda varningslampan för skador på hybridenheten tändes och då var det godnatt. Bilen återvände till Alzenau efter att FIA och leverantören av hybridsystemet Compact Dynamics kontrollerat att allt var som det skulle. Teamet bestämde sig då för att bygga ny bil i stället för att vänta på att kontrollen skulle avslutas. Detta betyder inte att chassis #1 ALZ WR 901 går till skrot utan lär säkerligen dyka upp igen framöver.
För Sordo innebär det årspremiär och då snudd på hemmaplan plus att det blir grusdebut för nya Rally1-bilarna.
– Portugal är alltid riktigt trevligt, så jag är väldigt glad att detta blir mitt första framträden för året eftersom jag tagit pallplats här två gånger tidigare med Hyundai, förklarar Sordo och fortsätter.
– Jag är exalterad över att få köra bilen på grus för första gången och hoppas få bra rytm och anpassa mig snabbt till både bil och den nya utmaningen!
*
När detta skrivs återstår tre sträckor av ERC Rally Islas Canarias och jag tror inte att EM-debutanterna Victor Hansen/Victor Johansson är helt nöjda så här långt. Även om paret kört flera asfaltrallyn tidigare så har inget varit med samma karaktär som sträckorna kring Las Palmas. I Tjeckien och Tyskland är det mer ”vanlig väg” medan det i helgen är mycket upp och ner, snabbt och sedan hårnålskurvor som överhettar bromsarna.
Detta blev SMK Hörby-föraren tidigt medveten om på fredagen och att sätta tider med bromsar man inte riktigt kan lita på, är som alla förstår omöjligt.
Åt materialet fanns inte mycket att göra, istället tvingades Victor ändra sin körstil totalt och då gick det genast bättre.
– Viktigast av allt var att känslan var betydligt bättre, och det var ett steg i rätt riktning i utvecklingen, konstaterar 2xVictor.
Med detta i ryggen gick man till nattvila och med en förhoppning att få till lite bättre tider under lördagen. Före start var målsättningen solklar, resultatet var om inte oväsentligt så inget det skulle fokuseras på. Istället gällde det att få ERC-erfarenhet för resten av säsongen i ERC4 Juniors. Gläder mig att det inte kommer någon ”idiotsatsning” i #37 utan den röda Fiestan tuggar på sakta men säkert uppåt. Dagens tre körda sträckor har inneburit sträckplaceringarna 12-10-9 som i sin tur innebär en elfte plats i klassen. Realistiskt så kan paret bara klippa en enda placering av egen kraft då det fram till tjecken Daniel Polasek skiljer bara 16 sekunder. Norrmannen Ola Nore jr fortsätter sin berg och dalbane-karriär och tvingades till omstart efter problem med en drivaxel på SS5. Ligger nu tolva utan minsta chans på avancemang då han är över halvtimman bak ledande Opel-åkaren Laurent Pellier.
Med tre sträckor kvar har premiärvinnaren Nil Solans tagit över ledningen i rallyt sedan ledaren från start, 56-årige hemmaföraren Luis Monzón fick bryta på sträcka nio efter punktering.
Då ledde kanariern med elva sekunder i sin Skoda. Solans som kör Polo har det svettigt värre då Yoann Bonato, Citroën bara har 5,2 sekunder upp till ledning. Även tätt bakåt, 9,1 skiljer Efren Llarena, Skoda från ledning inför andra ”loopen”.
*
Även om inte ”Uddevalla City Race” deltagarmässigt blev den fest som SM-tävlingen var värd var det idel lovord över den 2930 meter långa sträckan som kördes fyra gånger. Precis som i Hässleholms GP blev det Mattias Olsson/Erik Gustafsson, Stenungsunds MS som ville allra mest med sin f.d Ole Christian Veiby Skoda.
Fyra bästa tider går inte att snacka bort vilket inte eller tvåan Rolf Grybb från Hässleholm försökte göra.
-Mattias är ruskigt snabb så att bli sist i klassen är inget jag skäms över, konstaterade en trots allt belåten Grybb.
Sist eller tvåa beror på hur man ser på saken, för i klassen ”Internationellt 4WD” fanns bara två startande vilket också kommer att synas i poängskörden.
Lite plåster var att även i den andra 4WD-klassen var lika många startande så vinnaren där Dan och Joakim Johannesson kunde inte dra ifrån.
I dag firade Rolfs son Tobias sin 30-årsdag så istället fick Dals Patrik Cederberg göra tjänst i Cittrans högerstol. Ett jobb han skötte utan problem berättar SM-tvåan.
– Kul tävling, vi gjorde verkligen vad vi kunde och nu får vi se om jag kan få revansch i Säffle om en månad. Kanske kan uppvärmning i Svedala nästa helg ge lite fördel, men oavsett så lovar jag att som alltid, göra mitt bästa!
I 2WD blev det en ren familjeuppgörelse mellan HGP-vinnaren Simon Andersson och pappa Mats ( tvåa från väsnter farfar Östen) från Eslöv som då var klasstvåa efter regerande mästaren Joacim Kristiansson. I dag lyckades Mats med dotter Frida i högerstolen ta sin Opel Astra till seger i ”Nationella 2WD”.
Men det var tätt för bara 0,7 sekunder efter rullade SMK Hörbys Joacim Kristiansson med Maya Ragntoft in som tvåa. Med detta hamnar Mats och Joacim på exakt samma poäng i tabellen inför ”Seffle City Challenge”.
– Kul att vinna och att det blev tre Opel i topp precis som i premiären, jublade Mats efter sin första seger i SM.
Åt Simon med Julia Thulin i Opel R2 kunde han dock inte göra mycket, utan i mål skilde 1,3 sekunder till ”Simpans” fördel. En marginal som gillades i dagens snabbaste 2WD-bil och med glimten i ögat konstaterades belåtet.
– Bara för pappa och Jocke att inse att dom är äldre, nu kommer vi yngre och tar över…
Fö honom och Julia var det odramatiska åk sånär som i det tredje. När teknikerna kontrollvägde Simons bil menades att den var under minivikten, något som bestreds av familjen Andersson. Teknikerna hänvisade till Rally4-reglementet vilket logiskt sett inte gäller för en R2-bil, ändå blev Simon lite stirrig och slängde i ett reservhjul för att kompensera i tredje åket.
– Bilen uppförde sig då helt annorlunda och i en snabb kurva släppte bakvagnen men som tur var lyckades jag parerar, berättar Simon.
–Onödigt svettigt eftersom teknikerna vid målgången kom fram, bad om ursäkt och gav oss rätt. I sista åket körde jag utan reserv…
Nu var Simon återigen snabbast men det var Mats och Jocke som åker hem till Skåne med utökat avstånd i SM-tabellen vilket ås klart inte var alls kul menade Simon.
– Här var vi bara tre i klassen mot fyra i HGP vilket ger mig ännu färre poäng än i premiären. Till nästa år måste man verkligen se över detta!
Efter skåningarna i topp bev det på västkusten mer hemtame Bjarne Rutgersson /Ulf Storm i den vassa BMW M3:an som gick in på tredje plats. Inledde genom bästa tid i första åket och satte sedan två, in på tiondelen lika tider i de nästföljande. I sista försöket ökade Stenungsunds-duon och var då 0,1 sekund bättre än i de tre första, snacka om att vara jämn…
Ny skåning som fyra av de 17 i klassen, Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson, Hässleholms MK i Ford Puma.
RM är det som gäller för de fem Standard-åkarna och där en i rally exotisk Alfa Romeo 156 var snabbast. I italienaren satt Varas Thomas och Torsten Brolin som hade 1,8 sekunder tillgodo på Hässleholms Peter Vestlund/Magnus Larsson, BMW. Kritiken att klassvanligaste Volvo har allt för svårt att hävda sig i klassen, fick nytt bränsle i dag. Fjolårets dominant Johan och Christer Holm, Trollhättan gick in som fyra med tre ”modernare” bilar före sig och 18,9 upp till Alfan i topp.
*
Detta var allt för idag…
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com