2x Victor lärde sig jättemycket på Kanarieöarna, Johan K. tog första RallyX-segern i Höljes, Stugemo/Lexe elva i Åbo, Andervang tvåa i ”over 55”, Kristianstad-Tommie inledde fint i V8, F1-förare imponerade med Porsche på Anderstorp och plötsligt händer det, tre blå Opel Ascona på samma bild!
Då är ERC-äventyret med Rally Islas Canarias över för Victor Hansen SMK Hörby och Victor Johansson Ryds MK. Även om rallyt till största del gick enligt uppgjord ”game plan” så rådde ändå en viss besvikelse efter målgång. Då stod ”2xVictor” som tia i klassen ERC 4 Junior vilket också skulle gett paret de första EM-poängen.Foto: Håkan Nyquist
Men plötsligt räknade arrangören om sträcktiderna på tidigare rödflggade SS3 och vips, var svenskarna elva istället och därmed utanför poängplats. SS3 ströks och alla fick samma tid men sedan ändrades detta vilket gav tjecken Daniel Polaske sista poängen.
Än värre i toppen där Efren Llarena kunde knipa andra platsen bak Nil Solans med en tiondel tiogodo på Yoahan Bonatto efter omräkning. Foto: Håkan Nyquist
Rallyt för svenskarnas del präglades av tuffa bromsproblem på fredagen vilket innebar att man la om körstil vilket i sin tur direkt gav resultatet att bromsarna pallade bättre plus att farten infann sig. På fredagen var man drygt tre sekunder efter per kilometer mot de bästa och på de sista sträckorna hade gapet minskat till en sekund/kilometer till parets belåtenhet.
– Känslan och flytet fortsatte förbättras vilket var otroligt skönt, dessvärre kom inte tiderna riktigt ikapp, men vi är trots allt nöjda , rapporteras det från Las Palmas.
– Tanken innan start var att försöka hitta rätt i den här sortens tävling, samt att ha roligt. Sedan finns det alltid i bakhuvudet att man vill sätta bra tider, det är inget man kan sticka under stol med…Foto: Håkan Nyquist
Att helgen har varit lärorik intygas och som förare menar Victor att han aldrig lärt sig så mycket som nu. Med detta ser paret fram mot nästa deltävling som körs både närmare (Rally Poland) och på mer hemtamt grus. Detta var faktiskt bara andra starten på asfalt med Ford Fiesta Rally4, de tidigare gjordes med R2 Peugeot och en bil som Victor trivdes bättre i på asfalt. På det polska gruset blir det en helt annan sak då fjolåret dominerades av grustävlingar med Fiestan, vilket så klart ger en större trygghet än den som bitvis saknades på Kanarieöarna. Nu har gänget packat ihop på serviceplatsen och för pappa Jens och Victor väntar båtresa till Spanien och Huelva. Efter detta har man 300 mil hem till Hörby medan resten av gänget idag tog flyget hem. Med andra ord har far och son Hansen gott om tid i servicebilen att analysera första ERC-helgen…
Klassen vanns av fjolårets vinnare av eldrivna Opel Corsa cupen, fransmannen Laurent Pellier/Marine Pelarmourgues. Paret visade att man även behärskar Opel Corsa med vanlig motor och man var 44 sekunder före Renault-paret Andrea Mabelllini/Lenzi Virginia med Italien som hemland.
*
När rallycrossen återtog Höljes var det med RallyX vilket blev ”en en riktig rackarrysare”. Ändå var det med Johan Kristoffersson överst på pallen som premiären slutade.
– Jag tror inte någon behövde klaga på underhållningen i alla fall, konstaterar Kristoffersson efter en svettig final med drama både i början och slutet.
Ett kval avbrutet efter sammanstötning med Klara Anderssons nya teamkompis Niclas Grönholm och där Johan direkt erkände att han föll på eget grepp. I finalen sedan fick Johan en bra start men missade ett par växlar och försvann bakåt, återtog mark och fick sedan Anton Marklunds bil i backspegeln som dessutom då han redan klarat av jokern.
– Men det fick inte jag reda på utan hörde att jag hade fyra sekunder till godo på närmaste som hade varit inne i jokern. Det visade sig att det var mycket mindre, berättar Johan.
Spotttern pappa Tommy, ursäktar sig.
– Det dammade fruktansvärt så från vår position och med all kalabalik i första sväng kunde vi helt enkelt inte se vem som hade jokrat. Därför fick inte Johan den information han skulle haft!
I förvissning att han ledde komfortabelt blev Johan överraskad av få Marklund före sig fram til målgång.
– Då såg jag att hans styrarm gick sönder och tänkte att jag fick prova en attack på insidan. Det var inte mycket marginal till banmarkeringen, men det gick, berättar Johan som smet förbi och tog segern med några tiondelars marginal.
Sämre gick det för teamkompisen Nils Andersson som gjorde debut i Supercar. I första omgången kom han bara ett och ett halvt varv och i sista kvalet hamnade Andersson i ett svårt läge i starten.
– Kom inte riktigt rätt till att börja med, men sedan var varvtiderna bra, säger Andersson, som ändå tog sig vidare till semifinal. Här tog premiären slut och i resultatlistan blev det en femte plats
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-chefen Tommy Krisotffersson summerar första tävlingsdagen för säsongen:
– Det märktes på många att det var första tävlingen. Tiderna pendlade upp och ner, men det är precis därför vi ska vara ute på en sån här tävling. Att köra test är en sak, att tävla något helt annat.
RallyX fortsätter med andra rundan idag och til vilket väljer att få återkomma.
*
Lars Stugemo/Kalle Lexe slutade på 11:e plats i klassen för R5/Rallly2-bilar i finska gruspremiären ”SM Mad-Croc Länsirannikon Rally Turku”. Den svenska Skodan hade dock en bit fram till topptrion, Teemu Asunmaa, Emil Lindholm och Mikko Heikkilä. Mellan dessa tre skilde bara 12,4 sekunder till Asunmaas fördel.
*
Efter sex körda sträckor håller Stig Andervang/Robin Eriksson tionde plats totalt när det körs grus i italienska Rally Adriatico utanför Urbino. Bättre ser det ut i klassen ”over 55” där Stig är tvåa efter total rallyledaren Paolo Andreucci, Skoda, upp dit har dock svensken strax över minuten. Att det är Skoda som gäller är omöjligt att protestera emot, av de 21 första i rallyt kör alla bil från Tjeckien utom sexan, Andreas Dalmazzini som valt en ny Rally2 Hyundai i20…
*
Till en början såg det väldigt bra ut för Kristianstads Tommie Eliasson i comebacken hos V8 Thundercars. I första testen var Tommie allra snabbast före Conny Brorsson och Andreas Nilsson. Samma ”pace” visade Tommie i Q1 och var snabbast före Stein Frederic Akre medan det i Q2 blev en andra plats för Chevrolet Camaro #52.
När det sedan blev tid för race var vädret lite ostadigt och då tappades lite fokus vilket innebar en fjärde plats för Tommie medan Andreas Nilsson vann före Kristoffer Norling. I andra racet var det mer eller mindre nattsvart för Tommie som fick bryta efter 10 varv. Även här vann Andreas Nilsson före norrmannen Akre. I tabellen ligger Tommie sexa på 13 poäng medan Andreas Nilsson toppar på 52 poäng.
*
På Anderstorp hade även Porsche Carrera Cup Scandinavia premiär och en sådan som präglades av krascher. Hampus Ericsson var däremot belåten med sina två andraplatser i sin nya Porsche 911 GT3 Cup (992) leder han mästerskapet inför fortsättningen.
– Kul att toppa tabellen. Vi tog många viktiga poäng i dag och serien är lång, sa 20-åringen från Kumla som bara hade Pontus Fredricsson och Lukas Sundahl före sig i resultatlistorna.
En som lyckades nästan lika bra som mästerskapsledande Ericsson var tidigare F1-föraren från Danmark Jan Magnussen. Han bokfördes för dubbla tredjeplatser och är tvåa i mästerskapstabellen efter premiären. För Magnussen, som tidigare gjort gästinhopp i Porsche Carrera Cup men som i år kommer att köra flera race, var det här hans första pallbesök i mästerskapet. F.d Hässleholmaren Ola Nilsson gjorde inte bort sig i sin comeback utan rullade i mål som femma respektive sjua.
*
Egentligen har jag mycket mer att skriva om, men det får vänta till måndag fast en sak måste jag ändå få med i ämnet ”Plötsligt händer det”. Det ”plötsliga” hände framför ögonen på Andreas Sigfridsson när det var ”testdag” hos Drive VXO utanför Växjö.
Tre blå Opel Ascona B på samma bild måste vara ett helt unik tillfälle och klenoderna kördes av Christian Holmberg, Hampus Classon och Jimmy Lundqvist. Onekligen något att att en gång berätta för barnbarnen, jag minns när…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com