Dubbla Motorbloggen, Sesks OS-uppmärksammas, Ekström med gashäng, och nya restriktioner för WRC-premiären, Huttunen vid sidan, unik bild på Tom K. och Dakar rullar igång…
När jag var en liten påg så var det i stort sett bara dansk tv vi kunde se här nere. Storögt satt jag framför Farbror Henrys 17-tummare och såg på lätt snöiga och svartvita utsändningar med danska barnprogram. Program som då och då avbröts av en skylt med dansk text som jag så småningom lärde mig förstå och på denna stod ”Teknisk Uheld”. Exakt samma var vad som hände igår när jag skulle trycka publicera för 2021:s första Motorbloggen. Felsökning startades genom företagets IT-avdelning och inte förrän strax före midnatt hade problemet både lokaliserats och lösts, så tack Johan Axelshult för din insats.
*
Därför blir det både dagens och gårdagens blogg och börjar med att konstatera hur olika man ser på motorsport. Här blev Tom Kristensson vinnare av junior-klassen i Rally-VM vilket självklart uppmärksammats av merparten som har lite koll på vår sport. Men utanför är det lite si och så med hyllningarna och jämför man med de nu aktuella juniorer som lirar hockey, är det milsvidd skillnad på mediaintresse. Ett annat bevis dök upp när Lettlands Olympiska Kommitté beslöt att inlemma tvåan bakom Tom Kristensson i J-WRC, Martins Sesks till en av fem idrottare som ska få stöd under 2021. Kommittén har kikat närmare på duktiga idrottare i sporter som inte ingår OS och då fått upp ögonen för Sesks. Jag undrar när SOK-ordförande Mats Årjes ringer upp Tom och ger honom samma uppskattning som kollegan i Lettland visade Sesks…
*
För en lite stund sedan avslutades prologen till Dakarrallyt 2021 och i ”svenskklassen” eller ”Light Weigth Vehicle” tog Kris Meeke en stärkande ”seger”. Mattias Ekström fick till en 18:e tid vilket han och Emil Bergkvist var nöjda med.
– Ett ”clean run” sånär som på att vi gick problem med gashäng som vi ska titta på nu, berättade Mattias efter målgång.
– Därefter har vi sex mil landsvägskörning innan allvaret startar i morgon!
För Ola Fløene med Mitchel Guthrie bakom ratten blev det en sjunde tid bakom överraskningen ”The Ulsterman”.
I bilklassen var segraren 2019 Nasser Al-Attiyah snabbast med sin Toyota före Brian Baragwanath och med Yazzed Al-Rajhi som trea. Sebastien Loeb rusade in med en tionde tid precis för tjecken Martin Prokop men ändå långt före storfavoriten Carlos Sainz som 28:a. Den fjolårsegrande spanjoren kommenterade prologen.
– Fick punktering någon kilometer före mål och tappade så klart tid. Spelar dock mindre roll, frågan är vem som är först när vi kommer i mål!
*
Idag beslöt Franska Regeringen att strama åt det utegångsförbud som råder i landet för vissa regioner och då bland annat där Rallye Monte Carlo ska köras om drygt tre veckor. Från klockan 18.00 blir det olagligt att vistas utanför hemmet och att detta ställer till problem för WRC-premiären begriper nog vem som helst…
*
Detta var allt för idag och nu kommer gårdagens Motorbloggen. Ber om ursäkt för att en del av texten kanske känns lite ”out off date”, men så blir det…
*
går Motorbloggen in på sitt 12:e år och detta inleder vi med att det nog var ett och annat ögonbryn som höjdes av förvåning när Oliver Solberg presenterades som en i Hyundai Motorsports satsning på att vinna WRC2. Inte för att Oliver inte skulle ha ”pace” för toppstrid utan mer för att finska Hyundai- vinnaren i WRC3 Jari Huttunen bara passerades. Att dessutom Andrea Adamo uttryckte stor beundran över hur Huttunen hanterat återkomsten i den stora sammanhangen gjorde att många såg honom som självklar ”Skoda/Citroën-killer” 2021. Nu blev det inte så och enligt Marcus Grönholm som är Huttunens manager berodde detta på att Solberg hade mer ekonomi att erbjuda. Till rallit.fi förklarar Grönholm att betala för att köra aldrig ingått i deras planer. Nu är dock Hyundai fortsatt intresserade av Huttunens tjänster och någon form av samarbete lär det bli under 2021. Med nya FIA-regeln att vinnaren av WRC3 inte får lov att tävla i samma klass året efter, är det i praktiken enbart WRC2 som är öppet för honom.
– Vi har kommit överens med Hyundai om vissa saker och även skakat hand när vi träffades i Monza, avslöjar Grönholm.
Fanns även de som trodde/hoppades att Huttunen skulle bli en del av teamets WRC-line up men så blev det alltså inte. Hos Grönholm kan man ana en viss irritation över läget som uppståt och tycker att hans adept borde belönats bättre. Seger i både WRC3 och Polska Mästerskapet, tolv tävlingar körda och alla med pallbesök efteråt.
– Jari är den enda föraren som har vunnit någonting stort med i20 R5 och när det gäller hans körförmåga är han väldigt duktig, menar Grönholm.
Med hans kontakter i Alzenau genom sitt RX-team och Huttunens fleråriga samarbete med Hyundai så är det ganska lätt att förstå besvikelsen. Ändå var det planerat för start i Rally Sweden och när detta blev inställt har man fått extra tidsfrist till Rally Croatia i slutet av april. Till dess kanske Grönholm fått ihop ett paket med något av de team som tävlar med Hyundai i20 R5, till exempel finns ett framgångsrikt sådant i Italien, Hyundai Italia Rally Team…
*
Inför det nya året har M-Sport Poland och Junior-WRC räknat ner genom att dagligen på Twitter presenterat bilder på de tre förarna i toppen. Först trean Sami Pajari och sedan Martins Sesks på andra plats. För att skoja till det lite extra så valde man att lyfta fram ettan Tom Kristensson just den ”första” januari. Här visas bland annat en fullständigt unik bild på Tom och Joakim Sjöberg från finalen Rally Monza. Unik på så vis att detta är enda tillfället under hela VM-serien som Ford Fiesta #39 märks av något hårt längs sträckorna när Tom genar lite för tufft och träffar banamarkeringen i form av staplade däck.
Lite skrapmärken på spoiler och framskärm blev bevis på detta helt unika tillfälle. Studerar man bilden noga så kan man nästan se hur förvånad kartläsare Sjöberg är över att detta verkligen hände. Nu blev det inget djupt hål i den ”kraschkassa” som alla juniorerna betalar i förväg till M-Sport Poland utan det ser ut som att lite rubbing kan fixa det hela. Då var det värre för Sesks och där min bedömning är att inte ens en hel lastbil med rubbing och spackel skulle räta för att fixa till hans Fiesta efter den tunga träffen med en husvägg.
*
Som jag berättade häromdagen så var fjolårets WRC-final på Monza en vattendelare, vissa gillade upplägget skarpt medan vandra tyckte tvärt om, att det inte hade tillräckligt ”DNA of rally”. En som absolut vill se mer Monza i framtiden är M-Sports rallychef Richard Millener.
– Talar man om att engagera publik så är det öppet mål och vi kan lära oss mycket av rallyt i december, menar Millener.
Han tänker även på F1-teamens ”pit garage” som är perfekt placerade för att åskådarna ska kunnas vad som pågår. Men där finns mer att hämta.
– Tänk efter power stage där vi skulle kunna utnyttja samma podium som Formel 1 använder för att hylla vinnaren och detta inför tiotusentals åskådare.
Ändå menar han att där är lite att jobba på och tycker att de enligt honom fantastiska sträckorna i bergen kring Bergamo måste vara rallyts tyngdpunkt.
– Kör en sträcka varje kväll på banan och så hela avslutningen på söndagen med all publik på läktarna.
Ett dilemma är att Italien redan har en WRC-tävling på Sardinien och på frågan från DirtFish om han är beredd att offra denna för Monza tvekar han.
– Jag har inte tillräckligt med mod för att avgöra detta, en tuff fråga och båda två är bäriga att inkluderas i WRC!
*
På söndag rullar Dakarrally i gång från Jeddah i Saudi Arabien och för första gången på länge finns där svenskt intresse. Mattias Ekström och Emil Bergkvist är ett av 15 anmälda ekipage i i kategorin ”Light Prototype” där dom tävlar med något som ska ha gener från Yamaha. Som nykomlingar i gänget räknas man inte in bland de hetaste vinnarkandidaterna.
Samma läge för Kris Meeke och holländske kartläsaren Wouter Rosegaar som tävlar med ett bygge från franska PH Sport (bilden). Aningen mer rutin från ökenrally har Ola Fløene som för andra gången ska försöka lotsa amerikanen Mitchel Guthrie både snabbt och lätt genom den enorma öknen.
Annars är det i bilklassen man hittar de mest kända namnen och där kungen heter Stephane Peterhansel med sju tidigare segrar, den senaste 2017. I år jagar han främst fjolårsvinnaren Carlos Sainz och tvåan Nasser Al-Attiyah, båda med WRC-erfarenheter. Likaså har Yazeed Al-Rajhi erfarenhet från ”vanligt rally” bland annat rullade han framför i mig Wales 2017. Mer ovanligt är det då att en annan favorit gör så, Sebastien Loeb/Daniel Elena.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.