Dramatisk NM-premiär med slutlig Skoda-seger, Apex med nytt grepp inför SM med asfaltträning på Ring Knutstorp, fortsatt tävlingstopp i SBF för utövare äldre än 16 år, Sesks ”Årets Idrottare”, våt tv-dröm och Kai lämnade över till Magnus!
Det blev oerhört spännande i premiären för Norska Rallymästerskapet, ”KNA Rally Finnskog” där Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen tog hem första sträckan med sin Hyundai i20 R5. Ett faktum som bådade gott både för dagen och inte minst som träningspass inför Arctic Rally Finland. Som tvåa rullade Marius Aasen/Marlene Aasen Vengan in med den nya Skoda Fabia Rally2, elva sekunder efter Veiby. Halv sekunden långsamma kom så favoriten Frank Tore Lars/Torstein Eriksen in med R5 Polo och som fyra Anders Grøndal/Marius Fuglerud, Fiesta Rally2. Det roliga tog slut för Veiby på sträcka två där det enligt uppgift blev snöskottning en hel kvart och ras till botten av resultatlistan. Istället klev Frank Tore fram och knep sträcksegern och gick därmed upp i ledning, två sekunder före Aasen. Ny seger på SS3 men fortsatt med Aasen som tvåa och Henning Solberg/Cato Menkerud som trea men nu nästan halv minuten efter. Ny Polo-seger på sträcka fyra och utökad ledning med 11,7 sekunder till Aasen medan Grøndal och Solberg bytte placeringar. På efterföljande SS5 stod Aasen upp och körde vilket gav 7,3 sekunder bättre tid än för Larsen och inför sista sträckan skilde bara 4,4 sekunder mellan de båda med Larsen i ledning.
Men Aasen visade att han verklige ville vinna den här lördagen och nitade Larsen med 5,6 sekunder och tog därmed hand om första fullpoängaren i NM 2021. 1,2 efter kom så Frank Tore medan Henning Solberg körde stabilt och tog tredje platsen efter att Grøndal tappat över 40 sekunder på sista sträckan. I en lång höger gled Fiestan ut i snövallen men kom upp nästan direkt men då var fronten full med snö.
-Fick slå över till ”road mode” för överhuvdtaget kunna ta mig till mål, förklarade en inte alltför besviken Grøndal som trots allt klarade fjärde platsen.
För Veiby blev det nattsvart sedan det blev ytterligare missöde på SS4 där han och Stig Rune överskred maxtiden och därmed uteslöts.
Bästa 2WD kördes som förväntat av Steve Røkland/Jørgen Eriksen som även slutade tia totalt med sin R2 Peugeot. För att förstå Steves vinnartempo så var tvåan Markus Bakken/Turvoll Hedda Liens Citroen C2 nästan fyra minuter efter.
*
Som det ser ut idag så blir Asfalt SM i Jönköping den 4 april inte bara första tävling på detta underlag utan kanske även den allra första inom överskådlig tid med tanke på regelverket kring tävlande för deltagare äldre än 16 år utanför SM. Nästa möjlighet blir Uddevalla som även denna ingår i SM-serien den 8 maj och sedan Tierps dubbeltävling 22-23 maj. Knivigare blir det för de klubbar som tänkt sig köra ”RS-tävling” utan SM-status med tanke på distriktens tävlingsstopp och i Södra BF drabbas Svedala MK. Inte bara av tillståndstopp från distriktet utan även att ”Svedala Runt” krockar med Tierp den 22 maj. Redan för några veckor sedan insåg även CG Wilke och Hässleholms MK att möjligheten att arrangera klassikern ”Hässleholms GP” den 2 maj var minimal och tog då ett klokt beslut att flytta till den 1 augusti.
Men bara för att det inte finns några tävlingar behöver inte asfaltdäcken ligga och samla damm utan den 20 mars arrangerar driftige Anders Åberg med sitt företag Apex.se kundträff/träning på Ring Knutstorp.
–Ta tillfället i akt och kom till vår träning inför Asfalts SM och testa vår helt nya sprintslinga inne på Ring Knutstorp och dess depåområde som är hela tre kilometer lång, berättar Åberg.
– Sträckan har start och mål på skilda platser och vi erbjuder tolv genomkörningar i grundpaketet vilket ger minst 35 kilometer SS.
För detta vill Åberg ha 1500 kr men då ingår även snack med säkerhetsexpert från Apex, däckexpert från Pirelli med gratis rådgivning och vägledning.
–Träningen anordnas enligt rådande lagar och de restriktioner och rekommendationer från myndigheter kring Covid-19, förklarar Åberg
– Dagen är publikfri och deltagare delas in i avgränsade körgrupper och teamens storlek begränsas till totalt 4 personer. Social distansering är ett tvång och åtgärder kommer finnas på plats för att kunna garantera säkert avstånd.
För att kunna köra den nya sprintslingan på Knustorp krävs av SBF godkänd rallybil och giltig licens. För den som inte har licens kan det lösas engångslicens under dagen. Åberg påpekar också att ”träningen” har begränsat antal platser så de gäller at ”hänga på låset”. Avslutningsvis påpekar Åberg att det råder max 95dB på banan.
– Du som har en högljudd bil behöver tänka till för eventuella åtgärder till att hålla nere bullernivån!
Inbjudan med fler detaljer kommer inom kort men skicka en intresseanmälan redan nu till anders@apex.se eller ring 0709-10 15 50.
*
Medan SBF och majoriteten av dess klubbar följer FHM, Regeringen och RF:s riktlinjer för tävling och träning under pandemin verkar SVEMO ha en något liberalare syn på samma sak. Endurotävlingar med flera hundra deltagare har genomförts och fler är på gång, bland annat ska det den 20 mars köras en tävling på Östra Stranden i Halmstad med en bana på fem kilometer. Att det är publikfritt är arrangören noga med att påpeka och radar även upp ett flertal restriktioner med hänsyn till Covid-19 för att det ska kunna köras mc på stranden . Dessa avslutas med uppmaningen, ”Övriga restriktioner och råd från Regering och Folkhälsomyndigheten ska självklart följas”.
I samma sak så skriver SBF i senaste ”Styrelsen informerar” (för övrigt jättebra initiativ), ”Tävlingar kan genomföras för personer födda 2005 och senare vid enstaka tillfällen eller för dem som har sin idrott som huvudsakliga sysselsättning (elit) och på högsta internationell/nationell nivå. Det innebär i idag att;
Vårt förhållningssätt som förbund är att rekommendera att tävling kan i nuläget endast arrangeras om myndighets tillstånd beviljas och det är på högsta nationella eller internationella nivå. Barn födda 2005 eller senare tillåts tävla vid enstaka tävlingar. Detta gäller till ny information har presenterats.”.
Ända sedan i höstas har det snackats om att förbund med likartade tävlingsförutsättningar (utomhus) som till exempel rally, enduro, orientering, längskidor, båtsport som samlas under VVS (väg, vatten och skog) skulle få lättnader från dagens regelverk. Någon ljusning har det ännu inte blivit och de olika förbunden och RF jobbar fortsatt för att försöka luckra upp reglerna så att vissa lättnader kan bli verklighet. Men fram till dess är det väldigt enkelt, inga äldre än 16 år får tävla utom i SM och finns det några tvivel så är det bara att gå in på https://www.rf.se/coronavirusetochidrottsrorelsen/ eller på SBF:s sida, bilsporten och corona, https://www.sbf.se/CoronaochBilsporten/
*
Hänger på med lite från igår om hur styvmoderligt motorsport behandlas i Sverige. I går utsågs Martins Sesks till ”Årets Idrottare” efter sin andra plats efter Tom Kristensson i Junior-WRC 2020. Den lettiska juryn motiverade utmärkelsen med: ”Sesks tog den högsta utmärkelsen inom lettisk sporthistoria som någon motoridrottare uppnått.”. Undrar när Tom kallas till Stockholm för att där hedras för sitt VM-guld, för så blir det väl…
*
Fortsätter på samma tema och för att inte detta ska missförstås, så riktas ingen kritik mot SVT Sport som istället kan sträcka på sig med sin numera både ambitiöas och gedigna bevakning av WRC. Men i Norge har Norska Bilsportförbundet tecknat ett treårigt avtal med SVT:s motsvarighet NRK för att bevaka norska rallymästerskapet. En bevakning som sker i form av eftersändning på NRK1 och med ett program på runt halvtimmen. Som svensk känns detta lite som en våt dröm och exakt det som Svenska Rallymästerskapen behövt för att lyfta än högre. Menar inte att SVT ska svara för detta utan mer på någon sportkanal typ C More som borde kunnat pressa in lite rally mellan alla bollar, puckar och skidor. Ett halvtimmes magasin efter och gärna före, varje SM-tävling inbillar jag mig skulle vara ett sätt att få in mer sponsorer men även ökat mediaintresse för vår sport…
*
I dag har Södra BF haft årsmöte och som om inte Covid-19 funnits skulle avhållits i Hörby och där samtidigt SMK Hörby skulle firat sitt 60-års jubileum (något försenat då det var 2020 som vi fyllde 60). Nu blev det inte så utan mötet hölls digitalt och där det även valdes ny ordförande, Trelleborgaren Kai Koivuranta avgick efter tre år som klubbförare i Södra. Bristande tid anger Kai som skäl till att han slutar och lämnade i dag symboliskt över klubban till blekingen Magnus Månsson.
*