Dramatik direkt i ERC, Mäkinen ska ”push” för Märkes-VM guld, Latvala går för ny seger, nya Cupran för tyst för Ekström, Timmy mest World RX-föraren”och nästan klart i Älmhult!
Dramatiken lät inte vänta på sig när ERC-finalen Rally Hungary inleddes med ”shake down” på 3,9 kilometer långa och regndisiga ”Napkor”. Ett dis som även gjorde den skumpiga asfalten hal och svårkörd vilket tvåan inför sista tävlingen, polacken Lukasz Habaj fick erfara. En halv kilometer före mål på sträckan gick det helt överstyr för Skoda-föraren.
– Hade lite svårt at hitta rätt med bromspunkterna i början och inför en svag högersväng bromsade jag lite för hårt, konstaterar Habaj.
– Tappade kontrollen och bilen gick rakt fram ut på en gräsäng där det mitt på även fanns ett djupt dike där det blev tvärstopp…
Skodan såg inte alltför frisk ut efter det abrupta stoppet men ändå hoppas Habaj att mekanikerna ska kunna göra bil av skrotet igen så att han kan starta i kväll.
– Har buren klarat sig och karossen inte fått alltför svåra skador ska det kunna gå. Reservdelarna finns med och det är bara att hoppas att tiden räcker för mina mekaniker att reparera bilen!
Nu satte hemmahoppet Norbert Herczig bästa tid med sin Volkswagen Polo, tre hundradelar snabbare än Alexey Lukyanuk, Citroën medan ERC-ledaren Chris Ingram klockades för en tredje tid. R5-debutanten från USA men med tysk flagga på bakrutorna på Sainteloc Racing-Cittran, Sean Johnston chockade omgivningen genom att få sjunde tid av de 15 R5-bilarna.
När det så blev tid för det viktiga ”Q-race” där man får välja startposition utefter sin tid var det Chris Ingram som får välja först. Britten var nästan sekunden snabbare än Lukyanuk medan Filip Marês och Herczig rullade in nästan på tiondelen lika. Johnston fortsatte att överraska och får välja startläge som sjätte förare lite drygt 2,5 sekunder bak Ingram. Av förklarliga skäl fick inte Habaj några tider utan får nu troligtvis gå ut långt efter sina konkurrenter. Såvida inte reglerna säger att han tvingas starta allra först i sitt livs viktigaste rally.
Rally Hungary drar igång med en Superspecial på två kilometer ikväll innan det blir riktig action på fredagen när sträcka två startar cirka 09.00.
*
Som lite uppladdning inför Rally Australia är Tommi Mäkinen i Japan för att följa både Takamoto Katsutas och Japans WRC-uppvärmning, ”Central Rally Japan”.
En tävling som blir en rejält utmaning när den går in i WRC-kalendern 2020. Elfyn Evans co-driver Scott Martin är entusiastisk efter ”reccen” och menar att asfaltsträckorna är otroligt fina och myntar även uttrycket.
– The rally of million corners!
Då kan Korsika slänga sig i väggen med sina ”10 000 kurvor”, en miljon är väldigt mycket mer svängar än futtiga tiotusen…
Tror att Mäkinen har mycket av tankeverksamheten på annat håll och där möjligheten att sno Märkes-VM segern från Hyundai säkerligen dominerar. Skulle han lyckas förtränga dessa så snurrar det säkert i skallen med funderingar på hur han ska fylla luckan efter Ott Tänak. Är det Elfyn Evans som ska ta över eller kanske rentav Jari-Matti Latvala uppgraderas till ”first driver”. Inför Australien ser Mäkinen det som en fördel för Toyota att vara de som jagar.
– Vi måste bara ”push” maximum så får vi se vad som händer!
Tänak menar att han tar sig an finalen på ett mera avspänt sätt än vad han gjort tidigare under säsongen nu när både guldet och Hyundai-kontraktet är säkrat.
– Dock kommer det att blir svårt för oss som startar först om vädret blir varmt och soligt som det brukar.
Här lär han få rätt då väderprognosen pekar på exakt detta för att kulisserna p å söndagen med 34 grader plus. Nu tänker Toyota-föraren inte enbart på lösgruset utan fokuset är än mer på hur svårt det är med ljuset på Australiens sydkust.
– Med alla träd och skuggor från dessa så är det ofta svårt att riktig se hur vägen ser ut, du måste därför ha väldigt bra noter om du vill vara med och slåss om segern.
Att Jari-Matti Latvala går ”all in” är inget han sticker under stol med. Ett bra resultat kan innebära fortsatt WRC-tävlande. Tvärtom, då kan detta vara avslutningen på en 208 tävlingar lång VM-karriär. Nu vann han här 2018 vilket även innebar att Toyota körde hem Märkes-VM, detta stärker självförtroendet inför nästa helg.
– Skulle vara fantastiskt om vi kunde upprepa detta. Kommer inte att bli lätt men allting är möjligt och vi måste vara positiva inför uppgiften, menar Latvala.
Finländaren är också den i Toyota-ligan som kan visa klart bäst resultat ”down under” genom åren. Sedan 2013 kan han stoltsera med resultatraden ”1-DNF(ledde när han åkte av på sista sträckan)-9-2-2-4”. Tänak däremot har en andra plats 2017 som bäst och i andra vågskålen, två brutna tävlingar. För Kris Meeke är tredje platsen 2015 ”all time high” och i fjol körde han inte alls.
*
Att elbilar blir en alltmer förekommande biltyp är nog bara att konstatera även om de i resten av världen fortfarande är ganska sällsynta. Bara Norge och Sverige har öppnat stora famnen för eldrivna bilar och där det faktiskt även finns forskare som hävdar att deras miljönytta är högst tvivelaktig. Dom räknar då in allt från tillverkning av batterier, i i vissa fall kolkraftsel för laddning och inte minst hur batterierna ska omhändertas efter fullgjort uppdrag. Nu har jag inga masochistiska drag eller någon större önskan att bli” tjärad och fjädrad” som i gamla Västern-filmer varför jag sätter punkt i just den saken.
Däremot verkar el bli det nya när olika tillverkare ska lansera något nytt på motorsportfronten. Mattias Ekström är som bekant nyutnämnd ambassadör för Cupra och tituleras i mediautskicket som ”e-Racerförare”. I dagar har ha provkört Cupras första eldrivna racerbil i Barcelona där det uppstod ett för Mattias nytt problem.
– Att vänja sig vid att köra utan växellåda och med en motor som är så tyst, är de största utmaningarna, förklarade han.
Bilen är tänkt för nya ETCR-klassen som får premiär till nästa år och inte bara avsaknad av ljud var ovant för Mattias.
– Jag är den typen av förare som går mycket på känsla. Dessutom måste jag hålla ett öga på energihushållningen varje varv – det är speciellt viktigt i en eldriven tävlingsbil, nästan lika viktigt som hastigheten.
Att det är en snabb bil som sattes i hans händer står helt klart, 0-100 km/t på 3,2 sekunder och för att komma upp i ”tvåhundra” behövs bara ytterligare fem sekunder. För att åstadkomma det har Cupran ett batteri som motsvarar de som krävs av 9000 mobiltelefoner…
*
Även om Mattias alltid strävar att vara längst upp i alla listor där ha finns med har han en bit upp till Timmy Hansen när det kommer till hur många World RX-tävlingar man kört. Här toppar alltså Timmy med 48 tävlingar medan Petter Solberg och Andreas Bakkerud skuggar, båda med en tävling mindre. Johan Kristoffersson är fyra med 41 tävlingar medan Ekström då är femma med 39.
*
Med bara minuter kvar tills anmälan stänger för ”Silverratten” den 16 november är nu antalet anmälda uppe i 57 ekipage. Saknas alltså tre namn för att Älmhults MK ska köra tävlingen. Men tänker jag rätt så blir det nog tävling, tre bilar mer eller mindre kan inte avgöra när de arrangerande ungdomarna i Älmhult nu ansträngt sig så som dom gjort…
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson