Diskbråck för snabbaste Amazonåkaren, 211 mil WRC och i Kil finns en Kadett!
Exakt 211 mil stannade trippmätaren på efter andra deltävlingen i WRC, Rally Sweden, inget rekord men inte heller kortaste trippen på de här 38-åren. På vägen hem försökte man komma ihåg ”high-ligthsen” men de är så många att jag skulle kunna fylla hur många bloggar som helst. Som sagt mer renodlat ”tävlingstragg” ska ni slippa men vissa saker känns ändå som jag är skyldig er. På väg hem ringde Thomas Theorin eller som speakern på Färejestads-Sprinten uttryckte det ”Sveriges snabbaste Amazon-åkare” och gav en lägesrapport om sin smärtande rygg direkt från akuten.
– Diskbråck enligt läkaren så något körande i Östersund nästa helg blir det inte, konstaterade Thomas.
Med hjälp av silvertejp spände han ispåsar på ryggen och smalbenet för att överhuvudtaget kunna genomföra Rally Sweden Historic. Nu tappade han segern i klassen till Björn Sjunning efter att ha kört i kapp Porscheåkande Lasse Jönsson på Fredriksberg ( bakom Porschen ser ni Thomas Amazonlyktor) och tappat mycket tid.
– När vi sedan fick backa på Hagforssprinten efter att ha missat grindhålet, försvann segern med sex sekunders marginal!
Nu är det vila som gäller för åkaren för att bli kry i ryggen och sedan är det fortsatt ”flat out” som gäller i den gröna Amazonen.
Om det smärtade Thomas rygg så gjorde det samma sak i min själ när jag upptäckte att Opelåkaren Göran Jonasson från Växjö tvingades bryta redan på Sågen. Toppackningen gick och så var äventyret över för Göran innan det ens börjat.
Annars, jo till exempel om ni minns att jag skrev om rallyts fulaste bil, den militärlackade Subarun. Förare i denna, Bertelli visade sig vara arvtagare till designföretaget Prada och tyckte han ville ha en bil som stack ut. Han lyckades…
Har hört mycket gnäll på TV-sändningarna och kan inte kommentera detta då jag inte själv sett en enda sekund rally på tv sedan i onsdags. Blir väl så, det är så ofantligt mycket bättre i verkligheten än på plattan på väggen. Mitt råd är åk till Värmland nästa år och se ”the worlds fastest sport on ice” i verkligheten. Jag gjorde så 1975 och blev fast!
Minns ni bilden på de fyra legenderna i torsdags, Petter Solberg, Per Eklund, Byggaren och Elektrikern? Vid målgången i Hagfors för klassikerna skulle det tas bilder på vinnande Solbergfamiljen och det tog lite tid innan man manövrerat motivet rätt för segerbilden. Läsarna av Nya Wermlandstidningen vet varför det tog tid, fotografen ville nämligen ha den optimala Solbergbilden och då krävdes det självklart även Byggaren och Elektriken var med. En klassisk bild som troligen kommer att nomineras till Årets Sportbild 2013 enligt Elektrikern. Själv är jag lite skeptisk…
I Kil står en Opel Kadett A som kunde bli lämplig donatorbil med tanke på tröskeln till min blåa meddelade Bröderna Båge vid lördagens ”samkväm” på puben vid högkvarteret. Mitt påpekande att det är dj-ligt långt mellan Hörby och Kil viftades bort.
– Vill du ha grejorna får du väl offra dig lite, sa de båda legendariska burbyggarna med breda flin.
Åke Wickström den ena av ”bröderna” åkte som co-driver i Gunnar Ståhlgrens Triumph från 1969 och gjorde kraftig avbön efter rallyt.
– Så mycket som jag skällt på kartläsare genom åren och det lovar jag, kommer aldrig mer att göra så!
Åke var skamsen efter att ha gjort flera misstag, men trots detta kom man i mål med den vita klassikern som faktiskt Gunnar körde när KAK-Rallyt 1970 startade i Göteborg ( på bilden är det systerbilen som kördes av Stig Johansson).
Nu ska Subarun tvättas och sedan är det tillbaka till verkligheten. Fick en fråga av en kompis vilken som är nästa WRC-tävling och svarade då Mexiko.
– Då ska du väl dit också, när du nu besökt de två första, kan man väl inte bara lägga av?
Förde fram tanken till sambon och rallylabradoren Colin, fick bara en tom blick plus.
– Glöm det!
Bröt inte Jonasson redan på Vargåsen?
Hej.
Helt rätt, tänkte på första sträckan på lördagen som var Sågen. Skyller förvirringen på chocken över att en Opel gick sönder…
MVHTommy
SVT och SVT Plays sändningar var kass, det var tur att rally-
radion fungerade. Seviceplatsen i Hagfors var ju inget att se.
Sammandraget idag var bra, varför lät man inte proffsen
sköta sändningen från ett WM rally i Sverige ???