Det ”knallade” i Rally Sweden, Dennis brottade ner Emil, Neuville mot VM-guld och tack TV5.

Inget att snacka om mitt tips inför Rally Sweden hade inte många rätt, varken i WRC, WRC 2 eller i J-WRC. Vem hade kunna tro att tämligen okände japanen Takamoto Katsuta skulle klara av att hålla Pontus Tidemand bakom sig. Menar att Katsuta hade egentligen det mesta emot sig, dels snö, mycket mindre rutin än världsmästare Tidemand. Dessutom körde han R5-Fiesta som enligt folk som kan, inte är lika mycket vinnarbil som Skodan.

Pontus verkade också lite uppgiven, tog i vad han, Skodan och Jonas Andersson vid notblocket kunde men japanen bet tillbaka hela tiden. Till slut skilde ändå bara 4,5 sekunder mellan de båda.
Katsuta gjorde ett otroligt performance i helgen och hade marginalerna på sin sida. Hatten av för honom, konstaterade Pontus.
Ändå fanns där glädjeämnen enligt Charlottenbergaren.
Jämför man vår fart med hur mycket vi tappar till WRC per kilometer så är vi närmare än vi någonsin varit sen de nya bilarna kom. Det ser jag som ett bevis på framsteg och att vi är på rätt spår!
Trea slutade Ole Christian Veiby och som fyra och även det en liten överraskning kanske allra mest för sig själv, Mattias Adielsson/Andreas Johnsson.
Det här blev bättre än vad jag kunde drömma om!
Vi har haft en problemfri resa och våra tider har varit i närhet med de absolut snabbaste i klassen. Att kunna vara med och utmana i WRC2 är helt fantastiskt, menade en påtagligt rörd Adielsson.
Bland R5:orna/WRC2 körde Johan Kristoffersson in som sexa och förklarade.
Fortare än så här klarar jag inte av att köra, så är det!
Trots allt mer än godkänt för Johan och Patrik Barth. Senast RX-världsmästaren körde rally var 2016 och att ändå hänga på så bra visar att Johan har möjligheter att skaffa sig en karriär även i rallyskogen.

*
Nia slutade Mattias Jirvelius och två placeringar längre bak Johnny Andersson sin andra tävling med nya R5-Fiestan. Tätt efter körde Kjell Sandberg och Göran ”Spex” Lönnmark in och att man var nöjda var där ingen tvekan om. I fjor bröt dom direkt med Skodan.
Fy f-n vad gött, konstaterade en lättad Spex vid sista TK-in.
Lars Stugemo/Kalle Lexe blev 13:e R5:bil efter en bitvis strulig resa med Skodan.
Fick stanna och rensa luftfiltret från snö på Svullrya, berättar Lars.
Krångligt med rally men hade det varit enkelt hade det kallats för golf…

*

I J-WRC levererade Dennis Rådström/Johan Johansson en jättefajt med trots allt mer meriterade J-ERC-vinnaren Emil Bergkvist/Ola Fløene. Trots att Emil stod upp mot slutet blev det ändå hemmaseger.
Det är helt obeskrivligt! Det känns helt sjukt att vi lyckas få ihop en seger, säger en glad Dennis.
Vi vet hur snabb Emil är och vi trodde inte att det skulle gå…
Emil var så klart lite besviken över att inte kunna ta ännu en R2-seger i Rally Sweden. Efter sista sträckan skilde lite över sju sekunder till Dennis fördel.
Stort grattis till Dennis, han gjorde detta jättebra, gratulerade Emil.
Vi har gjort vårt bästa. Det fanns inte mer att ge här på sista sträckan.
Till Emils försvar så har han haft minimalt med tid i Fiestan medan Dennis har en säsong i J-WRC med sig i ryggsäcken.
Jag hade hoppats att vi skulle komma in i bilen lite snabbare och hitta rätt med inställningarna, men det är som det är och vi visade bra fart hela helgen. Nu jobbar vi vidare på att få ihop alla pusselbitar för resten av säsongen, avslutar Emil.

*

Vad säger man då om Thierry Neuville? Inte så mycket, redan fjol visade belgaren att han är ett världsmästarämne och hade inte ett dumt betongräcke ute på Färjestad ryckt bort ett hjul hade det blivit seger redan då.
Nu klar VM-ledning med elva poäng för Sebastien Ogier och jag tror också att han blir den store Ogier-utmanaren 2018. Känns som att Toyota-trion Ott Tänak, Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi har för mycket småstrul för att på allvar vara att räkna med i fajten om ett guld ända in i kaklet.

Tror istället att största hotet kommer inifrån Hyundai själv och tänker så klart på Andreas Mikkelsen. Att det snart blir första Hyundai-segern för honom och Anders Jaeger är helt klart men över tid tror jag Neuville har större möjlighet att sno ihop paketet. Men som jag brukar säga, jag har haft fel förr…

*

Med fem raka VM-titlar har Sebastien Ogier så klart inte mycket kvar att bevisa, vann i Monte Carlo men i Värmland gick det inte alls fransmannens väg. Visst hade han en nackdel av att spåra i snön på fredagen men att tappa så mycket tid som han gjorde pekar mer på att han och M-Sport/Ford inte alls gjort hemläxan lika bra som Hyundai. Hela dagen gnälldes det över att det inte var plogat på sträckorna när han startade med #1 på sin Ford. Ingen tvekan utan att han helst velat åka hem och att Rally Swedens VM-status även borde ifrågasättas. Det lustiga är att 2016 lyste vintern till stor del med sin frånvaro i Värmland och även då reagerade Seb.
Kan inte Sverige leverera ett riktigt vinterrally så kanske…
Hur vill du ha det Sebastien, ska det vara snö eller grus?
I år var Ford-stjärnan precis utanför topp-tio och då togs beslutet (av vem är lite oklart) att gå ”all in” på sista sträckan med sina fem möjliga bonuspoäng. För att få maximalt bästa förutsättning för att knipa extrapoängen, körde Ogier medvetet in försent i tidskontrollen. Med bästa möjliga startposition körde han sedan in med näst bästa tid och fick för detta fyra poäng (en försvann när han föll utanför de vanliga VM-poängen) istället för garanterat noll om han startat där han skulle. Blev många upprörda röster över detta men jag förstår faktiskt inte varför. Inget otillåtet alls att göra så här, kanske inte toppen av sportsmanship men i den miljonrullning som Rally-VM är förstår jag att man vill tänja på alla gränser.

*
Måste även nämna Craig Breen och Mads Østberg som båda visade att C3 WRC precis som jag misstänkt inte alls är en bil som kan räknas bort. Tyvärr ser det ut som att det istället är Kris Meeke som har svårt att växa in i den bil han själv varit med om att utveckla. Inte alls bra för ”The Ulsterman” att Mads med bara några futtiga mil i bilen varit snabbare hela tiden. Är helt säker på att detta inte var sista gången vi såg honom och Torstein Eriksen i röda teamkläder. Kanske redan till Portugal där faktiskt Mads 2012 tog sin första och hitintills enda VM-seger…

*
och försöker summera Rally Sweden men det är så mycket intryck som snurrar i skallen att det känns som en nästan omöjlig uppgift. Kanske bäst att göra som amerikanen, ”let´s call it a day”,  slå ihop datorn och sedan längta till februari 2019. För med årets rally måste hela funktionärsstaben, bakom Glenn Olsson, ja hela Värmland ta åt sig äran av att än en gång arrangerat ett i mina ögon helt felfritt WRC-event. Bortsett från gnällfisarna Ogier och Ott Tänak (han var faktiskt ännu gnälligare än Ogier) har övriga fattat grejen med ett vinterrally, då är det snö och is på sträckorna. Som Glenn Olsson sa efter att ”surfabriken” Ogier/Tänak spridit sina åsikter direkt i radion.
Blir svårt att ha en plogbil i 180 kilometer som kör framför rallybilarna…
Istället övertrumfade resten av deltagarna varandra om hur fantastiskt fint årets rally varit och det vågar jag lova, kanadensarna måste få dj-ligt svårt att övertyga FIA/WRC-gubbarna om det lämpliga i att flytta seriens enda vinterrally dit. Nu har värmlänningarna levererat och tror faktiskt att det är bättre att man där borta fokuserar på ishockey och annat inte lika väsentligt som ett VM-rally.

*
Till sist en tacksamhetens tanke till TV5 som lagt beslag på rättigheterna att sända något sorts vinterlekar från Sydkorea. Därmed fick SVT både tid och resurser över för att kunna visa rally när det är som bäst. Har haft lite svårt att följa alla de ambitiösa sändningarna men eftermiddagens sammandrag kollade jag på. Konstaterar enkelt ”Jonas Kruse for president” om ni frågar mig!

*

I morgon blir det transportsträcka mot HörbyMotorbloggen återkommer först på tisdag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *