Det blev Sordo i WRC-Hyundai nr 2, PG sadlar om till rallycross och rally allt längre bort, asfaltexperter till Tudor City Race!
Bara minuter efter att jag tryckt på ”publicera” för gårdagens Motorblogg kom där mail från Hyundai och basen för deras WRC-satsning Michel Nandan. Här berättades att man beslutat att låta Dani Sordo ta Juha Hänninens plats i ”Hyundai 2” i nästa WRC-event, Rally Argentina. Sordo var lite sur över att man inte verkade uppskatta hans två sträcksegrar i Portugal och menade istället att han självklart skulle bli Neuvilles ”sidekick” i Sydamerika. Uppenbarligen klarade inte Nandan att stå emot och Hänninen får kliva ur och nu nöja sig med att köra ”reccien” och ur kul är det på en skala…
Egentligen hade man hoppats på tre bilar i Argentina, men logistiken satte stopp för detta. Nandan vill förklara sitt beslut.
– Kände att det vore orättvist att inte ge Dani en andra chans med tanke på hans ” excellent performance in Portugal”.
Spanjoren tackade så klart och tog emot.
– Är mycket tacksam att teamet gett mig chansen att tävla i Argentina och hoppas på mycket ”support” från mina fans.
– Min förhoppning är att jag ska hjälpa till ytterligare i i20:ans utveckling…
Hänninen var politiskt klok och ”surade” inte över de ändrade planerna.
– Stöder helt beslutet även om jag hade älskat att själv tävla där. Nu får jag istället inrikta mig på att supporta Thierry och Dani innan jag själv är tillbaka i Rally Italy Sardegna!
Vet inte om Spanien och Finland någon gång befunnit sig i krig med varandra? Om inte så är det säkert inte långt borta nu…
*
Stridsyxan från Rally Portugal mellan WRC-teamen och promotorn är inte nergrävd, tvärtom verkar det som. Innan månaden är avslutad ska parterna träfas och reda ut problemet med ”filmerna” från bilarna.
En källa menar.
– Det som hände i Portugal krossade förutsättningarna om en uppgörelse och nu står vi längre i från varande än på länge!
Var och när mötet ska äga rum är inte spikat men båda parterna är överens att inte lämna ”bordet” förrän man nått en överenskommelse.
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt inte riktig vad dom bråkar om trots att jag läst igenom artikeln i Autosport flera gånger. Det handlar om för vem och när materialet från bilarnas ”in och out cameras” ska vara tillgängligt. För detta är man beredd att riva upp himmel och jord, inte utan att ”VOC-såpan” får lite perspektiv. Menar om VM-gubbarna kan tjafsa om trams, varför ska man inte kunna göra det längre ner i näringskedjan…
*
2014 blir ett hektiskt år för Richard Göransson med GT-körande, STCC och Rallycross på programmet. Tyvärr råkade Richard ut för en krasch redan under premiärtestet av GT-Mersan på Nürburgring. En sån där olycka som bara kan inträffa på Nürburgring då hela banan var torr men en enda kurva var blöt utan förvarning och räckena står nära.
– Det var grymt olyckligt. Jag klarade mig utan skador men bilen blev ordentligt stukad. Att fara in i räcket i drygt 170km/tim är inget man vill göra frivilligt, konstaterade Göransson efteråt.
Nytt för i år är att Richard kör Mercedes SLS AMG GT3 för teamet ROWE Racing istället för den BMW Z4 GT3 som han kom tvåa i förra årets 24-timmars med. En ny typ av bil som kräver lite träning att bli van med.
– Mercedes bilen har framförallt lite längre hjulbas och större motorvolym (6,2 liter). Bilen har ett betydligt lugnare beteende på banan och det är mer vrid i motorn än vad jag är van vid. Men det har gått bra och jag tycker att farten börjar komma!
*
Äntligen lite nytt från PG Andersson, men tyvärr inget på rallysidan. PG slår följe med Ramona & Co och provar rallycross under 2014. På bilden är det dock PG som visar Richard Göransson hur man kör rally på snö.
Nu ser det inte ut att bli full satsning utan till att börja med bara tre tävlingar i SM och kanske EM på Höljesbanan.
Det är hos hårdsatsande Marklund Motorsport som P-G Andersson får möjlighet att åka rallycross med en VW Polo. Det officiella Volkswagen-teamet i rallycross-VM, kommer även att köra en bil här hemma jämte VM-åkandet som sköts av Anton Marklund och Toomas Heikkinen.
PG körde senast rallycross i EM-deltävlingen i Höljes för två år sedan med en åttonde plats som resultat. Tre tävlingar är klara för året, men det kan bli en fortsättning förklarar PG för Värmlands Folkblad.
– Det är fortfarande inte helt klart, men de tre första kommer jag köra i alla fall, berättar Årjängsåkaren och fortsätter.
– Även om Supercar- klassen i SM kanske inte blir så stor ska det bli riktigt kul att få mäta sig med bland andra Johan Kristoffersson, det är en av de absolut snabbaste förarna vi har. Jag hoppas på bra fajter!
Som avslutning kommer det som jag känner som ett riktigt nackslag mot oss ”rallylovers” när PG svarar på frågan om det är rallycross som gäller framöver?
– Ja, rally känns helt borta. Dyker det inte upp något fantastiskt erbjudande så är det rallycross som jag siktar in mig på.
Alltså va f-n är det det som händer, måste alla helt plötsligt satsa på rallycross? Inte utan att det känns lite som i mitten på sjuttiotalet då massor av rallyåkare bytte spår till ”nymodigheten” . Vad hände, jo det gick inflation i både tävlingar, banor, förare, bilar och inte minst bråk vilket fick till följd att publiken svek. Är vi på väg mot samma bubbla igen?
*
Måste erkänna att jag hade lite dålig koll på Tudor City Race som körs på Rollsbo Industriområde utanför Kungälv den 21 april/annandagspåsk. En asfaltsprint på totalt 22,5 km där varvet är 2,5 kilometer och det körs tre gånger tre. Ansvariga är Älvbygdens MK och Göteborgs MF. I dag är där fyrtiofem anmälda och glädjande nog även tre snabba skåningar. Eslövs Fordåkare Anders Karlsson (bilden, kan hända fel bil då han har byggt ny Escort…) får sällskap av Hässleholmsduon Ebbe Nilsson och Rolf Grybb.
Arrangören vill ha ännu fler förare till Kungälv för att dela på det digra prisbordet och Conny Hansson tycket till och med att ”Silver-VOC:en” hade gjort sig där. Conny skrev bland annat ,”Vi har ett stort prisbord som presenteras på Tudors hemsida + mer från andra sponsorer. Du är välkommen att åka så vi får fler asfaltsexperter från söder, några har redan anmält sig.”.
Där ser du Roland en kille som har klart för sig, eller hur tolkar man annars ” …fler asfaltsexperter från söder”. Sug på den du!
Hej, Tommy! Kött på benen. Innan ens Finland fanns som eget land likaså dagens Spanien. belägrade vikingar dagens Sevilla under så lång tid att jag nu glömt hur länge. Så vi kan väl säja att de varit i krig med varandra. Sen tror jag att det är helt riktigt PR-mässigt att låta Dani åka, även om Argentina och Finland har Tangon gemensam. Det finns ju ett naurligt och industriellt samband och samarbete mellan Spanien och Argentina som inget annat land har. Samma språk (dialektala skillnader) och en stor del av Argentinas befolkning har sydeuropeiskt ursprung. Så alltså PR-mässigt riktigt. Ta nu Roland med dej och åk upp till Göteborg och visa dem i Volvos hemstad hur en VOC ska köras på asfalt!
Björn ”Skoda” Nilsson
Hej.
Tack för historielektionen och du har så klart en point i det där med Spanien/Argentina. Men vi nordbor måste hålla ihop…
Blir inget med Göteborg för mig, har ett jobb att sköta och där ingår tjänst i påsk. Men Roland har inget att skylla på!
MVH o ha det bra i värmen
Tommy
PR-mässigt år det nog riktigt med Sordo i Argentina, men det brukar tyvärr alltid va ett
svagt startfält i Argentina så Sordo kanske tänker på lättplockade poäng. Tycker personligen att tävlingar med svaga startfält skulle bort ur VM-serien tex Argentina o Mexico!
Sordo har väl visat i sina båda framträdanden i Monte Carlo och Portugal att han är klart snabbaste Hyundai förare hittills i år iaf, så för mig är det självklart att han ska köra. Sordo är ju minuter snabbare än Hänninen på ett rally. Snabbaste ska köra så vi slipper en smal topp och resultat där dom som ligger 4-5:a är 5-8 minuter efter. Snabbast ska köra och inte något socialt dravel som med lille Wilson som fick puttra runt i farsans Fordstall i flera år t.ex. Det var ju på den tiden när din favorit PG fortfarande var ung och fräsch, och han m.fl. hade ju kunnat gjort ett mycket bättre arbete om inte denna ”far o son relation” hade bromsat dessa förutsättningar.