Deltävling 2 i Supercupen ställs in, Covid-19 hos Toyota efter Monza, tuffa restriktioner än så länge, C3 Rally2 visad, Loeb får spanjorska som ökenkompis, nya Subaru-rykten, Opel inne på sluttester och VW:s beslut att sluta med motorsport hyllas av ”motorman”!
Efter gårdagens av alla kommentarer att döma tydligen mycket uppskattade SM-dröm så började denna dag lite tråkigare.
– Vi ställer in deltävling 2 i Supercupen, Tierpsrundan den 30 januari, meddelar tävlingsledare Jörgen Joons.
– Det går tyvärr inte att genomföra tävling som det ser ut i landet nu!
Vet inte om så väldigt många blir överraskad över detta ansvarstagande beslut, jag blev det i alla fall inte. Därmed uppskjuts premiären för cupen till Sandviken och Vinterpokalen den 20 februari innan Lima MS och ”LBC-Ruschen” avslutar vintersäsongen den 13 mars.
Hävdas ju ofta och även ganska högljutt hur fel det är att inte rally får arrangeras i stort sett som vanligt trots Covid-19. Argumenten för detta är främst att sporten bedrivs utomhus och över stora områden plus att rallyfolk på något konstigt vis bättre än andra, skulle förstå vikten av att hålla avstånd. Vet inte om dagens besked från Toyota Gazzo Racing punkterar detta, men efter ACI Rally Monza med skyhögt hårdare Covid-19 regler och arrangemang för att förhindra smittspridning än någon svensk tävling någonsin, så blev ändå två av teamets medlemmar smittade.
– Vi kan idag bekräfta att två teammedlemmar har testats positivt för Covid-19 efter vår rutinmässiga efter-resa test från Monza, berättar ledningen för TGR
– Båda fallen har bekräftats även efter en andra test!
*
I samma ämne så har nu Södra BF tagit beslut att ställa in sin årliga prisutdelning/konferens, ”Konferens Syd” som annars skulle arrangerats i Malmö januari. Själva prisutdelningen hade ju annars blivit en ganska snabbt avklarad historia då i stort sett all tävlingsverksamhet legat nere under 2020.
Riksidrottsförbundet och SBF publicerade i onsdags en nerkokad version nav FHM:s nya restriktioner som gäller från och med måndag och fram till 2021 06 30. I korthet så innebär det att det är förbjudet att arrangera tävlingar för personer födda 2004 eller tidigare. Men samtidigt så skriver man även, ” RF arbetar aktivt för att myndigheten löpande ska se över begränsningarna råden innebär”. Här dyker även detta upp som det snackats om sedan flera veckor tillbaka, ”Tävlingar där utövarna utgör deltagare i Ordningslagens mening (tävlingar på väg, i skog, på vatten, naturis eller snö)” och det är i detta stycke som det förhoppningsvis kan komma lättnader för till exempel rally. Annars är det inte så uppiggande med texter som ”Minimera antalet personer som närvarar samtidigt eller på annat sätt undvika trängsel. Avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar.”.
*
Nu har även Citroën konverterat sin framgångsrika R5-C3 till att passa in i nya Rally2-reglementet. Nytt namn är ganska logiskt C3 Rally 2 och då ingår även en ”facelift”. Nu nöjer sig inte ”The Red Army” med att piffa upp utsidan utan under våren planeras minst sju punkter där bilen förbättrats mot vad Mads Østberg hade till förfogande i år. Bland annat kommer ny mjukvara till motorn, ny front, ny framdifferential och så det bästa, alla uppdateringar är gratis för de som köper C3 Rally 2 redan idag.
*
Fylls på i listan över deltagare i nya Extreme E och nu har även Sebastien Loeb fått reda på vilket tjej han ska bilda team med. Det blev spanjorskan Cristina Guiterrrez som blir förare nummer två i X44 som har Formel-1 världsmästaren Lewis Hamilton i ryggen. Så här långt ser ”Driver´s line up” för Extreme E ut så här.
ABT: Mattias Ekstrom; Claudia Hurtgen
Acciona: Carlos Sainz Sr; Laia Sanz
Andretti United: Timmy Hansen; Catie Munnings
Chip Ganassi Racing: Kyle Leduc; Sara Price
HWA: TBA
Rosberg Xtreme Racing: Johan Kristoffersson; Molly Taylor
Techeetah: TBA
Veloce Racing: Jamie Chadwick; TBA
X44: Sebastien Loeb; Cristina Gutierrez
*
Nu blossar återigen rykten upp att Subaru är på väg tillbaka till WRC när nya hybridreglementet börjar gälla 2022. Om så blir fallet ska alla ” Blue Fans” tacka Toyotas högsta bas Aki Toyoda för detta då han ända sedan Toyota gjorde comeback i WRC jobbat för att fler japanska tillverkare ska göra dom sällskap.
Vad gäller Subaru har han ett trumfkort då Toyota äger 20 procent av aktierna i Subaru Corporaiton. Ett krux har varit att FIA inte lämnat någon lucka för att använda boxermotor som Subaru har, men detta ska nu vara möjligt enligt källor i Japan. Nu är det dock bråttom att slå klubban i bordet då FIA måste ha in anmälan till WRC 2022 senast den 18 april.
*
Mångal lyfte på ögonbrynen när Opel presenterade en egen Rally4-bil byggd på nya Corsa. Bedömare trodde att den tyska rallyverksamheten skulle läggas i malpåse och att det skulle bli Peugeot som svarade för den delen i PSA-koncernen som numera även äger Opel. Så blev det inte utan nu är nya Corsan inne på sluttesterna för att kunna levereras i början av nästa år. Just nu är Opel Motorsport inne i en intensiv testperiod för att kunna leverera e vinnare diket till kunderna.
– Vi har en Corsa Rally4 på väg hem, slå os en signal om intresse finnes, hälsar danske Peugeot-profilen Brian Madsen som även ansvarar för Opels motorsportengagemang på andra sidan Öresund.
*
I går satte jag eftermiddagskaffet i halsen när det i mitt flöde dök upp en rubrik, ”Volkswagen fattade årets enklaste beslut”. När jag noterade att rubriken hörde hemma i extremt bil/motorsporfientliga Dagens Nyheter såg jag framför mig en MP-stämplad långskäggig reporter som med skadeglädje noterat Volkswagens beslut att sluta med allt som har med motorsport att göra. Men döm om min förvåning när detta inte stämde utan detta var kortskäggige Erik Wedbergs åsikt som dessutom jobbar på biltidningen Teknikens Värld och vars texter ibland även hamnar i DN. Alltså en motorman som hyllar ett beslut som går på tvärs emot vad troligen/förhoppningsvis den största delen av läsekretsen i hans huvudtidning tycker. Vågar inte tänka på hur min kamrat, saligen avsomnade TV-reportern PeO Kjellström till höger om Louis Moya och mig själv, reagerat på artikeln, han hade garanterat inte blivit glad. Nerkokat bygger Wedbergs resonemang på att motorsporten inte tillför utvecklingen av nya bilar ett enda dyft. Allt förblindad av elbilar och som han konstaterar, ”Få potentiella elbilskunder bryr sig om varvtider”.
Att nu VW slutar med motorsport konstaterar han med, ”Äntligen!” för att sedan lite hånfullt för oss som gillar motorsport referera till Rally Monza, ”Förra helgen var det till exempel roligt att se världseliten i rally krypa fram längs de italienska alpvägarna men ändå halka ner med rumporna före i dikena eftersom de gjort sämre däckval än en stockholmare i årets första snökaos.”. Att Wedberg är jämförbar med de stockholmare som han också nämner står helt klart när han skriver att motorsport är helt förbjudet i Schweiz. Om resten av texten är lika dåligt underbyggd som detta är det bara att beklaga. Jag kan bara nämna att landets största rally, 61:a upplagan av Rallye International du Valais skulle ha körts som vanligt den 15-17 oktober om det inte varit för Covid-19. En tävling ingått i ERC flera gånger och som haft schweizaren Olivier Burri som segrare nio gånger. Övriga segrare är bland annat Esapekka Lappi och så även Per Eklund i par med Hans Sylwan. 1981 vann Arvika-föraren rallyt med en Toyota Celica 2000 GT alltså för 39 år sedan, så det där med förbud mot motorsport är nog okänt för de flesta utom Wedberg. Att branschen för biltidningar krymper är faktist inte så konstigt när tongivande medarbetare intar en som jag anser, väldigt tråkig attityd mot åtminstone en stor del av läskretsen.
*
Med detta önskar jag trevlig helg och i morgon finns viss risk/chans att Motorbloggen uteblir då jag har fulltecknad jobblördag.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33