Delade meningar om Rally2 Plus, Neuville hotar att sluta efter årets säsong, Carlberg laddar som fabriksförare för ERC Juniors, Simon/Jörgen startklara, analys av ”tjuvträning”, ny sprintcup i väst, SSRC tvingades ta in ny arrangör och biljetter släppta för både Höljes och STTC.
Än har inte alla, ska man var helt ärlig nästan inga dimmor alls skingrats efter FIA-beslutet att hybrid-delen i Rally1-bilarna ska försvinna 2025. Hur allt rent praktiskt ska ske har inte meddelats, kanske teamen har fått veta men för den breda allmänheten är det mesta oklart.
Nu visar bland annat Jari-Matti Latvala lite oroatt en kommande Rally2 Plus-bil faktiskt kan bli vassare dess motsvarighet i WRC. Efter att hybriden plockats bort tappar bilarna runt 200 hästkrafter mot dagens (510 hk) när maximal power levereras från batteriet. Med framräknade 330 hästkrafter skulle Rally1 bara få runt 30 hästkrafter mer än en Rally2 Plus. Dessutom med bättre aerodynamik hos lillebror mot i dag, paddelväxlar och lägre vikt skulle det inte vara omöjligt med Rally2 Plus överst på pallen. Ett scenario som inte alls uppskattas av varken Toyota, Hyundai eller M-Sport. Latvala medger dock att något måste göras för att få in fler team i ”högsta klassen” men är samtidigt orolig för att balansen i WRC kan rubbas. Han är inte beredd att öka kostnader för Rally2-bilar då det enligt honom kan komma att bita FIA i svansen när fler privatteam hoppar av på grund av att klassen blir dyrare.
Lika positiva som de andra är negativa är vissa av dagens Rally2-piloter konstaterar DirtFish. En som de pratat med är Emil Lindholm, Hyundai som gör sitt fjärde år i WRC2.
– Jag gillar nya konceptet och tror att det kan komma att få fler privatåkare till högsta nivån, menade Lindholm.
Hans Hyundai-kollega Teemu Suninen är mer försiktig och är mån om att inte Rally2 fördyras och därmed få färre tävlande än idag.
–Det finns ingen anledning att ändra och att föra Rally1 närmare Rally2 och WRC2 är redan en bra andra nivå som inte behöver ändras. Om Rally2-plus är konkurrenskraftig mot Rally1-bilar, så är det möjligen värt att överväga.
Han befarar samma scenario som när WRC 2017 introducerades och de utgångna WRC-bilarna fick köras i egen klass. Noll intresse för detta visade det sig. Även Oliver Solberg har fått göra sin röst hörd som även han är lite orolig för att WRC2 är det som får stryk.
– Det finns en anledning till varför så många har råd att köra där och varför det finns så många bilar, menar Oliver.
– Jag tror att det är viktigare att WRC-reglerna ändras istället för de som gäller Rally2. Men okej, det är svårt för mig att säga vad som är rätt…
Om fler tillverkare kommer in i WRC skulle det öka möjligheten för andra i WRC2-toppen att få ”fabriksbil” kan man utläsa hos Solberg
– Det skulle ge en stor möjlighet för förare som mig själv!
*
En som funderar i motsatt riktning är ledaren i WRC, Thierry Neuville. I en intervju med franska Autohebdo låter han påskina att detta kan bli hans sista säsong i WRC.
35-åringen är för närvarande inne på sin 13:e säsong i rad som WRC-förare och har slutat som tvåa i mästerskapet vid fem olika tillfällen: fyra av dem med Hyundai. Helst vill han då avsluta med att bli världsmästare och så här långt ser läget bra ut. Något som kan få belgaren på andra tankar, kan vara ett nytt reglemente avslöjar han.
*
Calle Carlberg från Nässjö gör Mille Johansson, Katrineholm sällskap i ERC Juniors och har som belöning för segern i ”ADAC Opel Electric Rally Cup Powered By GSE” kunnat skriva kontrakt med Opel Motorsport för alla sex deltävlingar. Vid sin sida i Opel Corsa Rally4 sätter Calle norska kartläsaren Jørgen Eriksen.
– Det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse. Att få fullt stöd från ett fabriksteam med tester, ingenjörer, service och mycket mer. Det är något jag har arbetat för sedan jag började med rally. Våra planer är satta för året och jag längtar efter att hoppa in i bilen under första deltävlingen i Ungern, berättar Calle.
– Efter att ha vunnit SM-guld 2021,under vår rookiesäsong, kände vi oss redo för EM på grus, men vi saknade fortfarande erfarenhet på asfalt. Därför valde jag istället Opel-cupen. Många svenskar före mig har gått samma väg som till exempel Emil Bergqvist och Tom Kristensson, fortsätter Calle.
– Vi behövde erfarenheten på olika typer av asfalt och vägar ute i Europa, precis vad cupen gav mig. Från släta tyska vägar till flytande sträckor i Frankrike och knepiga ojämna sträckor i Tjeckien. Allt i en enhetsklass vilket innebar att det bara var föraren/kartläsaren som kunde påverka resultatet.
Att det blir en utmaning av grövre kaliber än med e-Corsan där pappa Torbjörn skötte notläsandet är Calle ödmjukt medveten om.
– Vi vet att nivån förmodligen kommer att vara något vi aldrig upplevt tidigare, men vi har teamet, bilen, mekaniker och partners bakom oss som stödjer oss till 100%. Nu är det upp till oss i bilen att prestera på den nivå som krävs. Vi är inte här för att bli tvåa och kommer att ge allt för att ta hem mästerskapet!
Calle och Jørgen har redan påbörjat tester, i Österrike på asfalt och i nästa vecka väntar grus.
*
Strax efter klockan 17.00 är det dags för ”SS1 Johnsdorf Flugplatz”, nio kilometer lång och inledningen på ”ADAC Rallye Erzgebirge”.
Efter detta är det ytterligare tre sträckor (egentligen bara en då alla körs dubbelt) och 36 kilometer senare kan Simon Andersson/Jörgen Jönsson med Renault Clio Rally4 gå till kvällsvila. Så även pappa Mats Andersson (bilden) som är ”chefsingenjör” på #23.
I klassen RC4 med 15 startande har Eslöv-Hörby-kombon sällskap av danska Peugeot-kollegorna Lasse Karlshøj/Isabell Jørgensen Kvick med #37 på sin ”Pegga”. I nästan lika stora klassen RC2 (13 bilar) finns där två danska utmanare till de mer favorittippade hemmaåkarna Marijan Griebel, Julius Tannert och Björn Satorius. Det är Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Glad Sports Citroën C3 Rally2 och Jan Petersen/Mads Dalsager med R5 Skoda.
*
Om arrangören kommit tillrätta med ”tjuvträningen” har jag dålig koll på, men i går fick jag en liten analys av en som har god insyn i både hur tävlande och ”publik” tänker. Min källa önskar vara anonym (jag vet vem det är) men vill ändå framföra sina tankar, vilket jag också tillåter. ”Låter osannolikt att de skulle vara så många förare som kör sträckorna i förväg nere i Tyskland. De bör väl vara samma som i Sverige misstänker jag. Gamarna som ska hitta sin bästa sväng att stå i? Det har ju blivit stort i nästan alla länder i Europa att göra så, sedan de ”lärt” sig från oss i Skandinavien att göra så här. De boende på en annars lugn vägsträcka har helt plötsligt 40-100 extra bilar på en dag utanför huset. De uppskattas såklart inte av alla. Viktigt då för de nio tar tillstånden att saftigt med detta meddela att där kommer att bli betydligt mer trafik på vägen omkring tävlingshelgen. Och just detta kan då en oförstående arrangör tro är tävlande som tränar.Vilket de såklart också kan vara. Vill bara ge en vinkel till problemet…”.
*
I går presenterades ännu en lokal rallycup, ”Fyrklöverns öppna Sprintcup”. Fyrklövern innehåller Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC.
–Detta ska vara en enklare cup med mindre billigare tävlingar inom en 10 mils radie, med avslutningsfest/prisutdelning, förklarar Säffles representant Fredrik Erixon som fortsätter.
– Cupen består av fyra sprinttävlingar två på grus och två på asfalt. Efter avslutad cup kommer en middag på central ort att hållas för de tävlande där prisutdelning kommer ske samt ett prisbord till ett värde av 20 000 kr kommer delas ut.
Kul inslag i nyheten tycker jag är att man även tänker lite på att stärka klubbkänslan, något jag efterlyst i många år och instiftar ”Klubbkampen”.
– Tävlande från dessa fyra klubbar samlar in poäng till sin klubb och en vandringspokal kommer att delas ut till den vinnande klubben, berättar Erixon.
Tillåtna bilar blir de från klasserna: Otrimmat (VOC, Grp F, Grp E, Grp N-1600) A, B, C Förare
2WD A, B, C Förare
Appendix K A, B, C Förare
Ungdom
Kalendern ser ut så här,
7 april BDS-Racet
31 augusti Åmålsracet
5 oktober AP-rundan
?? Bengtsfors
*
Lite tidigare har nya Sydsvenska Sprintrallycupen (SSRC) varit med att presentera sin kalender, men där man nu tvingats till en förändring berättar Thomas Borssén.
– En av arrangörerna var Falköpings MK men där yttre omständigheter som klubben inte kan råda över, har tyvärr gjort att det uppstått betydande svårigheter att få till ett bra arrangemang.
Efter diskussion med cupen har därför beslut tagits att backa ur SSRC.
– Istället träder Bengtsfors MC i norra delen av vackra Dalsland in som arrangör. Klubben är sedan några år tillbaka en van arrangör av korta och kompakta tävlingar som har varit mycket populära bland tävlande, menar Borssén.
Tävlingen körs den 7 september och erbjuder en riktigt fin rallysträcka som körs två gånger. Planen är att köra med gångavstånd från serviceområdet.
*
Idag släpptes biljetterna till World RX i Höljes och samma sak för STCC som faktiskt ska köras i år om allt går i lås. Premiären körs i centrala Göteborg på en 625 meter lång ”Head2Head-bana” berättar en mycket nöjd Micke Bern, VD för STCC.
– Vi kommer att bjuda publiken på två dagars fullspäckat schema med dubbla tävlingsheat, ett underhållningsområde med gratis entré, simracing, utställningar och stuntshower. Vi skriver ett historiskt nytt kapitel för nationell motorsport och vi gör det på bästa tänkbara plats!
Inne på evenemangsområdet och depån som är öppen för allmänheten, kommer publik att kunna träffa förare och team, köra STCC ESPORTS och träffa många av STCC:s partners. Men även få uppleva FMX Show med MX-motorcyklar, kolla artistuppträdanden och utvalda gäster får åka hot laps runt banan med STCC-förarna.
*
Trevlig helg önskar jag och ingen Motorbloggen lördag, jobbdag väntar!