Därför var DMACK så bra i Polen, enhetsdäck i WRC(?), dags för BRC och tips inför SM i karting!

BloggDMACKNär Ott Tänak var på väg mot seger i WRC Rally Polen var det mycket som stod på spel. Inte bara att Tänak skulle ta sin första seger i Rally-VM utan även att förbannelsen som vilar över M-Sport med tre och ett halv år utan WRC-seger skulle brytas. En annan svit som brutits hade varit Michelins dominans i VM-serien som varit obruten sedan slutet av 2010. Att den DMACK-försedda Fiestan var så nära att bli historisk, förstördes dock av en dj-la sten på näst sista sträckan. Talesättet ”tvåan är förste förloraren” känns oerhört passande i sammanhanget.
Många blev säkert förvånande över att den lilla däcktillverkaren nu på allvar utmanar jätten Michelin och även Pirelli, som dock spelar en delvis underordnad roll i WRC. Nu analyseras det för fullt vad det berodde på att Tänaks däck fungerade så bra i Polen och första pusselbiten föll på plats var när Pirellis Fiorenzo Brivio lämnade Italien för att börja hos DMACK. Nästa bit i pusslet skedde med flytten av tillverkningen från Kina till etablerade Cooper Tyres i Wiltshire i sydvästra hörnet av England. Här började så Brivio blanda ihop olika gummiblandningar för att kunna göra det perfekta grusdäcket.
Till Polen kom så ”DMG+2” vilket visade sig vara perfekt för deras snabba grusvägar. Källor i branschen avslöjar nu att DMACK:s soft var ”softare” än konkurenternas vilket fungerade perfekt även när det som på söndagen blev blött. Däcken som inte fungerade så bra på Sardinien, den hårda varianten blev däremot ett trumfkort i inledningen av Polen-tävlingen. Men så var det den där dj-la stenen…

*
Nästan som en tanke eller om man är mer konspiratoriskt lagd efter Polen, så flaggar FIA och WRC för att man framöver åter kan inför ”enhetsdäck”. Något som tidigare förekommit i WRC men som försvann för några år sedan. Nu är det Michelin, DMACK och Pirelli som tillverkar dagens WRC-däck men i framtiden kanske det då bara blir en av dessa. Till Autosport säger promotorn Oliver Ciesla att detta att gå tillbaka till ett enda däckmärke är något man funderat på ett tag. Han ser både för och nackdelar med en återgång till däckbegränsning och lovar ett besked senast i slutet av månaden.
Volkswagens Jost Capito är mot däckbegränsning och menar att det är helt fel väg att gå. Han hyllar istället konkurrensen mellan dagens tre tillverkare.
Någon har däck som passar i ett rally och någon annan sedan ett passar bättre i nästa tävling, menar Capito och lägger till.
Det ger oss också variation i resultatlistan och jag tycker det är perfekt som det är!
Blir spännande att se vad FIA bestämmer, mitt tips är att det förblir som det är idag…

*
BloggAdielssonI helgen är det dags för ”a new round” i BRC, Brittiska Rallymästerskapet med det märkliga namnet ”Nicky Grist Stages”. Göteborgaren Mattias Adielsson i Vauxhall Motorsport Junior Rally Team är en av svenskarna på plats, Fredrik Åhlin och Robert Blomberg är de två andra. Plus ej att förglömma kartläsare Jim Hjerpe i Sindre Furuseths lilla Renault Twingo R2. En tuff utmanare till Adielsson med Andreas Johansson vid sin sida i Adam R2-bilen. Furuseth/Hjerpe var också den som vann klassen senast det kördes BRC. Tuff är inte bara konkurrensen,  även tävlingen i sig själv är en utmaning med både grus och asfalt.
En dag grus och en dag asfalt, det här blir riktigt tufft, menar Mattias
Nicky Grist Stages startar på lördag med grusetappen, åtta specialsträckor som tillsammans mäter 7,7 mil. På söndag är det sedan 9,5 mil fördelade över tio specialsträckor på asfalt.
Flat out är ett populärt uttryck hos rallyförare. Min plan är att gå för fullt från start, sedan får vi se hur tävlingen utvecklas, berättar Adam-föraren
Vi måste ju också vara smarta och tänka på att det är resultatet efter alla deltävlingar som är det viktiga, men vi kommer att göra en riktigt tuff satsning i den här tävlingen! 

*
Nu närmar sig SM i Karting, på fredag körs de första kvalen med start klockan 10.00 för att avslutas runt 18.00. Intressant är att det trots att det är ett Svenskt mästerskap, det finns förare från åtta länder ute i Åsum. På lördag är det nay kval och även då start 10.00. Själva finalerna sker sedan på söndagen där dagsprogrammet ser ut så här,
09:00 Förarepresentation
10:15-12:40 Förfinaler
14:00 Final Junior 60
14:30 Final Junior 125
15:00 Final Senior 125
15:30 Final OK
16:00 Final KF Junior
16:30 Final KZ2
En av många eldsjälar i Kristianstad Kartingklubb, Jörgen Andersson vill också ge lite tips till alla oss som inte läser kartingresultat till frukosten utan har som jag, lite halvdålig koll. Jörgen tipsar och först ut är Junior 60, inbjudningsklassen för unga förare och här siar Jörgen.
Här har vi #9 Caesar Kristiansson som ska vara med i täten och slåss om
vinsten Stort startfält gör bedriften stor om den klaras av.
Nästa klass är Junior 125, riksmästerskap juniorer.
Alexander Jeppsson med bil #4 kommer att vara i topp, absolut på pallen. Men se upp för
Johan Fröjd med nummer 96 kan överraska och blanda sig i, menar Jörgen.
I Senior 125, riksmästerskap för seniorer finns ingen Kristianstadförare men kolla gärna in #72, Michelle Hall från Klippan.BloggAlfred
I KF Junior, svenska mästerskapet för juniorer finns däremot Kristianstadåkare med vinstchans. Jörgen tror mest på?
#9, Daniel Vebster vill ju kriga i toppen och gör säkert det också och från Tomelilla men medlem i Kristianstad, Alfred Nilsson i bil #20.
Jörgen utvecklar sitt Alfred-tips.
– Alfred kör ju för landslaget i klassen Academy som normalt sett går gemensamt med
EM och VM. Det gör att han har skaffat mycket rutin. Alfred är nog den som är där för att bli svensk mästare och Daniel kanske på pallen!

Simon Ohln, Kristianstad Kartingklubb inför SM på Åsum Ring.
SM för ”Oväxlade bilar” är klassen för Sebastian Persson (#22) och Simon Ohlin (#38) (bilden) där båda är med för att vinna. Även Rasmus Lindh (#110) kan bli besvärlig liksom danskarna i klassen.
KZ2 är SM-klassen för växlade bilar och lockat världseliten till Åsum som bra genrep
inför VM i september.

Med fyra världsmästare de senaste åren på startlinjen blir det svårtippat och tufft för SM-förarna där tipsen går till Joel Johansson(#2), Viktor Öberg(#3)  och Benjamin Törnqvist (#5).
Benjamin har skaffat sig internationell erfarenhet och börjar närma sig toppen. Skulle inte förvåna om han blir bäste svensk, kanske på pallen, hoppas Jörgen.
Andreas Johansson(#10) får nog vara nöjd med att komma till final. Ett av klubbens affischnamn är Noah Milell som i det här tuffa gänget kan få svårt att blanda sig i toppstrid.

*
Mycket motor i Kristianstad kommande helg och är du inte sugen på att åka till Åsum och kolla karting så är det nostalgiskt till tusen ute på Råbelövs Slott när Kristianstad Grand Prix firar 60 år. Massor av gamla racerbilar, motorcyklar plus massor av annat motorgodis bjuds det på. Insläppet öppnar 11.00 på lördag. BloggRåbelöv
I dagens Kristianstadsbladet berättas om hur VM för sportvagnar flyttades från till just Råbelöv på grund av ungefär samma problem som i dag, markägarna. I Vä tvingades SMK Kristianstad begära tillstånd från många olika markägare medan det på Råbleöv bara var en. Godsägare Douglas Kennedy var mannen som gjorde tummen upp och resten är som man säger historia.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *