Danska framgångar i Belgien, comeback för Rally-NM, Sesks vann ”ERC Open”, ERC-vinnande Solans har inga pengar och brittisk ikon har tagit målflagg…

Vilken start nya danska rallyteamet GLAD Sport fick när man satte in bägge bröderna Madsen i belgiska Rallye de Hannut. Storebror Kenneth med Mette Felthaus till höger i R5 Peugeot var de som bäst utmanade totalsegraren Jourdan Serderidis i rallyt absolut bästa bil, Ford Puma Rally1.

Foto: GLAD Sport

Efter 15 sträckor skilde 2 minuter 18 sekunder mellan Madsens R5:a och nya WRC-värstingen. Tätt efter Kenneth och Mette (OK, över en minut skilde) slutade en ”modernare” R5:a, Skoda i händerna på hemmaföraren Cedric Hubin. Samma Hubin var ofin nog att putta ner Jacob Madsen/Line Nedergaard i Peugeot Rally4 till femte platsen totalt. Klassegern var däremot aldrig i fara och  detta nästan tre minuter före en hemmaåkare. Närmast för ”GLAD-duon” väntar nu starten för Dansk Super Rally den 9 april med Slagelse Rally.  Hit kommer säkerligen även Jan Petersen/Jeanette Kvick som i helgen tog in sin R5-Peugeot till nionde plats i klassen.

*

Funderingar på ett Nordiskt Mästerskap i rally har funnits i åtskilliga år och vad jag vet så var det 1993 som det senast genomfördes ett NM. Då hade man tvingats banta ner mästerskapet till en enda tävling och den utvalda blev SMK Hörbys TV-Svängen. Med segern i Grupp N före 21 medtävlare blev Gert Blomquist/Lena Lindberg Nordiska Mästare med en Nissan Sunny GTI-R och efter detta tog sagan om ett gemensamt mästerskap här uppe slut. Nu har dock tanken åter väckts till liv genom förbunden i de Nordiska länderna som beslutat att NM ska göra comeback.

NM kommer att genomföras som en del i FIA European Rally Trophy Scandinavia, ERT-S som är ett öppet mästerskap där alla tävlande från hela världen, i FIA-homologerade bilar kan delta, förklarar Rallyutskottets ordförande Janne Rydh.

Mästerskapet är öppet för alla nationaliteter men i NM enbart för förare från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Däremot har man även öppnat upp för nationellt homologerade bilar (GruppH med flera) från de här  fem länderna,

Två tävlingar på grus (Sverige och Finland) och ett på asfalt (Danmark) gör att förarna utmanas på olika underlag för att bli Nordisk Mästare, berättar Rydh.

– Tävlingarna kommer att genomföras som internationella tävlingar med tillägg för nationella klasser och de nationella licenserna kommer att gälla i hemlandets tävling!

Tre tävlingar alltså och fördelade enligt följande.

27-28 maj South Swedish Rally (Sweden)

17-18 juni Pohjanmaa Ralli (Finland)

9-10 sept Sydhavsrally (Denmark)

Om det finns frågor på mästerskapet så bör svenska förare vända sig till Södra BF:s ordförande Magnus Månsson som är svensk kontaktman för serien.  Samma uppdrag har Peter Bentsen för Danmark. Kontaktmännen kommer inte enbart att hjälpa till med egna landets tävling, utan även förmedla kontakter och hjälpa de som vill tävla i de andra länderna. 

Alla tävlande ska inte behöva lösa alla frågor själv vad gäller resor och boende, menar Rydh som nu hoppas få bättre snurr på mästerskapet än sina föregångare.

*

Foto: ERC.com

Var lite slarvig i går i rapporten från ERC-premiären Rally Serras de Fafe och jag missade några klassvinnare. I nya klassen ”ERC Open” körde tidigare Junior-WRC-föraren Martins Sesks med Renars Francis hem segern med en  Skoda Rally2-kit. Ingen sekundstrid om klassegern då tvåan var knappt nio minuter långsammare. Att ”hemmabygget” i Skoda-kostym fungerade fint bevisade lettlädnaren genom att köra in som sjua totalt. I klassen för Rally4-bilar blev det en knall som segrade då spanjoren Oscar Ortiz Palomo körde ifrån betydligt mer tippade Andreas Mabellini och Paul Sorio. Därmed betvingade Palomo i en Peugeot de andras nya Renault Clio som av experter tros vara klassens bästa bil.

*

Segraren i premiären Nil Solans gjorde vad som krävdes för att få in mer euro i sin budget för resten av året. Frågan han ställer sig är om det räcker för kunna fortsätta med Polon från spanska AR Vidal Racing.

Foto: ERC.com

Den här starten blev klar i sista stund och det faktum att han inte suttit i en Polo på över tre år gör segern än mer imponerande. 

Vi kom hit i sista stund och hann aldrig testa bilen, det var riktigt galet, berättar Solans startade som första bil i de usla väderförhållanden som rådde.

-Förra året när jag analyserade tider från andra förare var det tydligt att vi behövde starta först. Ibland blev det knepigt när det var mycket vatten och man inte fick några riktiga linjer.

Inför deltävling två, Azores Rally om två veckor har Solans en ledning på fyra poäng över Armindo Araújo men måste återigen säkra budget.

Vi vill åka till Azorerna och är anmälda dit, vi har en bra bil och ett bra team men för tillfället har vi inte budgeten och starten är om två veckor, förklarar Solans och avslutar med.

– Har inga egna pengar att betala med, jag är inte rik så jag måste hitta stöd utifrån annars får jag stanna hemma och följa rallyt på tv…

*

Igår lämnade en av bilsportens stora profiler jordelivet, brittiske allround-föraren Vic Elford. Även om han började som rallyförare i början av 60-talet med BMC, Triumph och Ford var det ändå med Porsche hans namn kom att förknippas.

Foto: Rallye Monte Carlo

1968 vann Elford först Rallye Monte Carlo för att sedan skifta över och även vinna amerikanska racingklassikern Daytona 24h, även detta med Porsche. Han körde 13 tävlingar i  Formel 1 och startade flera gånger i Le Mans 24h. Till detta ska läggas otaliga långlopp plus att han väl var teamchef för ATS F1-team. Lite udda men Elford vann även första rallycrosstävlingen som arrangerades i hemlandet. Två gånger körde Elford KAK-Rallyt, 1966 med Lotus Cortina och året efter med Porsche 911S. Blygsamma placeringar, tia respektive 16:e. blev resultat för honom kartläsare John Davenport respektive David Stone.

Efter sin aktiva karriär flyttade Elford till Florida men höll hela tiden koll på sporten därifrån. När Chris Ingram inte hade pengar till att avsluta den ERC-serie som han ledde 2019 trädde Elford in och stöttade, något som Ingrm är evigt tacksam för.

Vilken ikon han var och att följa i hans fotspår genom att vinna ERC var det största ögonblicket i mitt liv hittills.

Ingram fick tråkigt nog aldrig möjlighet att träffa Elford ”face to face” vilket han nu beklagar.

 – Jag är ledsen över att jag aldrig fick chansen att träffa honom och prata om hans upplevelser. Han kommer alltid att inspirera mig och många andra förare.

Den Londonfödde bilsportaren dog den 13 mars 88 år gammal. Fast frågan är om inte det riktiga avslutet kom i Belgien 1983 när han körde sin sista tävling, Ypres Rallye. Tråkigt nog blev det motorras på hans Peugeot 505 så någon målflagg blev det inte, den tog Elford istället igår…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *