Daniel Carlsson gör comeback, Sordo med WRC-Hyundai utmanar Loeb/Waldegård, ”värsting-Volvo” i MSR och vad händer i RM?
Gamle WRC-åkaren Daniel Carlson gör comeback men inte i rally utan i nya klassen ”Race of Legends” som körs på Gelleråsen i Karlskoga den 31 maj. Tävlingsklassen är stor i USA där den körs i bilar med retrostuk.
Det är Daniels värmländske kompis Janne ”Flash” Nilsson som ligger bakom det hela och har till detta även bjudit in Per Eklund, Stig Blomqvist och Tony Richardsson, tuffa grabbar eller hur Daniel?
– Det är ju riktigt, riktigt duktiga chaufförer allihopa. Jag är ödmjuk inför vad jag kommer prestera men jag ska ge dem en match och försöka så gott jag kan.
Någon närmare presentation behöver väl inte Daniel som i dag är 37 år och hade något stort på gång i WRC fram till den ödesdigra midsommarhelgen 2008 då han åkte fast för rattfylleri hemmavid. Efter detta har han bara kört en enda rallytävling vad jag vet, 2009 då han gjorde tillfällig comeback i South Swedish Rally (bilden). Till SVT säger Daniel sig inte sakna sporten speciellt mycket.
– En gång per år saknar jag rally, det är när Svenska Rallyt körs.
– I dag har stadgat mig och fått en familj och har en egen firma. Det tar all min tid och jag skulle inte vilja byta det mot något annat idag. Det är 100 procent fokus på det just nu och det innebär att saknaden efter rally inte är så stor idag…
Okej Daniel du saknar kanske inte rallysporten, men rallysporten saknar definitivt dig!
*
Det blir spanjoren Dani Sordo som kommer att köra en WRC-Hyundai för första gången på brittisk mark och detta i samband med engelsmännens svar på (eller är det tvärtom?) Knutstorp Revival, Goodwood Festival of Speed. Temat för årets ”fartfestival” är ”Addicted to winning”, alltså ”vinnarskallar” i motorsporten och där arrangören tycker att Hyundaiteamet passar in. Sordo ska köra i20:n i ett ”Hill climb” över 1.16 engelsk mil. Dessuom ska det köras en utslagstävling på en ”loose gravel stage” där Sordo utmanas av land annat Sebastien Loeb och vår svenske världsmästare Björn Waldegård.
*
Mer Hyundai, till WRC Rally Poland i slutet av juni planerar man att ställa upp med tre bilar. Förare blir Thierry Neuville i bil nummer 7, Juho Hänninen kör nummer 8 medan nyzeeländaren Hayden Paddon gör Polendebut med orange 20 på bakrutan. Nu är det inte bara Paddon som sätter ner gasfoten på polsk rallymark för första gången, ingen av de tre Hyundaiåkarna har tidigare kört tävlingen. En tävling som kan bli en riktigt tuff utmaning kanske till och med så att den kan klassas som ”Finland EVO II”.
Förresten är där ett kul klipp på You Tube från Portugal där Neuville skjutsar reportern Rosanna Tennant som där fick ” the ride of her life”, klart sevärd…
*
Ganska exakt en dag återstår av anmälningstiden för såväl South Swedish Rally och Midnattsolssrallyt och någon större panik kan man ju inte påstå att det är precis vad gäller antalet anmälda. Midnattsolssrallyt är uppe i 162 och där senaste namnet var riktigt kul, Volvofriskusen Tony Mårtensson med sin värsting 240. Bara raden för ”Bilmärke” är imponerande, ”Volvo 242 Turbo Gr. A ex. works”. Klassen för Turbon är dock ganska tunn, Tony har bara en konkurrent om klassegern och det är Haninges Arne Bäckström som kommer med ny ännu vassare Audi quattro än den han vann rallyt med för något år sedan ( ledde dessutom 2007 med Volvon innan han fick bryta). En seger som dock förmörkades av att det ansågs att Arne inte haft full koll på det tekniska reglementet. Kan tänka mig att han är revanschsugen till max och frågan är om han inte just nu innehar det allra största favorittrycket!
*
I South Swedish Rally är där 142 anmälda, en bra siffra men samtidigt inte. Menar att i SSRC-premiären nere på Österlen snurrade man kring tvåhundra anmälda. Sedan en liten minskning med 20-30 bilar i deltävling två, Kristianstads Kongen och i helgens Midsommardansen i Ljungby har man fått ihop 126 tävlande. Trenden är för mig solklar men när så South Swedish Rally ligger på 142 anmälda kan man ju tycka att trenden är bruten och att intresset istället är på väg uppåt? Fast då hör det ju till saken att här ansluter landets andra stora rallycup, Svenska Rally Cupen vilket egentligen borde gett ett rejält ”boost” i antalet anmälda men så verkar det nu inte bli. Fast det är klart, en hel dag återstår..
*
Kan även nämna att det är mycket populärare att köra asfaltsprint än grus varianten. Till torsdagens övningar i Tingsryd finns 64 bilar medan gruset lockar tjugo färre. Än värre är det med klassikernas RM där intresset är så dåligt att SBF på allvar måste överväga om det ens är värt att fortsätta med serien. Med sju anmälda och när dessutom nästa deltävling i RM redan ställts in med för få anmälda undrar jag egentligen vad det är som håller på att hända bland ”gammelbilåkarna”? Lite konstigt är det dessutom att inte ett ord finns på rallyklassikernas hemsida om att Classic Rally ställts in, fortfarande ligger annonsen kvar att det är tid att anmäla sig. Tyst är det även i ”Gästboken” där inte en enda varit inne och kommenterat det trista beslutet…