Dakarstart på nyårsafton, Mäkinen skrattade åt Solberg, nytt tillskott hos Drive VXO, tunt med anmälningar bara Lima sticker ut och bilsporten rankas högt av ”Skånskan”!
Då önskar Motorbloggen god fortsättning och kastar sig rätt in i Off road och Ökenrally som inte riktigt är min grej, men oavsett detta så drar 2023 års Dakarrally i gång på nyårsafton. En av huvudakörerna i rallyt är Team Audi Sport där Mattias Ekström och Emil Bergkvist kör en av deras RS Q e-tron-bilar.
De andra två innehåller rutinerade ökenrävarna, Carlos Sainz/Lucas Crus och Stephane Peterhansel/Edouard Boulanger. Med rallystart den 31 december och målgång 15 januari är det onekligen en tuff utmaning som väntar i Saudiarabiens öken. Audis bilar är helt elektriska med sofistikerad teknik under skalet och har vid höstens tester visat sig vara både hållbara och snabba. Något som helt klart gillas och senast i Dakar var det faktiskt Mattias och Emil som placerade sig bäst av Audi-trion med en nionde plats. Svenskduon noterar att nya bilen är en klar förbättring, bland annat menade Emil att starten i Marocko i höstas hjälpte mycket.
– Vi förstod roadbooken bättre vilket gör att vi kan köra på en högre nivå och vara mer bestämda!
Rallyt som är det 45:e i ordningen mäter 854 mil varav då 470 mil är specialetapper som alla ska köras av de 365 deltagarna. Bland dessa fins även 50-årige f.d WRC-föraren Khalid Al- Qassimi från Förenade Arabemiraten som vid in sida har f.d WRC-co-drivern Ola Fløene. Khalid har även kört flera gånger i Rally Sweden med Citroën med Chris Patterson eller Scott Martin vid sin sida och då med Citroën WRC. Nu är det Mini som gäller för Al-Qassmi och Fløene. Även Annie Seel befinner sig i Saudi för att lotsa Annett Fischer till seger med sin Yamaha X-Raid. Senast slutade paret på 15.e plats och för föraren är detta tredje starten medan Annie körde sitt första Dakar på mc 2002 och nu hunnit med tio starter.
*
Inte så mycket spännande har hänt under julhelgen på rallyfronten och kanske det mest spännande var att Tommi Mäkinen dementerade Petter Solbergs uttalande i VF att han var nära att 2015 få WRC-kontraktet för Toyota. Mäkinen skrattar bort detta i Rallit.fi och menar att saken aldrig ens diskuterades, alltså hans version vill jag tillägga..
Bakgrunden var att rallysatsningen skulle drivas från Tyskland men detta gillade inte topdog Akio Toyoda som hellre ville se det i Finland. Att det sedan blev infekterat mellan den tyska delen och Mäkinens verksamhet i Puppola var ingen hemlighet. Till slut lyckades Mäkinen få över allt som rörde WRC till Finland och då kom också framgångarna på löpande band.
*
En nyhet på hemmaplan dök upp och det var förstärkning för småländska Drive VXO Motorsport i jakten på seger i SM:s Teammästerskap. Nya i gänget blir Tomas Bergman med co-driver Ida Lidebjer Granberg som i år byter upp till en Citroën R5.
– Det här ser vi verkligen fram emot, säger Hans Bååth, teamchef i DRIVE VXO Motorsport.
– Ida är en gammal bekantskap både i vårt företag där hon jobbat och en av landets flitigaste co-drivers. Tomas är bevisat snabb och kör dessutom med en härlig körstil. Tillsammans representerar de precis den sorts äkta rallyentusiasm som vi i DRIVE VXO Motorsport värdesätter.
Övriga två ekipage i Lima blir Robin Adolfsson nu med Roger Dahlberg i högerstolen på Fiesta R5an istället för som tidigare Nicklas Jidflo. Bååth själv är så klart en del av teamet med Andreas Sigfridsson men med vilken bil är oklart.
—BMW M3:an är såld och ny bil är under byggnation. Vi får se om den blir klar i tid. Om inte får vi kika på en alternativ lösning, säger Andreas.
*
Nyårsdag stänger anmälan till årets första ”stortävling”, MK Tierps del i Supercupen, ”Tierpsrundan” den 7 januari. Så här långt gör tävlingen knappast skäl för namnet ”stor” då bara 41 ekipage är anmälda trots att det är Supercupen, 1300 rallycup och DM för Uppland. Jämtlands Mk har förklarat att man klarar budget för ”Reaxcer Rallyt” premiären för MAS Rallycup på 50 startande. Därmed kan jämtarna pusta ut då där i dag är exakt det antalet anmälda till den 14 januari. Noterbart är att av de 50 tillhör exakt häften Klassiska Rallycupen. Runt 50 mil söderut i Torsby är det premiär för VOC Mekonomen Rallys flaggskepp ”SverigeSerien”. I ”Finnskosgsvalsen” ser det faktiskt lite oroväckande ut då bara runt 20 bilar är anmälda och där PG Andersson/Anders Fredriksson gör debut med Team Skåabs helt nya Ford Fiesta Rally2. Två veckor före SM-premuären Rally Lima är det samma sak i Norge och då med ”Rally Elverum”. Även här lite tunt i jämförelse med Dalarna och 23 ekipage finns i listan där flera av de hetaste norrmännen saknas.
Som det ser ut i dag är det Polo R5-förarna Ole Christian Veiby (bilden)och Frank Tore Larsen som är favoriter. I Lima går anmälningarna nu på tomgång och står i dag på 120 bilar. Ingen anledning till oro då nästan en hel månad återstår innan Sune Rickardsson stänger anmälan för SM-premiären…
*
Precis som många andra gör lokaltidningen Skånska Dagbladet en genomgång och rankar årets stora händelser inom sportens värld. De på placeringarna 21-25 redovisades före jul och på julafton kom så de på platserna 11-20. Redan rubriken” Bilsporten skördade framgångar” inbringade hopp om att SMK Hörby skulle omnämnas. Hoppet var inte förgäves utan på 11:e plats fanns STCC-tvåan Tobias Brink följt av SM-vinnaren Joacim Kristiansson som redaktionen rankade på 14:e plats. Kartläsare Erika Ledins SM-brons räckte till placering 16 medan klubbkompisarna Henrik och Ida Levins triumf i Volvo Euro Cup gav paret en 18 placering. Mellan dess stack så Eslövs MK in på 17:e plats i kraft av SM-silver för Mats Andersson. Även här dock ett markant Hörby-inslag då kartläsare Jörgen Jönsson har sin licens i SMK. Nu återstår ”Topp 10” och att det blir mer bilsport behöver man inte vara Nobelpristagare för att räkna ut. Blir väldigt spännande att se var Tom Kristensson, Klara Andersson, Victor Hansen och Julia Thulin hamnar i den rankingen. Kan det bli överst för någon av kvartetten kanske?
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com