Dakarrallyt på gång, Mikaela hoppar på kryckor och när Grupp E inte var Grupp E!
På måndag den januari är det dags för det årliga Dakarrallyt, den här gången i Argentina och jag måste vara ärlig och säga, detta är inget som jag gör vågen över. Har väldigt svårt att hetsa upp mig över detta”ökenäventyr” men har full förståelse för att andra tycker detta är jättehäftigt. Från måndagen de 2 januari till målgången i Buenos Aires lördagen 14 januari ska det enorma startfältet korsa inte bara Argentina utan även göra avstickare till både Bolivia och Paraguay.
Startfältet är inte bara stort utan innehåller även flera f.d WRC-profiler och där Sebastien Loeb är den klart mest lysande stjärnan. Inte långt efter i lyskraft kommer Carlos Sainz och Mikko Hirvonen som stolt visar upp sitt boende de närmaste två veckorna(bilden). Inte riktigt lika snyggt WRC-CW har tjecken Martin Prokop som sadlat om från WRC-Fiesta till ett Dakar-bygge men hur det blir med hans start är ovisst då han just nu ligger nerbäddad i kraftig feber.
Som sagt låt dårskapen flöda och ”start your engines”…
*
En inte så kul avslutning på 2017 och början på 2017 fick Mikaela Åhlin-Kottulinsky som nu hoppar runt på kryckor med gipsat ben och ska så göra de närmaste 12 veckorna. En liten ljusning, bara åtta veckor med gips resterande fyra utan.
Det var igår när Mikaela skulle göra ett gymnastikpass inget ovanligt med detta då hon tävlat på högsta nivå i många år i den här uppenbart farliga sporten. Den här gången gick en övning snett och Mikaela landade snett med höger foten som bröts. När doktorn berättade för henne vad som väntade så brast det för Mikaela som själv berättar att ”jag grät som jag aldrig gråtit förut” men nu är detta historia och Audi-proffset ser framåt och fokuserar på det positiva.
Hon skriver på sin blogg, ” 12 veckor är slutet på mars, precis före min säsong startar. Detta betyder att jag inte missar något”. Nu väntar mycket rehab i såväl Karlstad som i Stockholm dit hon just flyttat och hon är fast besluten att inte ge upp istället skriver Mikaela, ” I’ll come back stronger than ever”.
Hon konstaterar också att hennes armstyrka kommer att öka betydligt under de här tre månaderna och att det framöver absolut inte blir några problem att styra ”a racing car”…
Motorbloggen önskar Mikaela snabb bättring och som dom säger passar kanske inte helt men ändå, att ett dåligt genrep betyder succé när väl showen startar!
*
Igår skrev jag om North Boden Rally och den den udda Lexusen i klassen ”Rally Standard”, en klass som är förbehållet norrlänningarna. Här ville Johan Garli göra ett förtydligande att från och med nästa år är detta inget undantag för Norrland. Garli skriver, ” Hej Tommy !
Läser din blogg varje dag med stor behållning.
I dagens blogg (torsdag) så skriver du om en som kör en Lexus och skall åka i ”den egna norrländska standardklassen”. Har sett att du skrivit om denna klass tidigare. Klassen finns i Övre Norra och Mellannorrland och heter Ekonomiklassen. Klassen har funnits sedan mitten på 80-talet och är identisk med grp E förutom att Ekonomibilarna är lite vassare gentemot grp E. Men den 31/12 går klassen i graven men återuppstår den 1/1 2017 som grp F övriga och är då en rikstäckande klass. Reglementet finns att läsa på SBFs hemsida. Verkar vara några sådana bilbyggen på gång ute i landet.
MVH
Johan Garli”.
Låter riktigt bra men håll med om att det var lite märkligt av SBF att tillåta en helt egen klass enbart för ”way up north”. Vet till exempel hur en kille i min egen klubb funderade på att börja köra rally, var inte sugen på VOC som han tyckte verkade lite för tufft. Istället var det Grupp E som hägrade och när han en dag såg en Volvo 142 GL ”Grupp E” till salu slog han till. Visserligen fanns bilen över 120 mil från Skåne men en 142 GL hittar man inte så lätt så killen slog till. Väl hemma gicks bilen igenom så en dag dök han upp i klubblokalen för att söka medlemskap och runt hörnet väntade första debutanttävlingen.
Någon minns inte riktigt vem, upplyste honom då honom att hans Grupp E-bil inte alls var en Grupp E-bil i Skåne utan enbart i Norrland. Behöver jag berätta att i samma ögonblick gick en rallydröm upp i rök…
Därför tackar jag för dom som sett till att även ”Norrlands Grupp E” numera blir rikstäckande även om E bytts ut mot ett F.
*
I går var det stora samtalsämnet att den för mord, dömde Kaj Linna efter tolv år beviljats resning av Högsta Domstolen. Detta fick en bekant till mig att reagera över det omänskliga i att spärra in en kanske helt oskyldig människa i så många år. Å andra sidan menade han, det finns än värre öden.
– Jag vet människor som kört Volvo hela sitt liv…
*
Trevlig helg!