Dags för WRC i Spanien, dansk hässleholmare rallyvann och mer om Volvo-Singh!
I helgen är det dags för näst sista tävlingen i årets WRC. Kan väl inte påstå att det är så där jättespännande, Ogier har vunnit, Robert Kubica lär vinna WRC 2 och Pontus Tidemand är klar Junior-Världsmästare. Men WRC3 de framhjulsdrivna bilar då, hur är det där? Ja vem bryr sig egentligen om den klassen mer än de som tävlar där, inte många enligt min uppfattning. Fast detta är så klart fel för det är ju här vi hittar ”morgondagens stjärnor”, men så länge ingen svensk kör så är också intresset lika med noll, tyvärr.
Även i WRC 3 är det avgjort och här säkrade fransmannen Sebastien Chardonet titeln även han i Rally France. Helt klart är, om man är fransman och vill lyckas i rally då ska man heta Sebastien i förnamn. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier och så Sebastien Chardonet och frågan blir så klart, vad är där för fel på Tommy då…
*
.Spanien kan Pontus Tidemand köra avslappnat med titeln säkrad, men spelar mindre roll då jag tror Pontus vinner även till helgen. Den spanska tävlingen är lite annorlunda då det är både grus och asfalt, vilket gör den väldigt svårtippad. Återkommer i morgon med detta i morgon, men nu har Pontus ordet.
– Det kändes obeskrivligt bra att ta hem mästerskapet med ett event kvar, berättar han.
– Givetvis en lättnad att inte ha någon press på sig inför Rally de Espana, men att vi har titeln med oss förändrar ingenting i hur vi tacklar den här tävlingen. Vi har förberett oss precis som vanligt…
– Jag vill samla så mycket erfarenhet som möjligt inför kommande år så onödiga risker är uteslutet, samtidigt som pallen lockar eftersom det skulle innebära att vi har varit i topp tre i alla årets JVM-tävlingar.
*
Tävlingscentra är staden Salou och totalt ska 15 specialsträckor på sammanlagt 355,92 km klaras av under helgen. Man inleder på fredag med ceremoniell start vid katedralen i Barcelona som följs upp av tre kvällssträckor. På lördagen körs sedan sex sträckor, bland annat tävlingens längsta (42,04 km) och kortaste sträcka (2,24 km). Efter två dagar på asfalt är det på söndagen dags att gå över till grus när de avslutande sex sträckorna väntar innan målgång på eftermiddagen.
*
Motorbloggen gratulerar danske men Hässleholmsboende kartläsaren Karsten M Svensson som i par med Per G Hansen körde hem klassegern i Yokohamamesterskapet Øst. Inte nog med att Karsten bor i Laxbro utanför Hässleholm, Porschen som han och Per vann med är dessutom byggd av icke helt okände Leif Nilsson, då känd som ”Kinnarps-Porschen”. På bilden är det Leif som vräker runt ”Stuttgart-fullblodet” på en Lille Mats Rallysprint någon gång i början av 00-talet.
Per och Karsten säkrade segern i sista deltävlingen i helgen som kördes i Nykøping Falster genom att vinna klassen och sluta sexa totalt. Vann gjorde Steen Andersen i en Mitsubishi, före Suzukiåkarna Kenneth Madsen och Anders Lysén.
*
Nu är det dags att visa upp motorsporten i ”Eldsjälsgalan”. Detta gäller, ”Du kan nu nominera din kandidat till Årets Eldsjäl inom kategorierna Årets Ledare, Årets Unga Ledare, och Årets föreningar. I år kommer det även att utses 10 föreningar som får 100 000 kronor var!
Det enda du behöver göra är att anmäla din förening för att ni ska ha chansen!
Du kan nominera alla, från den som alltid ställer upp i kafeterian varje helg till den som varit drivande att bygga upp ett nytt lag som ledare. Givetvis går det bra att nominera personer som varit nominerade tidigare år, igen!”.
Är det någonstans där det verkligen finns riktiga eldsjälar så är det inom motorsporten, låt detta nu även synas i ”Eldsjälsgalan”!
*
Tråkigt men på samma gång roligt t att se att ”svensk-kenyanen” Joginder Singhs bortgång väckte så stort intresse hos er läsare. I kommentarsfältet skrev Thore Larsson, ” Hej!
Tycker inte det stämmer med årtal när han åkte KAK Rallyt som det hette då: Flytta från en by från norra Värmland 661212 till Karlstad. KAK Rallyt -67 var jag vid UNO X Hotell Wåxnäs och fick autografen av turbanen. Vad jag minns var det tvsändning från Tossebergsklätten i Sunne Gick där, tittade så att ”ögera” var som navkapslar. Möjligt att han åkte -65 också.
Hälsningar Thore Larsson”.
Tror att du har mer rätt än jag Thore. Det var säkert 1967 som Singh körde KAK-Rallyt och 1965 tror jag inte alls på eftersom det var då han vann Safarirallyt. Har faktiskt inte lyckats hitta något som bekräftar vilket år det var, märkligt men sant.
*
Näste mejlare är Magnus Brüdigam som man utan tvekan kan säga ”vara kompis” med Singh.
”Hej Tommy och tusen tack för din trevliga blogg som jag försöker att läsa varje dag.
Idag är en tung dag för rallyvärlden när den Store fast väldigt liten Joginder Singh gått bort. Han har under flera år haft hjärtproblem och det har gjort att han inte orkat åka till Sverige och Midnattssolsrallyt. Något som hans gode vän och min chaufför Stein Jonsen bjudit in honom till, vi åkte Ford Lotus Cortina 2011.
Jag själv hade besök av Joginder med turban och allt i min trädgård, jag vill minnas att det var -93 då han skulle med Stein och mig till Norge för att vara föråkare i Rally Viking som ingick i EM för historiska bilar.
Bilen han rattade var en Volvo Amazon som Stein byggt hos Bertil Frisk i Sala och som han senare skulle köra just Safarirallyt med detta var premiärturen.
Mina grannar sträckte på sina halsar och glodde , dagen därpå kom frågorna och kommentaren ”jaha var det han”.
Men före detta äventyr så hade Stein och jag åkt historiska RAC med start i den legendariska universitetsstaden Bath och på hemvägen därifrån så var vi och hälsade på hos Joginder i hans hus i London och i garaget hade han den legendariska PV´n som idag finns i Göteborg hos Volvo.
Sedan har jag en Opel spaning, jag och mina kamrater var nämligen till Sigtuna i lördags och kollade Sigtunarallyt. Vi besökte SS1 och i första svängen står en väldigt patinerad Opel-56(?) och tittar på sina yngre märkeskollegor som deltog i rallyt.
Bifogar bild på denna Opel.
Tack på förhand.
Magnus Brüdigam Gullvalla Rally Team”
Tack för ett trevligt mejl och kan inte bestämma mig för vilket som gör mig mest sorgsen, Singhs död eller Rekordens ensamma, långsamma och plågsamma öde…