Corona ökar i ”rallyland”, Rally Swedens vd är inte säker på rally 2021, Åberg ventilerar tankar kring covid-19, grönt ljus i ERC, SM-toppar inför helgen, Wilke önskar liten publik och Jimmy siktar högre!
Eftersom det finns läsare som menar att Motorbloggen utgör en negativ kraft när jag skriver om saker som kanske inte alltid uppfattas som positiva för motorsporten, är jag medveten att jag nu ger mig ut på ett minfält. Med risk för att göra denna grupp ännu mer deprimerade så meddelas det att den sista uppvärmingen inför Rally Estonia, South Estonian Rally även detta i Estland fått problem. Enligt webbplatsen Delfi finns risk att tävlingen kan tvingas ställa in på grund av pandemin. Klart är redan att stadssträckan i Vöru stoppas av hälsomyndigheterna då dessa är oroliga för att publiken kommer att stå allt för tätt. Än så länge har man inte hotat med samma sak ute ”i skogen” men ändå är arrangören lite skakade eftersom myndigheten är orolig över att det även här blir alldeles för mycket publik.
– Vi hoppas att myndigheten förstår att vi bara vill organisera den estniska rallyserien och inte världsmästerskapet, förklarar tävlingsledaren.
I tävlingen var det tänkt att både Sebastien Ogier och Elfyn Evans skulle köra precis som Ott Tänak och Thierry Neuville. Ännu mer oroande är att Coronasmittan ökat i Tartu som är centralort för WRC-återstarten i början av nästa månad.
*
Än mer deprimerande för vår del är dagens beska meddelande från SVT efter att man intervjuat Rally Swedens vd Glenn Olsson. Hårt luttrade Glenn säger där att han inte alls är säker på att det blir rally i vinter.
– Det kan jag inte alls vara övertygad om, med tanke på att processen med covid-19 är väldigt svår att förutspå. Vi måste först se till att rally-VM kommer igång, vi har inte kört en VM-tävling sedan i mars, säger Glenn till SVT.
Så klart är även ekonomin en bricka i det hela med många förlorade miljoner på grund av utebliven vinter vilket gjort att ägarna, Svenska Bilsportförbundet och Uvåns Näringslivscenter i Hagfors med hjälp av Region Värmland och kommunerna Torsby, Karlstad och Sunne beslutat att skjuta till fyra miljoner för att rädda rallyt. Med fortsatt pandemiläge menar Glenn att det svårt att jaga sponsorer och planer för att sälja rallypass.
– Vi har ingen aning om hur vår marknad ser uti februari kommande år, konstaterar Glenn.
Jämsides med detta planeras det som bekant eventuellt för en flytt längre norrut men först 2022 enligt Glenn.
*
Något som tangerar detta är Hässleholms rallyprofil Anders Åbergs tankar kring både covid-19 och det allmänna rallyläget. Åberg menar att Coronapandemin inte är över för att kalendern säger 2021 och skriver. ”2020 har nu med råge passerat halvvägs i kalendern och allt fler sätter sitt hopp till 2021. Men vad kan vi egentligen förvänta oss för samhällssituation i början av 2021?
Klart är ju att viruset Covid-19 inte kommer självdö, det ger oss fortsatt samma förutsättningar som tidigare, köra på med kloka restriktioner eller stänga/stoppa människor från att kunna socialisera med varandra och därmed begränsa smittspridningen. Regeringens linje skiljer sig från många andra länder och vi i Sverige har levt relativt oförändrat i mångt och mycket. Det är idrott och kultur som drabbats hårt initialt medan många andra industrier får lida pga Covid-19 mer utdraget med försämrad efterfrågan och kunder som gått i konkurs.
Smittoläget i Sverige idag verkar relativt stabilt men det blossar trots allt upp en och annan smittohärd, mest p.g.a oaktsamma ynglingar! Vi bör kunna förvänta oss att regeringen lättar på restriktionerna inom kort då trycket från idrotten och kultursidan ökas för varje dag så att någon form av lättnader på den där ”50-gränsen” kommer antagligen ske när skolor öppnar och semestrarna är slut. Det ger ju per automatik en begränsing av folks möjligheter att ta del av större arrangemang och samlas i större antal. Dessutom har en stor portion av det svenska folket nu lärt sig att hålla mer distans och tvätta händerna oftare, vilket i sig förmodligen blir ett varaktigt beteende.
Personligen tror jag att alla utomhusaktiviteter som inte har en specifik arena släpps fria snart men med fortsatt respekt för att hålla avstånd, god handhygien och minskade sociala kontakter. Motionssporter och rallytävlingar bör därför inte ses som någon riskverksamhet och fullt möjliga att genomföra utan större förändringar. Arenasporter där publik står tätt står inför en förlängd process. Hur kan man begränsa kontakten mellan människor på en fotbollsläktare? Mest troligt kommer Sverige följa Danmarks exempel där man tar in publik men begränsar beroende på människors möjlighet att hålla avstånd.
Redan tidigt 2021 är det åter dags för Glenn Olsson och hans stora funktionärsstab att arrangera ännu ett Rally Sweden. Den redan tidigare hårt prövade organisationen ska nu även tackla Coronaproblematiken. Planerna att flytta rallyt längre norrut, för att bli mer snösäkert, bör ses som uppskjutna och det mest realistiska är att ännu en gång sätta sitt hopp till Värmland och med Torsby som utgångspunkt. Fredagsetappen kan ligga kvar på norska gränsen, som är relativt snösäker, medan lördagsetappen bör flyttas upp till Limatrakten där intresse visats redan. Likenäs på söndagen bör inte ställa till med några problem så länge inte vädret skulle bli lika katastrofalt dåligt som 2020. Denna mindre justering rimmar väl med situationen vi lever i med Corona och väderomslag och ger Glenn & Co ytterligare ett år att planera för en mer permanent flytt norrut. Något som antagligen är oundvikligt om man ska se problematiken i det större perspektivet och på lång sikt. Kommunerna i norr verkar ju helt med på noterna, även om det rör sig om rallynoter!
Så med uppluckrade gränser för vilka arrangemang som kan genomföras framöver bör inte Rally Sweden känna allt för stor oro för att kunna genomföra rallyt 2021. Rally är ju trots allt en ganska osocial sport där var och en sköter sitt och social distansering är naturlig.”.
*
Känns lite extra kul efter detta, att skriva om en positiv rallynyhet, ERC och Azores Rally har fått ”Green Light from Regional Health Authory”. Tävlingen ska köras 17-19 september och nu har man alltså så bra koll på covid-19 på Atlantön att man gör klart för rally. Myndigheterna utgår dock från att såväl deltagare som publik iakttar alla tänkbara försiktighetsåtgärder för att undvika smittspridning.
*
När Mattias Ekström hoppade av Rally-SM lämnade han mer eller mindre guldfältet fritt för vinnaren i Vännäs, Mattias Adielsson. Att det är seger och fortsatt guldfajt som gäller i EC Snapphanerally är solklart för Mattias med co-driver Andreas Johansson.
– Vi siktar på seger även denna gång!
Mattias är både glad och imponerad över att det blir tävling trots allt med Covid-19.
– Jag är imponerad över de planer Hässleholms MK presenterat för att kunna genomföra tävlingen så säkert som möjligt. Nu gäller det att vi alla aktiva och våra team följer de riktlinjerna så att detta går bra, menar Mattias.
Han beklagar så klart att det inte blir ett ”vanligt Snapphane” med alla extra åtgärder som man tvingats vidta för att kunna köra överhuvudtaget. Till exempel finns inga ”stora publikplatser” utan publiken finns utspridd via 37 olika tillfartsvägar. Likaså är hela start och målområdet publikfritt men ändå ser Mattias framåt starten.
– Jag känner mig riktigt taggad och suget att köra rally är mycket stort nu. Vi körde ett test förra helgen för att städa bort lite rattrost och det gick mycket bra.
Här var inte Mattias ensam utan hade sällskap av sina två ”rallyelever” i sitt juniorteam, Kalle Gustafsson och Alexander Fogdeby som gjorde bra ifrån sig enligt ”Magister Adielsson”.
– Det är jätteroligt att få hjälpa två så ambitiösa och motiverade juniorer i början av deras karriärer.
*
En annan SM-ledare är fjolårets guldmedaljör i ”Trimmat 4WD”, Patrik Flodin från Ilsbo. En säsong som skulle blivit lite tack och adjö för Patrik och co-driver Göran Bergsten men parets många fans ville annorlunda och fixade till en potent Volvo 940 istället för Guld-Skodan från 2019. Seger direkt i Vännäs och chans finns att det blir samma sak på lördag. Foto: Tommy Svensson
Från Hässleholm har paret enbart goda minnen och för två år sedan fick man problem med växellådan men lyckades ändå vinna klassen med en vass BMW. Med detta i minnet är det inte svårt att förstå hur Patrik känner sig.
– Jag är ärligt jäkligt taggad nu!
*
Som tävlingsledare CG Wilke upprepat ett flertal gånger, så har han i år den något udda önskedrömmen inför EC Snapphanerally, att få se så lite publik som möjligt vid sträckorna. Allt hänger ihop med covid-19 och blir det allt för många människor på samma ställe kan det bli svårt att hålla FHM:s avståndsregler. Istället är det nog via Rallyradion han helst ser att återstarten av SM följs och härifrån meddelas.
– Från klockan 09.00 på lördag sänder vi live från deltävling 2 i Rally-SM 2020. Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen finns på plats för att ta dig igenom den efterlängtade SM-comebacken.
Det går att följa via SBFplay.se eller i appen SBFPLAY Radio och via rallyradion.se.
– Vi slår ett slag för appen som finns till iPhone och Android-telefoner, du hittar länkar till nedladdning här: http://rallylive.se/lyssna/
*
Med detta lämnar vi rallysvängen och riktar blicken mot tyska Eifelbergen och Nürburgring där Jimmy Eriksson i helgen ska bättra på poängskörden i ADAC GT Masters.
-Nürburgring är en bana som borde passa vår bil bra, menar Jimmy .
– Vi siktar högt den här helgen. Det vore fantastiskt att kunna slåss om säsongens första pallplats!
Bäst i premiär var en nionde plats i Race 2 med teamkollegan Daniel Kellwitz, nu är siktet högre inställt.
– Vet att vi inte optimerade premiären och vi vet också att vi har mer inom oss, förklarar Tomelillas Mercedes-förare.
– Vi såg att farten fanns där för ett bättre resultat, framför allt i racetrim. Däremot behöver vi hitta lite prestanda i kvalen, och det blir vårt stora fokus den här helgen. Nürburgring är en bana som normalt är väl anpassad till egenskaperna i Mercedes-bilen, och jag tror och hoppas att vi kan vara med riktigt långt fram i resultatlistan där.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se