Citroén stannar i WRC minst fram till 2016, Loeb straffad, danska R5-Peggan premiärkörd, ingen RS i Köpingebro och Jesper vinnare redan för Kongen!

En riktig påskpresent levererades idag från bossen för Citroén Motorsport och därmed även WRC tävlandet, Yves Matton.
– Citroén kommer att fortsätta att tävla i FIA World Rally Championship minst till och med säsongen 2015.
Vi har kontrakt fram till dess så inget kan ändra våra planer förrän tidigast 2016…
BloggCittraMatton avslöjade också att utvecklingen av den nya WRC-bilen redan börjat.
Vi kan inte så här tidigt berätta vad som ska utvecklas men vi har börjat fundera och dessutom är det en lång lista med förändringar att vänta!
– Dessutom har vi en uppdatering på DS3:an för asfalt, på grus fungerar bilen redan bra så där är inget nytt.
Ett riktigt chockbesked för de ”experter” som hela tiden hävdat att detta var fransmännens sista år i WRC och att allt krut istället skulle läggas på WTCC med Sebastien Loeb i huvudrollen. Sorry grabbar, fel igen…

*
Gick åt skogen för Loeb och José Maria Lopez när det var kvalificering på Paul Ricard och andra deltävlingen i WTCC. Efter kvalet var Citroénpiloterna Loeb etta, Lopez tvåa och Yvan Muller trea men vid kontroll av bilarna visade det sig att en ventil till deras” safety cut-off system” inte fungerade. En ventil som ska se till att bränsle inte pumpas fram vid en krasch och märkligt nog var samma ventil helt OK på Mullers identiska bil?
Som straff startar nu Loeb/Lopez sist medan Muller har fått ”pole” i dagens race.

*
Mycket franskt nu, på Långfredagen var det premiär på nordisk mark för den nya Peugeot 208 T16 som finns hos det danska Peugeot Sport Dealer Team DK ( när får vi se Peuget Sport Dealer Team SE?) och körs av Christian Jensen. Premiären avverkades i den stora rallysprinten i ”Rally Grand Prix” Kongensbro medan det blir riktigt skarpt läge i slutet av månande när det är dags för deltävling i årets ”Danmarksmesterskab” i rally. Förresten ett tips, kolla så att kylaren håller tätt…
Premiären gick bra även om det inte blev seger utan enbart en andra plats för Jensen. Vann gjorde istället veteranen Ib Kragh i en äldre version av en ”Pegga-värsting”. Jensen skyllde på ovana vid bilen och lite rattrost.
Jag kunde gott märka att det är fyra-fem månader sedan sist jag satt i en rallybil och kunna ge full gas så i skenet av detta tycker jag resultatet är ”rigtigt godt”!

*
Här hemma var det ”Himmelstalundsprinten”Påskafton utanför Norrköping som var det stora rallyeventet. 120 deltagare plus stor publik gladde i det fina vädret och här fick man se Eric Johansson köra hem hela klabbet, 075 sekunder före Niklas Hägg och skånebekantingen Björn Persson. Bästa 2WD-åkare blev Mikael Stark.

*
”Stigs påg” eller som han troligen hellre vill bli känd, Tom Blomquist tog sin allra första Formel 3 seger i helgen. FIA Formula 3 European Championship, round 1, race 1, Silverstone (GBR)Segern i den Volkswagen preppade Dallaran kom på hemmabanan Silverstone. Tom vann heat ett, följde upp med en fjärde plats i andra heatet och slutade sexa i sista racet.
16-årige holländaren Max Verstappen son till f.d F1-åkaren Jos Verstappen slutade tvåa i sista racet, lite anmärkningsvärt då detta var hans livs tredje Formel 3 lopp.
Efter premiären ligger Tom trea i serien som leds av fransmannen Esteban Ocon i en Dallara-Mercedes.

*
Lider med min ”kollega” Marcus Ericsson som slutade sist när Formel 1-gänget drog in i Kina. Tror att alla unnar honom en riktigt framgång snart för som Sportradions Fredrik af Petersén konstaterade.
Marcus är en duktig racerförare!
Kollega, undrar ni? Inget konstigt, jag brukar ju också komma sist!

*
En som gör en resa har altid något att berätta, säger det gamla ordspråket. Det räckte att ta sig till Degeberga för att få lite nyheter att berätta. Bakom ett bord med gamla Saab-prylar hittade jag tävlingsledaren för Sjöbos RS-tävling i Köpingebro, Bertil Sköld. Dock ingen glad Bertil visade det sig när jag undrade lite om årets upplaga.
Det blir ingen RS i Köpingebro den 26 juli!
– Totalstopp för all verksamhet inne på det gamla sockerbruksområdet, förklarade Bertil besviket.
BloggKöpingeAnledningen till stoppet är höstens driftingtävlingar som orsakade klagomål från grannarna. Området ägs av Ystad Kommun som nu inte längre ger tillstånd och i en artikel i Ystads Allehanda förklarade Kerstin Wullf, chef på samhällsbyggnadskontoret anledningen till det tråkiga beslutet.
Det kom ett par klagomål efter träningen med bilar som ägde rum i oktober i fjor på sockerbruksområdet.
– Detta plus polisens negativa inställning till verksamheten bidrog till beslutet!
Nu har ännu inte Sjöbo Mk kastat yxan i sjön utan letar efter ett nytt alternativ.
Men chansen att hitta ett sådant är litet, mycket litet, konstaterar Bertil.

*
I andra änden av samma marknadsbord stod Svedala MK:s ”starke man” Bengt Persson som passade på att tacka Motorbloggen.
Nu har vi ändrat startordningen i Sturupsprinten på söndag så den stämmer med DM-reglerna, bra att du påpekade detta i så god tid, menade Bengt.
– Klart lättare att fixa detta så här långt före än att hålla på och klydda på söndag…

*
Hoppsan det verkar var lite ”proppen ur” vad gäller Porsche 924 i rallyskogen efter Aronsson/Larssons nybygge. Mats Angland mejlade och berättade att även han håller på med ett liknande bygge, BloggPorsche Jag hoppas också att firma Aronsson / Larsson lyckas. Inte för att jag bygger en GTS, men väl en 924 turbo!
Nu kommer svallvågen av välbyggda 924or. Äntligen ser vi vad Barth och company såg för länge sedan. Bra väghållning, 50% viktfördelning och en sju särdeles turbokicka att hantera. Sen står man där överst på pallen och undrar vad som hände : )
Just nu i Sverige byggs det 3 931or. Aronssons GTS, Alexander Janssons, min, Lars äkta Carrera GT samt en annan bygg 931 körd av en Sören i MSR för 3-4 år sedan. Alltså en värsting GTS, en äkta Carrera GT samt en smal 931 (Janssons) och två 931 som är breddade (min och den Sören körde)
Spännande!!!!
Min räknar jag med ha klart till vintern!
Trevlig påsk!!”.
Nu gäller det bara för er ”Porschister” att överbevisa för mig och andra att det är en vinanrbil som producerats i Stuttgart!

*
Håkan Grosch rättade mig också via mejl, det var ingen Escort som Mats Jonsson använde i Midnattsolssrallyt 2012 utan en Toyota Celica. Tack Håkan, klart att det var så…

*
Rune Nilsson tillbringade en del av påsken på Jylland och gissa vad han och sonen Andreas kollade in? Danska påskägg, några fina kyrkor eller annat finkulturellt, glöm det. ”2xNilsson” hittade så klart någon form av Opelsamling och skickade en bild på en riktig godbit, en Ascona 400. Blogg400Tyvärr var bilen för dyr för deras plånböcker men ändå kul att kolla på menade de två Opelfreaksen.
När jag ser det vita fullblodet med den gul/svart/grå strajpningen ställer jag mig frågan eller rättare sagt mer ett konstaterande.
Finns det någon rallybil som är snyggare lackad än en äkta fabriks-Opel med denna diskreta utsmyckning? Knappast…

*
BloggJesperAvslutar som jag inledde med en riktigt glad påskpresent och ett jättegrattis till en av mina allra senaste klubbkamrater i SMK Hörby Jesper Henriksson. Igår skrapade Jesper fram en Trissvinst på totalt 1,8 miljoner kronor i TV4 Nyhetsmorgon. I tio år får den 23-årige snickaren 15 000 kronor extra i månaden. Detta räcker ju en bit när det gäller att hålla igång den Grupp E-Golf han och Sara Palmquist ska köra sin allra första tävling med i nästa helgs Rallytravels Kong Christian Race…

 

 

 

 

 

 

2 svar på “Citroén stannar i WRC minst fram till 2016, Loeb straffad, danska R5-Peggan premiärkörd, ingen RS i Köpingebro och Jesper vinnare redan för Kongen!

  1. Vill bara påpeka angående köpingebros rs att ansvarig tjänsteman på ystad kommun tidigare var ansvarig kostchef, dvs ansvarig för skolmaten. Detta är tydligen vad kommunledningen anser som en merit för att se till att motorsporten lever i kommunen. Detta menat som ett inlägg som visar hur allvarligt pamparna ser på vår sport.

    1. Hej.
      Känns väl som en ganska naturlig befordringsgång när det gäller kommunala chefer?
      Men visst är det sorgligt att motorsporten hanteras så amatörmässigt? Hade det gällt en fotbollsplan är jag helt säker på att ”polisens negativa inställning” inte haft alls samma avgörande. Men då är det ju fotboll…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *