Citroën för Østberg, ”new livery” för WRC-bilarna, Tidemand och Veiby klara för Rally Sweden och dansk rallyprofil har gått bort!
Den uppmärksamme noterade kanske när jag igår skrev om Mads Østberg att det var med en bild på honom i Citroën-kostym som detta illustrerades. Ingen tillfällighet då jag redan då ”visste” att han i dag skulle presenteras som ny förare i ”Citroen’s factory line-up”. Tyvärr inte för full säsong utan så här långt är det i Rally Sweden Mads kommer att göra comeback i sitt gamla team där han körde 2014 och -15.
På Autosport International avslöjades nyheten där Mads på scenen spelade lite förvånad över att han skulle köra Citroën. Jag tror inte så många riktigt trodde på honom när han konstaterade.
– En liten överraskning även för mig men jag är verkligen glad och stolt att bli en del av teamet i Rally Sweden.
Nu hoppas Mads så klart på fler tävlingar i C3 WRC och enligt mina källor är ytterligare en handfull starter planerade under säsongen. Rykten gör även gällande att Mads ska komplettera detta med starter i helt nya C3 R5.
– Känner mig oerhört motiverad och jag hoppas att vi tillsammans kan leverera bra resultat och även göra fler framträdande under året, förklarade Adapta-föraren som även passade på att berömma Citroën Racing.
– Detta är ett ”great team”, jag har jobbat med dom tidigare och vet vad dom står för!
Mads avslöjade inte vilket jag trodde, vem som ska åka med honom i år men ryktet växer allt starkare att det blir landsmannen Torstein Eriksen. Därmed kan Fredrik Åhlin få leta efter ny notläsare.
*
Annars var det inte mycket nytt som presenterades på den upphaussade mässan i Birmingham mest lite ny design på bilarna. Någon med större luftintag någon med mindre och så annorlunda backspeglar men det ska nog till riktiga WRC-nördar för att skilja en 2017 WRC-bil mot en av årets modell. Under skalen har det så klart utvecklats men hur mycket och i vilken riktning får vi inte besked om förrän klockan 21.40 torsdagen den 25 januari när Rally Monte Carlo startar med 36 kilometer långa Har en konstig magkänsla att 2018 kan bli Citroëns återkomst när man återigen slåss om de tunga segrarna, å andra sidan har jag haft fel förut…
*
Har kollat lite på ”the livery” på 2018-bilarna och det är bara att erkänna att beskrivningen ”The Beast” gäller oavsett vilket av de fyra man har som favorit. I mitt fall står det mellan Citroëns snygga röda färg ( har ju varit känt i många år att röda bilar går fortast…) och Hyundais MFF-inspirerade ljusblå. Till slut lägger jag nog ändå min röst på Hyundai och där Shell-snäckan är det som avgör. På den gamla goda tiden när Shell var det stora bensinmärket var det självklart att tanka deras soppa. Att jag sedan under flera år själv tillhörde ”Shell Hörby Motorsport” gör att jag känner en viss samhörighet med Neuville och Mikkelsen. Ingen stor men ändå samhörighet…
*
Verkar som att Hayden Paddon kommit över chocken att inte få full säsong utan får i år dela bil med Dani Sordo. Medan spanjoren direkt förklarade sig nöjd med detta så ”surade” Paddon till en början och det fanns även rykten i svang att han skulle byta till Citroën. Nu var detta bara rykten och Paddon har kommit över chocken. Säger sig nu vara beredd att ge järnet både för Hyundais skull och inte minst för sin egen framtid i WRC.
I Birmingham berättade teamchefen Michele Nandan att han gärna kört med fyra bilar i hela VM men det finns där inga pengar till. Då är detta bästa sättet att dela bil, men å andra sidan utesluter han inte att det kan bli enstaka tävlingar med alla fyra anmälda.
*
Från Birmingham till Värmland och kollade rutinmässigt igenom anmälningslistan till Rally Sweden där Pontus Tidemand/Jonas Andersson nu klivit in i WRC2-klassen. Även nya medlemmen i Skoda Motorsport, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen är anmäld och detta innebär säsongstart för de båda Even Management-åkarna.
I WRC2 kör även Tommi Mäkinens japanska ”framtidsnamn” Takamoto Katsuta och Hiroki Arai. En som inte har några problem att finansiera sitt tävlande är ryske miljardären Radik Shaymiev. Enligt amerikanska ekonomitidningen Forbes är Radik god för 23 miljarder och då inte kronor utan dollar. Så en start i Rally Sweden med en R5-Fiesta är för honom som att unna sig en extra godisbit ur en överfylld skål…
Utanför WRC2 kör finnen Jarkko Nikkara (bilden) som kört här förr och minns honom speciellt ett år på ”Svullröya” med en Mini-WRC när det höll på att gå totalt överstyr…
*
Av en ren slump upptäckte jag även det häftiga i anmälningslistan där rörmokaren från Stehag och SMK Hörby, Sune Larsson står ovanför Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen. Denna måste du spara och rama in Sune, lite ”once in a lifetime” över detta!
*
På mässan i Birmingham visade också malaysiska Proton upp sin nya Iriz R5 i full stridsmundering. Som ”driver” anges britten Oliver Mellors och det ryktas till och med om WRC2 engagemang längre fram. Säger det igen, visst är det kul med R5-bilar i VM som ger fler fabrikanter möjlighet att visa upp sig. Nu är det också bara Toyota som inte hängt på R5-tåget men jag tror inte det dröjer länge innan även dom visar upp en Yaris för ”division 2”.
*
I veckan avled en av dansk rallysports allra största namn genom tiderna, Jens Nielsen från Silkeborg. I en ålder av 99 år var han fortfarande aktiv som få även om det nu mer handlade om golf än rally. För att få lite perspektiv på Nielsen så började han tävla innan andra världskriget (alltså 1939 för de yngre). På 50-talet var han i full gång och fortsatte med att 1968 och -72 bli dansk mästare med sin Volvo 142. Då var Rally Baltic något av norra Europas stora asfalttävling och oftast med start i Köpenhamn. Här vann Nielsen totalt fyra gånger och det var också här som jag 1969 såg honom för tror jag, både första och sista gången med sin vita 142:a. Utöver detta gjordes även 28 starter i Rally Monte Carlo.
Lite häftig var även Nielsens privatbil, ingen trist XC60, KIA eller så utan han körde en Renault 5 Turbo, den med mittmotor…
*
Ser ut som att polacken Robert Kubica går ett tungt 2018 till mötes. Rallykarriären har tagit ”time out” och istället siktade han på comeback i Formel 1. Något som nu ser mörkt ut och ryssen Sergei Sirotkin tar istället plats vid sidan av Lance Stroll hos Williams.
Vid tester i Abu Dhabi var ryssen stadigt snabbare och en av anledningarna till detta var enligt Kubica att han aldrig tidigare kört på Pirelli-däck. Alltid dessa däck…
*
Lovade igår att presentera en nyhet idag med svensk ERC-satsning men än så länge har det inte plingat i mejlkorgen med några ”hot news”. Den som väntar på något gott…