Chans att testa Rally4-bilar i Emmaboda, Evans/Martin påstås vara de smittade, enbart lösa rykten om Rally Sweden, Stugemo i ”Funland”, första elbilen i rally, Gryazin vann med VW och inte alla delar Wedbergs åsikt!
Inget snack utan att danske rallyprofilen Brian Madsen menar allvar med sin utbyggda satsning som ansvarig för Peugeot, Citroën och Opels biltävlande både hemma i Danmark men även i Sverige. Nu bjuder han in till test på Emmaboda Flygbana på söndag den 20 december klockan 11.00-14.
– Vil du køre Peugeot 208 Rally4 eller Opel Corsa Rally4 2021, så får du nu chancen for at se og teste bilen, förklarar Brian.
– Det kræves at du er seriøs og har et budget til at køre i 2021.
Förutom Peugeot Rally4 och förhoppningsvis att även Opels nya Rally4-modell kommer att finnas på plats i Emmaboda, även en Citroën C3R5 tar Brian med sig till Småland.
– Du får mulighed for at møde teamet bag Peugeot Sport, Citroen Racing och Opel Motorsport i Danmark/Sverige.
Är detta något som du är intresserad av så ta kontakt med Brian Madsen och anmäl dig. Bm@brianmadsen.com Telefon 0045 20304631
Från den 1 september har Brian Madsen Sport tagit över både Peugeot och Opels motorsportverksamhet i vår del av världen, både rally och racing där han även kommer att visa upp en 308 TCR i Emmaboda på söndag. För ändamålet har där anställts tre personer med enda uppgift att framöver sköta service åt Peugeot och Opel-förare. Brian är fullt fokuserad på att utveckla rallysporten i Danmark och det senaste året har ägnats åt att förhandla fram avtalet med PSA att bli officiell ”dealer”. En dröm hos den flerfaldige vinnaren av Hässleholms GP är att få fler ungdomar att satsa på rally.
– Jag vill försöka att utveckla något jag själv drömde om när jag började som aktiv!
Brian uppmanar nu alla intresserade att höra av sig för en testkörning och avslutar med.
– Megaviktigt för PSA Motorsport att komma igång i Sverige med alla tre märkena!
Dagen före den 19 december arrangeras samma sak utanför hemmabasen i Slagelse på Själland.
*
Har varit mycket ”hysch-hysch” kring de bekräftade fallen av Covid-19 hos Toyota Gazzoo Racing vilket fått många utanför teamet att reagera. Nu påstår insatta källor att det inte är vem som helst som drabbats, utan det ska vara Elfyn Evans och Seb Martin som smittats. Låter ganska sannolikt då det för närvarande bara är Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä som är i ett vintrigt Frankrike och testar inför Rallye Monte Carlo.
*
Det har sedan i fredags surrats en hel del i mitt digitala flöde plus mejlkorgen att Rally Sweden skulle vara på väg att ställas in. Låt mig direkt slå fast att så här långt är detta bara rykten och som i huvudsak florerar bland britter och finländare. Låter lite långsökt om just dessa nationaliteter sitter inne med mer och bättre information än vad vi på hemmaplan har?
Att det går rykten är inte så konstigt med tanke på hur Covid-19-läget ser ut i dag men rykten är som alltid en sak, fakta något helt annat. De med mest släktskap med forna tiders spådamer hävdar till och med att FIA:s Yves Matton redan varit i kontakt med finska ”Arctic Lappland Rally” om att ta över från Värmland. Låter absolut inte troligt då den här garanterat snösäkra tävlingen kring Rovaniemi körs redan den 14-16 januari, alltså två veckor före WRC-premiären Rally Monte Carlo. Det är nog bara att sitta lugnt i båten och avvakta mer trovärdiga och officiella besked från Glenn Olsson &Co i den här frågan.
*
Noterar att Lars Stugemo och Kalle Lexe i helgen deltager i någon sorts träningsläger hos Snowrally Rings i just det område som av rykten pekas ut som ny WRC-premiär 2021. Med nystrajpad Skoda från Printsport gör man vinterförberedelser i det som Stugemo brukar beskriva som ”Funland”. Sedan 2017 har han och Kalle kört Arctic Lappland Rally så detta torde vara en del av en ny start i mitten av nästa månad.
*
Hyundais WRC3-vinnare Jari Huttunen hade inga problem att köra hem polska ”Tor Modin Rally Show” med sin guldiga i20 R5. En stor framgång för Adamos bilar då det efter nykorade polske mästaren även blev Hyundai som tvåa med Lukasz Byskiniewicz innan Michal Ratajczyk med sin Mitsubishi förstörde festen.
Rallyshowens största snackis var ändå österrikaren Manfred Stohl som kom med en fulladdad elversion av C3 R5, C3 ERX. Genom sitt företag STARD blev Stohl historisk som den förste att köra elbil i samma tävling som konventionella bilar. Placeringen blev elva totalt och lite över tio sekunder ner till Huttunen. En enda sträcka kördes på 2,5 kilometer vilket gav en körtid för vinnaren på 2.40,85.
*
Nikolay Gryazin upprepade sin körning mot första gången han körde Volkswagen Polo R5 med seger även i tävling två, ”Rallye Recalvi Marina Lucense”. På spansk asfalt var ryssen obeveklig och var minuten före hemmaföraren Victor Carrierera Senra, Skoda. Noterbart härifrån var att det på topp-nio fanns tre R5-Polo.
*
När Teknikens Världs motorsportfientlige Erik Wedberg hyllade Volkswagens beslut att sluta med all motorsport så kan man lugnt inse att han inte kommer att vinna något popularitetspris bland oss andra som inte ser bilen som något ont. Läser hos DirtFish där en krönikör med helt annan ingång skriver om det i våra ögon korkade beslut som tagits i Wolfsburg.
Istället konstaterar krönikören att han älskade att jobba med Volkswagen och alla som var involverade i Volkswagen Motorsport, med Jost Capito och Sven Smeets i förgrunden. När Andreas Mikkelsen rullade i mål som vinnare av Rally Australia 2016 och även satte punkt för Polons WRC-karriär ackompanjerades detta av Adeles låt ”This is the end”. Något som till skillnad från Wedberg, framkallade en tår i ögat hos alla väl medvetna om att nu var det över. Krönikören summerar Volkswagens år ”in top level motorsport”.
– Sällan har en tillverkare kört så många olika grenar och alla med succé som resultat, så Volkswagen Motorsport kommer att bli saknade!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33