Carlberg utsedd till ”ERC Rookie of the Year”, Sordo vill inte drälla runt och dricka kaffe i Alzenau, Kovolainen sugen på ERC och visst är Emil Bergkvist mer känd för rally än motocross…
Lite otur under sin första säsong i ERC, kullkastade tankarna på EM-titeln i ”Junior-ERC” för Calle Carlberg/Jørgen Eriksen. Istället gick den till mot WRC hårdsatsande Mille Johansson, som med stabil budget inte missade några som helst förberedelser för att säkra sitt och Johan Grönvalls EM-guld.Detta hindrar dock inte att den media som täcker ERC i sin omröstning utse Calle till ”Rookie of the year”. Hit hade Calle konkurrens av övriga nominerade Tristan Charpentier, Michał Chorbinski, Kerem Kazaz, Filip Kohn och Martin Ravenščak.
Skotske tv-reportern Peter MacKay motiverade sitt val med .
– Genom att följa upp sin seger i Opel e-Rally Cup tog den här unge svensken sig an Junior ERC med energi och målmedvetenhet. För vilken ung ”star” som helst följs steget uppåt med press och förväntningar men Calle stormade fram med fyra pallplatser och en seger i Rally Silesia.
MacKay avslutar.
– Med tanke på hans skandinaviska uppväxt på grus, så utgör Calles tempo på asfalt en lovande framtid.
En italiensk journalist menade att årets ERC Juniors hade många snabba talanger men, ”Calle imponerade verkligen på mig, du förväntar dig inte att en svensk förare ska vara så här snabb på asfalt”. Nu håller vi tummarna för att det blir en uppföljning 2025 där första stoppet i så fall blir i Spanien med ”42nd Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad” 4-6 april.
*
Har länge surrat rykten kring Dani Sordo att han nästa år ska få en tyngre roll inom Hyundai Motorsport som lite av ”assistent” till Cyril Abiteboul. Då ska även Hyundai börja med WEC (långdistansracing) vilket lär kräva att Abiteboul och chefsingenjör Francois-Xavier Demaison’s uppmärksamhet.Sordo är känd för att vara en riktig arbetsmyra och har redan förklarat att drälla runt och dricka kaffe i Alzenau, är inget han vill göra. Inte heller pengar lockar, utan han vill ha en aktiv roll i Hyundai Motorsport.
I år har han kört tre rallyn i WRC och Abiteboul har fått kritk för att han inte valde Sordo för asfalt istället för Andreas Mikkelsen som inte hade någon lycka på underlaget. Nu förklarar Sordo att han tycker att Hyundai ska köra med fyra bilar precis som Toyota och i den fjärde bör han få en plats.
– Så klart vill jag gärna köra några rallyn och tror att jag kan göra ett bra jobb för teamet, förklarar han för DirtFish.
Sordo har till och med förklarat att om alternativet är att hänga upp hjälmen, så kör han hellre i en lägre klass än Rally1 (läs WRC2). Kanske ett bra sätt att få upp intresset för Hyundai i20 N Rally2 om Sordo kör och visar upp resultat. I synnerhet som att nya uppdaterade ”Step 2” versionen snart är tävlingsklar.
*
I Rally Japan körde Heikki Kovolainen på ”hemmaplan” då det är här han har allra störst rallyerfarenhet. Nu slutade det inte så bra då han rullade sin Toyota Rally2 så illa att den landet ovanpå Ott Tänaks Hyundai.
I helgen fick den f.d F1-föraren revansch när han vann i Italien och ”Union Rally Event”. Sju sträckor på asfalt med rallyts värsta bil, Citroën C3 WRC och med Patric Öhman vid sin sida blev en perfekt avslutning på 2024. Detta var Kovolainens första seger i Europa och nu säger han sig gärna vilja tävla mer här.
– Det skulle var kul att köra ERC men även Italienska Asfalt Mästerskapet som är tufft, lockar, säger han.
Hans huvudsponsor är Secto som även har samma funktion i WRC Rally Finland vad detta nu kan betyda…
*
Fick ögonen på en artikel i Aftonbladet av Anna Andersson om Mattias Ekströms förberedelser inför Dakarallyt 2025 som för första gången ska köras med Ford. Det mesta i texten handlade om att kartläsare Emil Bergkvist skadat ryggen så illa för nio veckor sedan, att han ännu inte är återställd. Inte så mycket att gnälla över att man lyfter fram Emils skada, men när man i en bisats även förklarar ”Bergkvist som tidigare tävlat i motocross…” då vaknar min rallyhjärna. Motocross, när man kört hem både Junior-WRC och ERC Junior, känns faktiskt som att F1-oraklet behöver lära sig lite om annan motorsport än just Formel 1…
*
I morgon tar Motorbloggen en paus, andra aktiviter väntar…